Bilar

Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

14 inlägg 7129 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428164 Ford is making a big announcement in electrification today. CEO Mark Field confirmed several new models will receive electric drivetrain options, including its flagship F-150 pickup truck that will double as an on-site generator. In 2015, Ford announced a $4.5 billion investment in electric vehicles in order to introduce 13 new models.

Today, it confirmed 7 of those 13 new models and the list will surprise a few: a new all-electric SUV with “at least” 300 miles of range, a hybrid F-150 and a hybrid Mustang, a Transit Custom plug-in hybrid and 2 new electric police vehicles.
https://electrek.co/2017/01/03/ford-new-electric-cars/

2018 höjs bensin och dieselskatten ytterligare, bilskatten kan tredubblas, och partikelfilter kan bli krav på även bensinbilar. Detta gör att fossilbilar blir rejält dyrare att köra.

"EU skärper avgasreglerna – partikelfilter blir standard även på bensinmotorer"
Det senaste EU-beslutet gäller mätning av partikelutsläpp. Tidigare har man mest titta på mängden av de så kallade PM10-partiklarna men nu ska även de mindre PM2,5-partiklarna mätas. De strängare reglerna ska gälla alla nya bilmodeller från och med september 2017 och alla nya bilar från september 2018.
För att rena mängden partiklar har de senaste årens dieselmotorer partikelfilter. Men allt fler bensinmotorer är också direktinsprutade – vilket gör att de får liknande problem med förhöjda mängder partiklar. Alternativet är portinsprutning, vilket ger bränslet mer tid att blandas med luften och då sjunker mängden partiklar. En del av de mera påkostade bensinmotorerna som utvecklats de senaste åren kombinerar både direktinsprutning och portinsprutning, men dubbla system ökar kostnaderna.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... inmotorer/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

JörgenO  
#428173 Härlig utveckling. Kul att jänkarna ligger i framkant i bilteknikutvecklingen igen. Hoppas de anammar Teslas vision att göra snygga 100% elbilar inte halvmesyrer som Prius eller bilar utvecklade av designskolans särskoleelever (Prius igen och BMW i3).

Att göra F150 som elbil kommer nog att kräva ett kärnkraftverk på flaket. :D

Det stora bidraget till minskade avgaser skulle nog vara att skrota de höga tullarna på europeiska o japanska pickuper och transportbilar så att F150&Co fick lite hälsosam konkurrens från mer effektiva bilar. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

svampbob  
#428176 Det är egentligen Europa som är skyldig till "chicken tax" som lagen heter.
Efter ww2 så satsade bönderna i USA hårt på kyckling uppfödning. Tyska bönder klagade på konkurrensen och Tyskland införde höga tullar och USA svarade med chicken tax på tyska transport fordon (transportern var populär redan då)
Så länge som Europa har kvar sina tullar så de amerikanska pickuperna vara ohotade på hemmamarknaden.

Användarvisningsbild

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

JörgenO  
#428181 Kycklingskatten är av alla, inklusive USA, sedd som ett tydligt handelshinder. Tullar på US kyckling (och tyska o franska jordbruksprodukter) avskaffades på 60-talet. En stark billobby i US har sedan, år efter decennium , lyckats få med tillräckligt stor minoritet i kongress eller senat för att blockera USAs löfte (i frihandelsavtal) att avskaffa densamma. Inte bara Tyskland utan ALLA länder utom Kanada o Mexico omfattas av detta handelshinder.

Användarvisningsbild

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

svampbob  
#428183 Som jag har uppfattat det så har en av de stora stötestenarna i senaste förhandlingsrundan varit Europas ovilja att släppa in amerikanska jordbruksprodukter och USA har haft cickentaxen som motbud.

Användarvisningsbild

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

JörgenO  
#428194 Jo det är rätt uppfattat, de lovar att avskaffa en tull som de redan lovat att avskaffa flera gånger sen 60-talet.
Vem som är den störste fulspelaren i internationell handel kan vi diskutera i det oändliga utan att hitta rätt. Vi kan nog ändå vara överens om att det inte finns så mycket japanskbygda pickuper i USA och att skyhöga tullar förklarar detta. tullarna gäller också lätta transportbilar och man kan ev fundera om De märkliga "UPS-bilarna" sett annorlundau ut om de fått konkurrera med Transit o Vito. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428214
JörgenO skrev: man kan ev fundera om De märkliga "UPS-bilarna" sett annorlundau ut om de fått konkurrera med Transit o Vito. :wink:

Du menar alltså Step-Van, ja det är en riktigt ful specialmodell och det känns lite konstigt för
jänkarna brukar ju lyckas med designen vanligtvis.
Stepvanarna är nog bland de mest praktiska bilarna som finns i stadstrafik och jag menar
att ska man jmfr med Transit mm så är det en felaktig jmfr för de ska ju såklart jmfr med Van
eller MiniVanar och då förlorar ju Transit imho.
Som skoj sidoinfo kan ju nämnas att StepVan från Chevrolet gick att få med kompressormatad 2taktsdiesel förut.

Avatar Fallback

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

Hema  
#428224 Angående andra länken EUs kommande höjda avgaskrav. Det är att jaga mygg och svälja kameler. Man borde införa krav på alla fartyg ist. Alla dessa fraktfartyg kör väldigt ofta på riktigt fulolja med hög svavelhalt. svtplay hade innan en dokumentär som hette Fraktad eller liknande där de tog upp att ca 1000st containerfartyg stod för lika mycket utsläpp som alla världens bilar. Behöver man nämna att det finns fler än 1000 st sådana fartyg?

Om jag inte minns fel så var det någon trevlig prick på forumet som postade denna länk. http://blogg.elinor.se/2016/12/14/latt-att-ta-ett-steg-for-langt/

Elbilar kommer nog få svårt att konkurrera ut den klassiska bilen helt.

Användarvisningsbild

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

JörgenO  
#428229 @Slurfi... om amerikanarna föredrar egentillverkat före Transit, Vito, Toyota van ET.c lär vi ju få veta den dagen de kan säljas där. :mrgreen:

Åter till ämnet. Snart är den här... jag tror Tesla3 kan bli en riktig game changer för elbilar
https://www.tesla.com/sv_SE/model3?redirect=no
Hoppas bara de kan hålla kvalitet o leverans o få lönsamhet så övriga biltillverkare (Ford kanske undantaget) känner sig hotade

Avatar Fallback

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

axwell  
#428239 Nej det blir nog ingen elbil för mig, vill kunna åka 100 mil utan att övernatta.
Kör dessutom för kort sträcka per år.

Jag är alltså mindre miljösvin med min bensindrivna bil.
Läs, begrunda dina körvanor, analysera, vill den verkligen ha en nu existerande elbil om du själv hade fått stå för samtliga kostnader?
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... -miljobov/

Användarvisningsbild

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

svampbob  
#428254
JörgenO skrev:Jo det är rätt uppfattat, de lovar att avskaffa en tull som de redan lovat att avskaffa flera gånger sen 60-talet.
Vem som är den störste fulspelaren i internationell handel kan vi diskutera i det oändliga utan att hitta rätt. Vi kan nog ändå vara överens om att det inte finns så mycket japanskbygda pickuper i USA och att skyhöga tullar förklarar detta. tullarna gäller också lätta transportbilar och man kan ev fundera om De märkliga "UPS-bilarna" sett annorlundau ut om de fått konkurrera med Transit o Vito. :wink:


Jag läste denna härom dagen pch blev lätt dyster.

http://www.nytimes.com/2016/11/13/opini ... Email&_r=1

Avatar Fallback

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428261
JörgenO skrev:@Slurfi... om amerikanarna föredrar egentillverkat före Transit, Vito, Toyota van ET.c lär vi ju få veta den dagen de kan säljas där. :mrgreen:

Åter till ämnet. Snart är den här... jag tror Tesla3 kan bli en riktig game changer för elbilar
https://www.tesla.com/sv_SE/model3?redirect=no
Hoppas bara de kan hålla kvalitet o leverans o få lönsamhet så övriga biltillverkare (Ford kanske undantaget) känner sig hotade


Världens största elbilstillverkare Nissan kan komma att slå på stort med Leaf 2.
Förhoppningen är att den blir billig, i nivå med en bensinbil, och att den har en räckvidd på 400-500km.

På nätet kan man läsa att Leaf 2 kan presenteras på CES mässan (5-8 januari).
"Jag berättar inte vad vi ska visa på CES i Las Vegas. Jag vill ju att folk ska komma dit, sade Ghosn nyligen till journalister i Japan, men tillade att det blir något "substantiellt".
"Nissan hoppas på prischock på elbilar"
"Nissan får med sig koncernsyskonen Renault och Mitsubishi i plattformen för den kommande nya versionen av elbilen Leaf. Resultatet ska bli avgasfria bilar som inte kostar mer i inköp än motsvarande fossila modeller."
http://www.svd.se/elbilssamarbete-mellan-biljattar

"Den kommande generationen Nissan Leaf ska bli mycket billigare än den nuvarande modellen. Nuvarande Leaf kostar från 220 000 kronor i Japan, men målet är att få ned det priset till 160 000 kronor, skriver den Japanska tidningen Nikkei.
Det skulle innebära att nya Leaf uppskattningsvis kommer att kosta omkring 230 000 kronor i Sverige, räknat på dagens prisskillnad mellan Sverige och Japan som är ungefär 44 procent. Hos svenska bilhandlare kostar Leaf från 317 000 kronor i dag."
http://teknikensvarld.se/nasta-nissan-l ... il-369620/

Om priset blir runt 230.000kr minus 15% LRF rabatt, blir 195.500kr, minus 40.000kr miljörabatt(höjs till 60.000kr 2018) blir 155.500kr.
Tänk också på att LRF ger 15% i rabatt på Nissan Leaf.
http://www.lrfsamkop.se/leverantorer/al ... er/nissan/

Vanliga Leaf1 reas ju nu ut i USA, för löjligt låga priser.
"A new Nissan LEAF group buy in Texas brings the price of the electric vehicle down to $11,500"
https://electrek.co/2016/12/16/a-new-ni ... -to-11500/

"Next Nissan Leaf confirmed for 60-kwh battery, 200 miles of range"
http://www.greencarreports.com/news/110 ... s-of-range

Och i Frankrike får man 4000€ i skrotningspremie och 6000€ i elbilspremie, totalt 10.000€.
När får vi 40.000kr i skrotningspremie i Sverige?

Google translate
"Bonus € 6000 och premium omvandling av € 4000 för förstörelsen av en diesel personbil sätta i omlopp före den 1 januari 2006 enligt dekret nr 2016-1980 av 30/12/2016"
https://www.nissan.fr/vehicules/neufs/l ... ffre3.html

EDIT:
Behöver verkligen elbilar service?

The Chevy Bolt EV requires ZERO maintenance
Not only do electric vehicles cost literally cents per kilometre to drive, (or fractions of a cent per km with roof-top PV) but they also revolutionise car servicing. The maintenance schedule for Chevrolet's soon to be launched Bolt electric hatchback comprises tire rotation every 12,000 km (7,500 miles) and that's about it. If a wheel alignment is performed with every new set of tires then rotation can be skipped which means the Bolt requires practically zero maintenance.

Chevrolet does recommend a coolant system flush @ 240,000 km (150,000 miles) and replacing the brake fluid every five years but that's it. Typical consumable parts like brake pads and rotors can be expected to last in excess of half-a-million km (~300,000 miles)

And that's only the tip of the iceberg. What goes unsaid is that in EV applications electric motors practically last forever. The international standard for rating motor insulation is based on a half life of 20,000 hours. For every 10c increase in insulation rating life expectancy doubles. For example, the insulation systems of a class H (180c) motor that runs at 150c would lose half it's mechanical strength after 160,000 hours. Power electronic components such as those found in motor inverters are typically rated at up to 100,000 hours.

To put that into context, with average annual motoring of 15,000 km @ an average speed of 60 km/h, a typical EV motor will comfortably cover a minimum 1.2 million kilometres, or 80 years of maintenance free reliable motoring.

No wonder dealerships hate selling EVs!
http://www.electric-vehiclenews.com/201 ... ro_12.html
https://3.bp.blogspot.com/-4FPIva1IuHM/ ... hedule.JPG

EDIT2:
Elbilen Opel Ampera-e(samma bil som Chevy Bolt) började säljas den 14 december 2016 i Norge.
Pris 299.000NOK
Räckvidd 500km
http://www.opel.no/

EDIT3:
Tror att bensinbilars pris kommer att höjas med 10-20.000kr från 2018 på grund av höjda avgaskrav som bla. obligatoriskt partikelfilter mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428279
1483519315_renault.jpg

Renault Zoe 22 kWh ELBIL (88hk) -14
Säljes av: Vinothkannan 31 december 07:19
Visa på karta (Ludvika)
139 900:-

Modellår
2014
Växellåda
Automat
Miltal
1 000 - 1 499
Tillverkningsår
2014
Bränsle
Miljöbränsle/Hybrid
ACC/Klimatanläggning, Baksensors, Airbag förare & passagerare, Sidoairbag, Nyckel avs airbag, Antisladdsystem, Antispinn, Elhissar fram, Elspeglar, Farthållare, Multifunktionsratt, Navigator (GPS), Stereo, Svensksåld, Vinterhjul - friktion, Yttertemperaturmätare, Pdc Parkeringshjälp bak, Ställbar ratt, automatisk växellåda, Skattebefriad tom 2019-08-31. Batteri hyr man av Renault Sverige för 599kr/750mil alt 699kr/1000mil alt 899kr/1500mil.
Mycket finnt styck.
Vinterhjul ingår på priset.
Sommar batteri range ca 170Km fullt laddning.
Vinter range ca 110Km Fullt laddning.

https://www.blocket.se/dalarna/Renault_ ... ca=1_8&w=3

Ja det finns ju redan billigare alternativ redan, nån som provkört?

Avatar Fallback

Re: Ford kommer med en el SUV med minst 480km räckvidd

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428303 Visst, den är billig i inköp, men haken är just hyran av batterierna. Hyran ligger på 6-8kr/mil och då faller lite vitsen med elbil.
En stor del av vinsten med att köra elbil är just att man kan ladda gratis på IKEA, LIDL, jobbet mm.

Dessutom får denna Zoe allt sämre andrahandsvärde ju äldre den blir jämfört med andra elbilar, eftersom batterihyrans storlek
av den totala bilkostnaden blir större hela tiden, och begagnat folket vill ju att kostnaderna med tiden ska minska.

Det märkliga med Zoe är att den inte går att köpa i Sverige utan att hyra batterier, men i tex Norge går det utmärkt att köpa.
Men jag skulle kunna tänka mig att leasa den på 3 år, och sen lämna tillbaka den.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).