Gallring

Vikten av förröjning

111 inlägg 69322 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

alias  
#428624
frågande och vetande skrev:Precis sådana här diskutioner runt röjning som är roligt att dryfta Alias :!:

Menade 10 cm i brösthöjd, en miss av mig där, då jag sällan pratar om dim på träd i någon annan höjd.

Kort sagt kan jag säga dig att hade jag följt den inspektorns råd du träffade om 8 cm hade jag gått back i senaste gallringarna, Men! Det är förutsättningarna jag hade i gallringen hos mig. Dbh ger ju inte hela sanningen om volymen i trädet.

Min far har dock samma åsikt om dig vad gäller att spara 5+ vid 3 meters höjd till gallringen :grin: . Själv är jag inte riktigt med på det tåget..än så länge. Om det skulle komma fram något matnyttigt med denna tråd kanske även jag spar dem :grin: . De stammar som är 10 cm och klenare röjer jag ner som läget är nu, men jag kapar även upp dem i bitar då även jag är lite rädd för våra borrar.


Jag har idag och igår "roat" mig med dryga hektaret förröjning. Skulle tro att det är ca 25-årig gran på G26- till G30-bonitet. Bitvis är det idag inget gallringsbehov alls (står ungefär ett lämpligt antal stammar till slutavverkning) och på andra ställen är det bomtätt även efter förröjningen. Då det är rätt stor diameterspridning i beståndet hade det blivit många extrastammar att röja ner i de tätare delarna om jag skulle tagit ner allt som var klenare än 10 cm i dbh, och inte så mycket att gallra.

Nu har jag fått för mig att han som brukar gallra hos oss kör hyfsat billigt per timme, tror han tog 700 kr/h för en beståndsgående Rottne i våras. Det påverkar säkert kalkylen en hel del, tycker inte att man ser många stickvägsgående skördare för under 1100 kr/h här ikring (jag har svårt att tro att de skulle producera 55-60 % mer per timme).

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

frågande och vetande  
#428685 Ja, stundtals kan det bli mycket att röja i vissa bestånd :wink: . Men då jag hittills använt stickvägsgående maskiner i första gallringarna ser de bättre vilka huvudstammarna är då det är "bra" röjt. Samtidigt som jag förhoppningsvis kan höja medelstammen.

Får säga att du har tur som får gallrat med en beståndsgående för det priset. Dock är det lite ovanligt att köra på timpeng i gallring...men så länge båda är nöjda, så varför inte. Du har nog helt rätt i prissättningen för stickvägsgående, skulle också säga någonstans mellan 1100-1200kr/tim.

Allt detta har gjort att jag går i köpetankarna om en Hypro 450, men då röjningsberget är så stort som det är hinns det inte riktigt med att gallra själv.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Trocadero  
#440881 Ligger i hyfsad fas numera när det gäller ungskogsröjning. Han som gallrar och avverkar åt mig har övertygat mig om att det är lönsamt med underväxtröjning innan gallring och slutavverkning så nu blir det fokus på underväxtröjningar. Har i och för sig inte planerat gallringar/slutavverkningar inom närmsta tiden men bättre att vara ute något år innan istf att röjningen görs veckan innan....
Har i och för sig inte så bördiga marker. jätteavundsjuk på er som har G30. Har själv områden med T16...
De vedhuggare som fanns förr och som plockade bort det som skulle bort verkar ha dött ut. Folk sitter väl inomhus och myser med bergvärme. Men ärligt talat, inget slår den värme man får av en rejäl brasa i pannan, och man kan få hur varmt man vill.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450145 Nu är ju inte @masterchief här längre(?), men han skulle säkert bli glad över att jag förröjt en gallring igår. :) Men jag oroade mig lite över röta, så tog upp till 7 cm bara i bhd. Eftersom det var lite undertryckt, så blir det bara en 3m-bit av de som jag lämnade. Så rent ekonomiskt kunde jag ha tagit hårdare.

Detta var röjt för 10 år sedan, så inte alls särskilt mycket att ta. Kunde nog gått bra ändå. Skall gallras nu i juli.

Hur resonerar ni kring röta?

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450153 Angående röta, så försöker jag förröja gran under vintern, om det inte är för mycket snö förstås.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Skogs Vimek  
#458780 Har röjt i 10 år o det har vart snack me röta i gran ett par gånger men det har runnit ut i sanden så jag tror int att de är så farligt me de i galler skog

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).