sön 08 jan 2017, 23:03#429214
bolander skrev:kul att det är bra grejer:-)
det var ett svenskt företag då?
kan den vara storleksmässigt runt 8t eller nått sånt?
utan stödben är det ju lite bökigt. med den lånade traktorn blev hydrauliken lite lynnig vilket ställde till det några gånger. har inte vält helt men nästan...
KMA byggdes i Lövånger, mellan Umeå- och Skellefteå.
Vi hade en 10tons KMA-vagn fram till 07, då vi köpte en Farma 12tonnare.
Rent generellt var KMA-vagnen otroligt fin.
Den var stadig med dubbelramen,
400s hjul- och smidig med ramstyrningen.
Det var aldrig ett fel på denna vagnen, förutom kranen som min far tog ifrån den första KMA-vagnen han hade. (Runt 6ton.)
Kranen var en LIMA om inte minnet sviker alldeles.
Kranen var i klass med ett halvlångt metspö.
Den första KMA'n hade mindre hjul, så enligt pappas utsago grotskotade han med däcken samtidigt som han körde.
Sundsvall