Motorsåg och handhållet

Hjälp med enklare motorsåg

18 inlägg 6683 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med enklare motorsåg

Dajo321  
#428611 Hejsan alla!

Ber om ursäkt om jag upprepar ngt som redan frågats tidigare, men modeller kommer och går :grin:

Jag ska flytta ut på landet med min fru och vi har köpt en tomt som kräver lite uppröjning och fixande innan byggstart. Jag har tänkt köpa en röjsåg men ska börja att fälla lite mindre träd samt kapa upp en del mindre träd som ligger på tomten.

Så jag behöver en mindre motorsåg, kommer inte syssla med några större arbeten. Möjligen lite ved kapande.

Är inte helt tappad, är snickare i grunden så gott snickeri maskiner finns det men jag brukar få materialet i plank :D så detta med skogsmaskiner är man helt grön på!

Jag har tittat på 2 modeller som jag kan få tag på enkelt i stan till bra pris.

Jonsered CS2234
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... ag-721475/

Stihl MS 211 C-BE
http://www.granngarden.se/Stihl/Motorsåg-Stihl-MS-211-C-BE/p/1260800_BASE

/David



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hjälp med enklare motorsåg

Astrix1  
#428612 Båda duger bra, men köp på en auktoriserad såg firma som har egen service i affären där kan du även hitta en bra/ bättre begagnade sågar dom fungera för ditt ändamål

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med enklare motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428617 Jag gillar Stihl, den du visar är nedsatt i pris men tydligen rätt mkt dyrare ändå, inte riktigt juste jämförelse kanske?
Stihlen har verktygsfri kedjespänning samt bättre lock på olja/bränsle, så om det inte spelar så stor roll
vem du köper av så köp Stihlen imho.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med enklare motorsåg

jannee  
#428627 Snål han spar och f*n han tar.
Lägg till mer pengar och lyd Astrix 1, köp av en återförsäljare som har egen verkstad.
Jula/Granngården är att be om problem :oops:
Sedan ingen såg sämre än HVA 445 eller Stihl 201 CM, säljs "billigt" för tillfället :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med enklare motorsåg

Dajo321  
#428629 Tack för svar!

Det finns återförsäljare för Stihl i stan med verkstäder, får åka dit och kolla! Köpte nyss en Festool fräs, får sälja in detta bra till frugan om jag ska gå på en dyrare såg :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med enklare motorsåg

Vardon  
#428630 Glöm inte kläder och kunskap. Kurs eller erfarenhetsåterfööring.

Personligen hade jag satsat på något begagnat proffssåg om man vill hålla nere budgeten.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med enklare motorsåg

Aayden  
#428667 Billigt vid inköp brukar bli dyrt i längden, det argumentet brukar bita bra på den andra hälften :grin:
Det brukar löna sig att om man vill ha en " billigare " vara att ta det lite lugnt och väntar om det behövs en månad extra och köper något av dom etablerade märkenas budget sortiment
om man bara ska använda det då och då. t:ex Husqvarna , Jonsered , stihl , dolmar och införskaffar dom hos en återförsäljare med verkstad.
Det som du tjänar på det är att reservdelstillgången och support när något går sönder om ett antal år och slipper köpa en ny såg och lägga ut ett par tusen igen för att reservdelar inte finns vilket är vanligt hos dom större kedjorna dom tar in produkten men släpper reservdels sidan, för att den kostar pengar

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med enklare motorsåg

BjörnA  
#428793 Granngården har verkstad i ALLA butiker.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med enklare motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428836 Det har dem inte. Man kan nog lämna in, men de har inte verkstad i alla butiker.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med enklare motorsåg

hfab  
#428857 Vad har BjörnA för koppling till granngården?
Jag vet bestämt att den lokala butiken inte har någon verkstad.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med enklare motorsåg

Göt  
#428863 Vad jag förstår kan man lämna in sågen för reparation på granngården och de levererar den vidare till en reparatör.
Har du en lokal sågsäljare skulle jag välja den först.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med enklare motorsåg

SawTroll  
#428869 (Utilsiktet "dobbeltpost" grunnet "fingertrøbbel.)
Senast redigerad av SawTroll lör 07 jan 2017, 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med enklare motorsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428874
Dajo321 skrev:Hejsan alla!

Ber om ursäkt om jag upprepar ngt som redan frågats tidigare, men modeller kommer och går :grin:

Jag ska flytta ut på landet med min fru och vi har köpt en tomt som kräver lite uppröjning och fixande innan byggstart. Jag har tänkt köpa en röjsåg men ska börja att fälla lite mindre träd samt kapa upp en del mindre träd som ligger på tomten.

Så jag behöver en mindre motorsåg, kommer inte syssla med några större arbeten. Möjligen lite ved kapande.

Är inte helt tappad, är snickare i grunden så gott snickeri maskiner finns det men jag brukar få materialet i plank :D så detta med skogsmaskiner är man helt grön på!

Jag har tittat på 2 modeller som jag kan få tag på enkelt i stan till bra pris.

Jonsered CS2234
http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... ag-721475/

Stihl MS 211 C-BE
http://www.granngarden.se/Stihl/Motorsåg-Stihl-MS-211-C-BE/p/1260800_BASE

/David


Ska du bara fälla på tomten så skippa att köpa utrustning och köp in tjänsten istället. Nu får man ju rot-avdrag för trädfällning också. Går det att köra in med lastbil så lastar de upp stammarna/grenarna och du har en klar, städad tomt i ett nafs.
Det är visserligen kul med maskiner/verktyg men att kapa ved blir man snabbt less på, speciellt när det finns färdigkapat att köpa till bra pris.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med enklare motorsåg

SawTroll  
#428876
Slurfi skrev:Jag gillar Stihl, den du visar är nedsatt i pris men tydligen rätt mkt dyrare ändå, inte riktigt juste jämförelse kanske?
Stihlen har verktygsfri kedjespänning samt bättre lock på olja/bränsle, så om det inte spelar så stor roll
vem du köper av så köp Stihlen imho.


Det du beskriver som fordeler der er ting som jeg mer anser som ulemper, spesielt den verktøyfrie kjedespenningen ville jeg ha betalt for å unngå. Jeg unngår gjerne de "overdesignede" tank-lokkene til Stihl også, men kan leve med de. Allikevel er jeg enig i at MS211 er en bedre sag enn 2234 - som er en ganske mislykket Poulan (USA) produsert sag.

Uansett ville jeg prøvd å finne penger til en noe bedre/større/dyrere sag enn disse, HVA 445/Jonsered 2245 bør være et utmerket valg for begrenset bruk. Sørg bare for at den du kjøper ikke har verktøyfri kjedespenning.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med enklare motorsåg

wsurfer  
#429081 Granngården har service via egna servicebilar (Grannhjälpen) Att ha egna verkstäder är ett krav för att få sälja Stihl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).