Inomgårdsmaskiner

Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

44 inlägg 28934 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Peteflamingstar  
#427909
ocke skrev:Ang. bm 2254
Har för mig att det stod driftsäker i önskelista;-)


Den behöver väl dessutom lika lite plats i förstagallringen som m/s Cinderella!

Trejon
Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

tallen100  
#427912
Peteflamingstar skrev:
ocke skrev:Ang. bm 2254
Har för mig att det stod driftsäker i önskelista;-)


Den behöver väl dessutom lika lite plats i förstagallringen som m/s Cinderella!

Men den går fram utan vatten :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Göt  
#427914
axwell skrev:
hinowa skrev:
Axwell kollade på dina klipp på Tuben,blev riktigt imponerad!Många som skrattar åt småmaskiner men dom blir lite tysta när dom ser vad man kan göra med en mini maskin! :-BD


Tack, kul att du uppskattade klippen.

hinowa skrev:Ja klart att det är för och nackdelar med alla maskiner,hur ens marker mm är,och klart att en minitraktor blir lite smidigare med vändradier,
man kan ju använda styrbromsen ibland.En 35:a fraktade min systers man på ett vanligt bilsläp.Går bra också att lyfta upp med en kranbil på flaket om inte det finns tillgång till en lastväxlare.

Visst är det en kompromiss som får vägas utifrån sina tidigare erfarenheter och målinriktning.
När jag köpte 135:an i Matfors ingick hemleverans till mig i avtalet, säljaren skulle frakta den på ett större bilsläp. Sedan han forskat mer i verkliga vikten för traktorn kom han några ggr med demonterbara tbh på sin släpvagn, sen kom traktorn med lastbil. Lossningen lyckades tack vare en bra motbrant och rejäla ramper på lastbilen.
Vid min försäljning kom det en bil med lastväxlarflak och en chaufför som utan synlig ansträngning lyfte snöskopan för hand, han vägde enl. upg. 160 kg. Traktorn hamnade åter på en ny adress i Matfors. :surp:

hinowa skrev:Med en 35:a hittar du redskap som nästan är gratis plogar, slotteraggregat, bakskopor, harvar, även skidor till framhjulen .Tillgången på redskap är nog mer och till en mindre kostnad. Och klart att halvbanden inte behövs vid snöröjning,men det går och du kan braka rätt över drivorna om du vill.En nackdel med en liten bonntraktor är att inte stolen går att vända när man har kran på timmervagn,men allt går.Sedan är det skönare med en hytt på vintern,värme element under sits och på båda sidor,vindrutetorkare,och på sommaren hakar man bara av dörrarna. Jag är nog ett Fergusson fan :grin:

Ja det finns gott om överblivet mtrl. till småtraktorer, varav mycket även passar till 4wd minitraktorer. Stolen är inget större problem på vare sig liten MF eller minitraktor, använder inte originalstolen, kör med sits utan ryggstöd och vänder "på fläcken" vid krankörning och grävning. Stöd för ryggen fås mot ventilpaketets upphängningsanordning. Hade en kort tid snurrbar stol men återgick till den här lösningen.

Betr. hytt så har jag ett mellanting,inte så kul med kondensvattnet som droppade från innertaket på 135:an.
Har bara frontruta och tak samt lite sidovägg, trodde att jag skulle slippa kondensdroppet i nacken men ibland händer det. En lösning på det testar jag nu i halv skala, halva innertaket har klätts med ljuddämpningsmatta, fungerar perfekt utan dropp från den ytan. Borde fungera i alla traktorer med liknande hytter.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/
Det gäller nog att hushålla med batterikapaciteten i dom där äldre maskinerna som ofta har kvar likströmsgeneratorn och ibland plusjord.

Att du är ett Fergusonfan råder det inget tvivel om, heller inte att jag är ett Yanmarfan. :D



Blev lite nyfiken du har inte nån bild på sitsen du använder

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

axwell  
#428015 Hittar just nu bara en gammal stillbild. Där sitter jag bekvämt under tak och kan enkelt kliva av bakåt eller rotera på ändalykten till förarplatsen. Traktorn har ju Power Shift så det går även att köra kortare sträckor sittandes bakvänt.
1483394664_p4260047.jpg


Ett klipp där jag, den ålderstigne mannen, vänder ovanpå den tidigare verktadskontorssitsen.
Vänder vid 1.40 in i klippet, kolla sen hur lättkontrollerat det är att backa uppför brant stigning med griplastarvagn bakom.

Tuff tuff på tomgångsvarv, backväxel i mellanläget.

Skulle inte längre, fick rulla fram drygt en meter för kunna lasta. :oops:


Missade att ta med citat från Göt.

Användarvisningsbild

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428025 Imponerande snabb lastning av virket i filmen :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

axwell  
#428701
Niking skrev:Imponerande snabb lastning av virket i filmen :lol:
/Niklas


Visst, man vill ju få det gjort snabbt när det är längdåkning på TV som väntar.

Men vart tog Trådskaparen vägen, debatten dog ju ut.

@Tuffegusten ,vi saknar dig, kolla din kontrollpanel.
Dit kommer du via rutan längst uppe till höger där det står "Hej Tuffegusten".

Användarvisningsbild

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

SkogsBasse  
#428724 Sen finns det ju minitraktorer som ser ut så här också (om nu utseendet är viktigt:)
http://www.antoniocarraro.it/en/catalogue/mach-4
Bild

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

hinowa  
#428726 Ingen traktor är läckrare än en Fergusson 35:a med riktigt feta däck :grin:
Gillar man inte den 3 cylindriga dieseln kan man hänga dir en V8:a :D

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Ferguson system  
#428735 Ferguson tea 20 og Ferguson/MF 35 er veldig smidige i skogen og bra til brøyting av små plasser. Det meste av slitedeler kan man få kjøpt nytt.

De drar fint en henger på 3-4 ton eller vinsj på 3 ton.

Användarvisningsbild

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428743
SkogsBasse skrev:Sen finns det ju minitraktorer som ser ut så här också (om nu utseendet är viktigt:)
http://www.antoniocarraro.it/en/catalogue/mach-4
Bild

Ser ut som min ATV med banden på. Typ. [emoji12]

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Ferguson system  
#428745
Uvskogen skrev:
SkogsBasse skrev:Sen finns det ju minitraktorer som ser ut så här också (om nu utseendet är viktigt:)
http://www.antoniocarraro.it/en/catalogue/mach-4
Bild

Ser ut som min ATV med banden på. Typ. [emoji12]


Atv med 100 hp :lol:

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

hinowa  
#428752 Jag kan bara tycka att idag är det lite för mycket plast på traktorer,visst går det att laga men tycker det är redigare med riktig plåt som man kan
banka till eller svetsa.Hört det av andra med som tycker det är lite för mycket smäck :sad:

Användarvisningsbild

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Tuffegusten  
#429060 Får ursäkta den långa frånvaron.

Det jag fastnad för mest är kompakttraktorerna. Har tittat runt på blocket och bland annat hittat dessa två som verkar sälja en hel del:

http://kompakttraktor.com/traktorer

https://minitraktorer.se/traktornytt/


Blev rekommenderad att jag skulle ha en med lastare av @Axwell, men ser det som en djungel av modeller även om jag endast tittar på Kubota, Yanmar, Iseki.
Vad för kriterier bör man ha? Min markfrigång ? Min hk? 4wd ett måste? Övrigt som modellen måste ha?
Verkar som man får räkna med ca 80-100' SEK för en i bra skick med lastare?
Exempelvis: http://traktortema.se/traktorer/iseki%20tu-2100.html


Vilka företag säljer tillbehören så som plogar etc?

Hur ska den utrustas för att ploga/kriga med snön, och hämta virke i skogen?

Kör man ex på vintern med lastare fram och plog bak på traktorn? :oops: (helt ny på detta område..)
Sen ska man väl ha någon sandspridare? Behöver jag få montera av och på grejer varenda gång man är ute?
Tänker om man kör med lastare så kan man skippa köpa en snöslunga?

Tycker skogsvagnarna verkar så galet dyra, finns det någon billigare utrustning när man endast ska ta ut en 30-40 kubik per år? Min tolkning är att de kostar 30 - 80 000?
Eller är det bara att acceptera den prisnivån? Rekommenderade modeller för kompakttraktor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Göt  
#429076 Det är nog så att kompakttraktorerna och dess utrustning är dyr, kan vara betydligt billigare med små gamla jordbrukstraktorer

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).