Motorsåg och handhållet

Billighets Motorsåg bra att börja med ??

51 inlägg 13978 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

HasseP  
#428425 Vad innebär "en del skog"? Hur stort är virkesförrådet och vad består det till största delen av?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428427
tallen100 skrev:
qvintus4 skrev:Någon kurs är inte aktuellt , har folk om kring mig som är vana . skydd och Kläder kommer såklart inköpas

Låter vettigt, så har folk lärt sej i alla tider och det har gått bra :-BD


Det dör rätt många varje år av motorsågsarbete. Vet inte om det kan kallas "bra".

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428428
qvintus4 skrev:tack för råden tåls att fundera på kanske köper den här tex och lägger en 1000 kr mer
https://www.bygghemma.se/tradgard-och-u ... s/p-393765


Hur är kedjesträckaren på dessa? Har bara sett en såg med verktygslös spänning - inte min - och den fungerade inte så bra.

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

tallen100  
#428430
Mangan skrev:
tallen100 skrev:
qvintus4 skrev:Någon kurs är inte aktuellt , har folk om kring mig som är vana . skydd och Kläder kommer såklart inköpas

Låter vettigt, så har folk lärt sej i alla tider och det har gått bra :-BD


Det dör rätt många varje år av motorsågsarbete. Vet inte om det kan kallas "bra".

Det är givetvis inte bra, men den dagen det finns trovärdiga bevis på att motorsågskortet förhindrar olyckor så kanske jag ändrar åsikt.

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

tallen100  
#428431
röjar kalle skrev:
tallen100 skrev:
qvintus4 skrev:Någon kurs är inte aktuellt , har folk om kring mig som är vana . skydd och Kläder kommer såklart inköpas

Låter vettigt, så har folk lärt sej i alla tider och det har gått bra :-BD

Fundera på Jonsered eller Dolmar, det är prisvärda sågar.

Tallen det finns hopp trots allt förståndig man qvintus4 ^:)^

\M/ \M/ :-BD

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

Vilsten  
#428435 Köp inte Jula sågen. Däremot går det utmärkt att spara pengar på att köpa deras billiga skyddskläder. Lika bra skydd som märkes grejer.

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428436 Blev det ingen 445;-)?

Vilken motorsåg nybörjare

Användarvisningsbild

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

qvintus4  
#428502 En olja undring , till kedjan förstår jag att man har olja som tex en elsåg , men hur är det med till motorn är det en separat behållare för motoroljan eller blandar man ??

   TS
Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

jahlgren  
#428504 Du använder färdigblandad 2 takts miljöbensin typ Aspen till motorn. Och kedjeolja till kedjan

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

jannee  
#428508 Som kedjeolja går det bättre än utmärkt att använda vanlig rapsolja :!:
Var väldigt noga med att du kör på MINST 2 % oljeinblandning i bränslet, utan oljeinblandning har du GARANTERAT förstört den kolven och cylindern :mrgreen:
Många håller Aspen skyhögt själv har jag i över 40 år klarat mig bra med vanlig handelsbensin. Dock gäller antingen eller, inget hattande fram och tillbaka = är som att be om problem :oops: .

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

axwell  
#428509 Aspen är bara ett av flera varunamn på Alkylatbensin, finns för 2-takt på dom flesta varuhus och mackar i 5-litersdunkar.
Till kedjan, självklart endast rapsolja från livsmedelsbutiken.
Willys har oljan i flera storlekar av flaskor/dunkar, såg att dom nu även säljer ALKYLATBENSIN.

Användarvisningsbild

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

anersimyra  
#428516 Slå till på en riktig proffssåg på en gång, dessa håller garanterat längre än de billigare alternativen och är därför ett i längden billigare köp. Handtagsvärme kommer du uppskatta vid kalla eller regniga dagar. Prova om möjligt hos handlaren att jämföra proffsalternativet gentemot de slöa hopplösa " trädgårdsgetingarna.".. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

anersimyra  
#428518 Skyddskläder köper du givetvis på Jula där du får samma kvalite till en bråkdel av vansinnespriserna för " märkesalternativen "... \M/

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

axwell  
#428525 Till skillnad från allt annat skräp på Jula så är det du med sökfunktionen hittar på "oregon" helt OK och prisvärt. :|

Avatar Fallback

Re: Billighets Motorsåg bra att börja med ??

Robertberg  
#428526
ocke skrev:Blev det ingen 445;-)?

Vilken motorsåg nybörjare

Forumets samlade expertis verkar tycka likadant då som nu 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).