Öppna kategorin

Spår av vadå?

11 inlägg 6266 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spår av vadå?

Gudomlig  
#428679 Inget tydligt spår men den här parveln hade gått på grusvägen där jag bor, den hade inte stannat eller vikit av utan gått rakt ca 300m sen gått in mot skogen. Jag är lite osäker på vad det kan vara, tändaren är strax över 8cm. Hundar finns inga i närheten (möjligtvis jakthundar men ingen som jagat nu på ett tag). Vill ju säga Lodjur men dumt å chansa :)



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Spår av vadå?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428680 Lodjur tror jag, det ser asymmetrisk ut. En yttertå är lite längre isär än de andra.

Avatar Fallback

Re: Spår av vadå?

tyke  
#428704 Det dår är helt säkert ett hundspår.

Avatar Fallback

Re: Spår av vadå?

Tikka  
#428707 Kan det här vara lo?

Avatar Fallback

Re: Spår av vadå?

tyke  
#428710 Lite svårt att se men storleken stämmer ganska bra me en lo man behöver se trampdynan tydligare.

Användarvisningsbild

Re: Spår av vadå?

Gudomlig  
#428725 så på mina bilder längst upp har vi hund å lodjur som förslag :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Spår av vadå?

snurra  
#428727 Lodjurs spår är stora runda, inga synliga klo avtryck

Användarvisningsbild

Re: Spår av vadå?

Erre  
#428729 Kan detta hjälpa?

Användarvisningsbild

Re: Spår av vadå?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428736
snurra skrev:Lodjurs spår är stora runda, inga synliga klo avtryck


Spåren i första inlägget är ungefär en tändare långa och en tändare breda :grin:

Om man hittar tydliga spår så kan man skilja på lo-spår genom att de har en tå som spretar, det har inte hunddjur. Annars kan ju storleken vara ganska lika vargens och om man bara har spår av ett av djuren så är det inte så lätt att säga vilket som är rätt.
Lo 6-8cm långt och 5-6cm brett http://www.lansstyrelsen.se/Jonkoping/S ... sspar.aspx
Varg 9-11cm långt och 8-10cm brett. Jag tycker att de gånger jag har sett vargspår så har de varit så stora att det inte är nån tvekan om vad det är för nåt.

Lodjursspår kan man även skilja ut genom att följa dem en bit, lodjuren tar långa språng över diken och andra hinder.

Användarvisningsbild

Re: Spår av vadå?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428738
Tikka skrev:Kan det här vara lo?


Ser ut att vara långa steg!
Kolla om du hittar ett tydligt spår som du kan fota. Eller ännu bättre om du hittar ett långt språng nånstans, alltså riktigt långt, 5-6m. Då är det ganska säkert att det är lo.

Användarvisningsbild

Re: Spår av vadå?

Gudomlig  
#428809 Bara gång, men som sagt rakt, inga "pissepauser" å nu har jag mätt avtrycket till ca 9,5cm. från trampdynan till precis innan klon.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).