Gallring

Maskinval/kontrakt avverkningsrätt (första-)gallring

17 inlägg 12060 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36232 Hur redskapen hanteras är betydligt viktigare än storleken. Be att få se på gjorda gallringar och försök att träffa föraren. En förare är betydligt mera motiverad att göra ett bra jobb om han vet att markägaren bryr sig om det biologiska resultatet och inte bara om kronor och kubik.



   TS
Malwa
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36288 Det är ju skotaren som avgör hur stora stickvägar och framförallt hur mycket markskador det blir. Vilken skördare som används är egentligen ointressant så länge man håller sig inom rimliga gränser. Bestånsgående system finns knappast. "Beståndsgående" skördare finns men jag är ingen odelad entusiast för dem. Har haft en själv och jag upplevde att även mellanstråken kunde bli som stickvägar. Ofta fällde jag ut mellanträden manuellt. Ska man köra med såna så ska terängen vara mycket fin så att det blir beståndet och inte terrängen som avgör var körstråken blir.

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36334
Skogsola skrev:Det är ju skotaren som avgör hur stora stickvägar och framförallt hur mycket markskador det blir. Vilken skördare som används är egentligen ointressant så länge man håller sig inom rimliga gränser. Bestånsgående system finns knappast. "Beståndsgående" skördare finns men jag är ingen odelad entusiast för dem. Har haft en själv och jag upplevde att även mellanstråken kunde bli som stickvägar. Ofta fällde jag ut mellanträden manuellt. Ska man köra med såna så ska terängen vara mycket fin så att det blir beståndet och inte terrängen som avgör var körstråken blir.


Kör man beståndsgående rottne är terrängen inget större problem när man kör slingerstråken,eftersom dom ju har pendelarmar så man kan kompensera för lutningar å höja upp maskinen(frigångshöjd =1m) och köra över hinder som stubbar,rotvältor och stenar.så det får vara väldigt dålig terräng om det ska vara besvärande har dock inte provat bgs utan pendelarmar men kan tänka mej att det inte funkar lika bra. Va hade du för skördare?

Jag upplever iaf att man får ett jämnare uttag(utan att behöva fälla manuellt i mellanzon,blir ju lätt att det blir hårdast vid vägen och mindre taget längst in med stickvägsgående) och kan minska stickvägsarealen(går ju enkelt att öka vägavståndet) och även att man ser bättre när man kommer närmre träden. Sen ser jag det som en stor fördel när man kör åt markägare som skotar me traktor å griplastare att man inte behöver hugga mer väg än vad traktor och vagn kräver.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36336
trislc skrev:Håller med om vikten att ha tidig kontakt med föraren. Skriver alltid in i kontraktet att de ska ta kontakt innan arbetet börjar, så vi kan träffas då. Härigenom kan jag stämma av att han är insatt i det som avtalats mm. - Uppfattar också att sådan kontakt uppskattas av föraren.

Men, min fråga handlar om att få kunskap om vilka maskiner som är lämpliga för att skriva in något lämpligt i kontraktet (e.g. om vilka maskiner som är för stora och därmed olämpliga för 1:a-, 2:a- resp 3:egallring och därmed ska undvikas). Behöver således hjälp att säkerställa att kontraktet avtalar "rätt" maskintyper för processor och skotare.



Du har inte någon möjlighet att skota själv med traktor och griplastare? Har kört med våran rottne 2004 (2,2m bred med 600hjul) åt flera markägare som skotat själva brukar blin riktigt fint och man slipper hugga så mycke väg,blir dock något dyrare eftersom vägträden är billigast att hugga i gallring. Men man får ju ett fint, mer välslutet bestånd där vinden inte får lika lätt att få upp farten och fler stammar kvar till slutavverkningen, så i egna skogen kör vi alltid med detta system.

annars ang maskinstorlekar så är det skotarens storlek som störst betydelse för vägbredden,har kört ponsse slutavverkningsmaskin i strövindfälle i gallring och en rottne F9 hade problem å komma fram på vägarna efter :oops:


Men iaf. i första o andra gallring vill ja helst ha en mindre skotare tex
tj/jd 810 (ca 250cm bred med 600?)
valmet 820/830 ( ca 260 cm bred med 600?)
cat /eco log 554 (ca 250 cm bred med 600?)
rottne f9 alt, rapid/f12 S (s=styrbar vagn) (ca 255cm bred med 600?)
gramo 950 (ca 260 cm bred med 600?)

är det bra bärighet på objektet ser iaf ja det som en fördel med 600 hjul då ju skotaren blir 20 cm smalare än med 700,är det däremot fuktig,alt. blöt väderlek är ju 700 bättre.

i tredje gallring en mindre alt.mellanstor skotare

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36344 Är det så fin terräng att det går att köra med traktor och vagn så går det fint att köra med en beståndsgående skördare också. Det finns många såna ekipage här men jag har aldrig sett nån köra virke på riktigt med dom.
Jag tvivlar på att det skulle krävas mindre vägar än med en liten skotare.
Det blir ju ruskigt långa, otympliga ekipage. Vad gäller maskinbredden så ligger alla skotare runt 2, 60 för att få flytta lagligt på väg.

   TS
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36353 Problemet med slingerstråk är att du måste hugga upp större
vägar vid 2:a gallring.
Skogen är då mycket känsligare för stormar. spec då
kantträden ofta har mera grenar = tar mera vind.
Blir då dessa borthuggna så tål träden bakom väldigt lite vind.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36354 Kommer du in i senare gallringar så ska det ju hanteras träd i grövre dimensioner så då är det bara stickvägsgående skördare som gäller.
Häng inte upp dig på nån cm på skotarbredden bara, det är inte där det ligger. En stor slutavverkningsskotare är inte bredare än 2,60 den heller.
Däremot genar den mycket i svängarna. Häver mera i sidled vid hinder och väger mer. Det är där det ligger.

   TS
Avatar Fallback
eliasson  
#36364 Har fått lära mig att det inte lönar sig att göra för smala stickvägar i 1:a gallring. Gör du vägen så smal att småskotarna precis kommer förbi i 1:a gallring måste du ju bredda vägarna i andra gallringen och dom träden som skulle varit vägträd om du gjort en bred väg ( 3,5-4 meter ) 1:a gången är ju bort gallrade. Alltså får du en stickväg som är 5-6 meter bred i stället.
Enligt dom som "kan" ska du inte förlora något i tillväxten per hektar heller om du gör breda vägar i 1:a för du får tillväxten från träden du tar bort för vägen i dom träden intill vägen istället.

Alternativet är väl ett helt stickvägslöst system som t.ex Vimek, men då pratar vi i min mening inte rationellt skogsbruk utan vedhuggning för den självverksamme bonden :roll:

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36416
Röjkvist skrev:Problemet med slingerstråk är att du måste hugga upp större
vägar vid 2:a gallring.
Skogen är då mycket känsligare för stormar. spec då
kantträden ofta har mera grenar = tar mera vind.
Blir då dessa borthuggna så tål träden bakom väldigt lite vind.


Man behöver ju inte hugga mindre vägar bara för man kör slingerstråk,det är ju valfritt 8) .För mej är iaf ett slingerstråk där beståndsgående skördare kör i mellan två stickvägar.kör ibland med ett slingersstråk,ibland två..

Ja tror stormkänsligheten i ett bestånd är som störst direkt efter en gallring och större ju högre uttag man har..flera lägre uttag=mindre stormkänsligt.Tror detta har större betydelse än omm det är 1a eller 2 gallring.. sen om man hugger smalare vägar så blir det inte några direkt tydliga kantträd och det kan ju vara så att man lämnar sk. medhärskande träd i vägkanten som i senarre gallringar kan gallras bort till förmån för härskande(=huvudstammar) som enligt min uppfattning oftast är mest stormfasta pga bäst utvecklat rotsystem. dock ej att förväxla med vargar som ja tror är mindre stormfasta pga dess markant högre höjd och större vindfång än beståndet i övrigt. kantträd i övrig håller ja med om att man alltid ska försöka spara för dessa är ju bra" vindfångare/dämpare" och stabila.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36417
trislc skrev:Tack, skogsola och jönsson 84
"(...Men iaf. i första o andra gallring vill ja helst ha en mindre skotare tex
tj/jd 810 (ca 250cm bred med 600?)
valmet 820/830 ( ca 260 cm bred med 600?)
cat /eco log 554 (ca 250 cm bred med 600?)
rottne f9 alt, rapid/f12 S (s=styrbar vagn) (ca 255cm bred med 600?)
gramo 950 (ca 260 cm bred med 600?) ...)".

Har förstått att skotarstorleken är gränssättande, samt att skördaren skall ha förmåga att "köra slingerstråk". - Har endast träffat på VIMEK 404-skördare, som har styrning både på framhjulen och vanlig midjestyrning. Den hade fantastisk "slingerförmåga" och lämnade en fin 1:a-gallring efter sig. Utmärkt alltså i 1:a-gallring tillsammans med en VIMEK 606-skotare.

När det gäller efterföljande (2:a-, 3:e-) gallringar antar jag att man av ekonomiska skäl bör anlita något större ekipage. - Finns det några med samma "slingerteknik", som VIMEK 404:an?


Håller med om att det blir fint efter vimekarna,men dom klarar ju inga grövre gallringar och sen är väl en annan nackdel att förarkomforten inte är så bra kasnke,det har ju visserligen inte markägaren ont av förstås.

Alla beståndsgående skördare körs me d någon form av slingerstråk..dessa skördare har en bredd på runt 2 (+-30cm)meter och kranar på ca6-9 meter.Dom räcker alltså inte hela området mellan stickvägarna och måste därför köra 1 alt. 2 slingerstråk. exempel på såna skördare (förutom vimek,som ju är i en liten klass för sig)

rottne 2004/h8
sampo 1046
tigercat/steber h09
forestline

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36520
Skogsola skrev:Kommer du in i senare gallringar så ska det ju hanteras träd i grövre dimensioner så då är det bara stickvägsgående skördare som gäller.
Häng inte upp dig på nån cm på skotarbredden bara, det är inte där det ligger. En stor slutavverkningsskotare är inte bredare än 2,60 den heller.
Däremot genar den mycket i svängarna. Häver mera i sidled vid hinder och väger mer. Det är där det ligger.


Nja,det går köra lite grövre gallring med tex en 2004 oxå.3dje gallring tall kan vara lite jobbigt då rotbiten kan va svårt att få exakt mätning på,men i en sådan gallring passar ju en stickvägsgående bättre. Annars är lite senare gallringar inte nåt större problem me 2004an tycker jag eftersom man då ju oftast låggallrar pga stormkänsligheten och är det för grovt för den så är det väl frågan om man ska våga sej på att gallra överhuvudtaget(sen gallring gran=lång skog=hög stormkänslighet) och ska man gallra då är det en försiktig låggallring som gäller. Men visst( i vissa 2a och) 3dje gallringar tycker jag man få fint resultat och högre produktion med stickvägsgående skördare.

men dom klarar iaf "få ner" grövre träd om de behövs även dom små,rekordet för mej är ca 70cm i rotskäret (inkl,rotben) emn är ju dock inget man vill göra ofta för de sliter ju hårt på grejerna.Så en medelstam på upp till max tre träd på metern klarar man ju kanske,men man är ju inte så effektiv och de krävs lite motormauellt arbete å sliter hårt på grejerna.

Men ja tror du är ute å cyklar lite ang. skotarbredder. kollam man tex på JD s hemsida står det att tex 1410d är ca 295 cm bred med 700 hjul.
Rottne F14 är 274cm med 710hjul och det är ju ändå igentligen inte "stora slutaaverkningsskotare,då kommer man ju upp runt 3 meter och däröver.

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36603 Jönsson84
Men ja tror du är ute å cyklar lite ang. skotarbredder. kollam man tex på JD s hemsida står det att tex 1410d är ca 295 cm bred med 700 hjul.
Rottne F14 är 274cm med 710hjul och det är ju ändå igentligen inte "stora slutaaverkningsskotare,då kommer man ju upp runt 3 meter och däröver.

Då har jag missat nåt. Men vad säger farbrot blå om man baxar upp ett sånt åbäke på en trailer och far igenom en bebyggd trakt?

   TS
Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36606 skyltning och extra lampor räcker. tror att över 3.10 behövs förbil (jd 1710,1470 tex)

Avatar Fallback

Re:

__JoCCe__  
#42873
ume skrev:skyltning och extra lampor räcker. tror att över 3.10 behövs förbil (jd 1710,1470 tex)


Stämmer..

Vi har en slutavverkningsgrupp med dom maskinerna o dom kör före trailern med skyltar på taket.

Avatar Fallback

Re:

gremo  
#42885 Visst är det jäkla krångligt är det alltid bra att komma ut med markägaren,och jag har inga problem att ringa innan man kommer med skördaren.Men många markägare vill ju veta på timmen när man kommer och ska man ringa o förvarna någon dag innan så räcker det ju med ett slangbrott för att man missar den "avtalade tiden".Och oftast när man ska ut o titta innan så får man anpassa sej efter markägaren o ställa maskinen för att åka o titta på objektet.Sen när man väl kommer med maskinen så hinner man inte lasta av bilen förren markägaren står där igen o ska visa.Skulle man träffat alla markägare innan så hadde man fått ta timtaxa för det o då tror jag att markägaren passat upp oss med tider istället för tvärtom.Och oftast när man ringer får man svaret att varför ringer du det är ju inga konstigheter.



trislc skrev:Håller med om vikten att ha tidig kontakt med föraren. Skriver alltid in i kontraktet att de ska ta kontakt innan arbetet börjar, så vi kan träffas då. Härigenom kan jag stämma av att han är insatt i det som avtalats mm. - Uppfattar också att sådan kontakt uppskattas av föraren.

Men, min fråga handlar om att få kunskap om vilka maskiner som är lämpliga för att skriva in något lämpligt i kontraktet (e.g. om vilka maskiner som är för stora och därmed olämpliga för 1:a-, 2:a- resp 3:egallring och därmed ska undvikas). Behöver således hjälp att säkerställa att kontraktet avtalar "rätt" maskintyper för processor och skotare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).