tor 05 jan 2017, 22:30#428580
ryared skrev: Får jag fråga varför du använder bakmonterat blad på grusvägar och Frontblad på asfalt?
På grusväger som inte er frusna, så er det mycket lättare att hålla koll på schaktbladet så man inte drar av grusen från vägen.
Enda näckdelen er att man får sitte lite på sned med vridning i nacken, men jag kör ju bara några km så det er inte så farligt.
Plogen lever lite sitt eget liv där framme, men på asfalt er ju inte detta nåt problem.
(Sikten er ju inte den bästa där framme på en lantbrukstraktor)
På asfalt er det bara att släppa ner plogen til vägbanen och lite til, så ligger den och flyter(följar) vägen even om lastaren skulle gå lite upp /ner. (den flyter båda upp/ner och i sidolut.)
En annan näckdel er att ekvipasjen blir lång om det er trångt, men annars er det kanon.
Mina kundar er private, så dom blir inte så glada om man drar av för mycket grus.
Dom hadde kommunen att snöröja tidligare, och dom kör ju lika hur som det er grus eller asfalt med stora frontblad, men den följd av det blev en jädra mycket grus på utsidan av vägen när våren kom.
Faktisk så illa att jag hyrdes inn med grävmaskinen eller kantfres för att få gruset tilbaka i vägbanen.
Så kan man slippa köra av gruset er ju det det bästa, och då tycker jag schaktbladet funkar bäst, för min del.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc