Skogsvagn (Huggarvagnar)

FILMER - Skogsvagnar

587 inlägg 460598 visningar 79 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Torbjörn Johnsen  
#427669 Trevligt filmat @JohannesG. Gallringen såg fin ut även om det gick snabbt. Avlastningen gick ju också bra och det är väl så här verkligheten ser ut: att det j...las nån gång ibland. Misstänker att de flesta känner igen sig :grin:

FTG
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

stegmaster  
#427671
Slurfi skrev:Jag tycker det ser ut som att du kör sparsamt med utskjutet, är det så och dina tankar om det?

Nja, det förutsetter vel att finns nåt utskut. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#427672
Slurfi skrev:Kul att se, är det samma längd på alla stockar?
Jag tycker det ser ut som att du kör sparsamt med utskjutet, är det så och dina tankar om det?
Och varför var du ut och sprang där i pålastningsfilmen?

Det är 3m massaved, förutom kubben då som är 2,5m.

Utskjutet skall användas så mycket som möjligt! MEN det är väldigt svårt att använda utskjutet när man inte har något, jag kör ju Mowi. 1250 vagn med 3060 kran (6m). Ju mer jag kör desto mer skeptisk blir jag till huruvida Mowi är lämplig som "skotarkran" eftersom man alltid måste lyfta/sänka hela kranen. Vid byte av kran blir det en 8,5m vikarm, när har jag dock ingen aning om. Och även om Mowi skulle vara en lika bra skotarkran har de ju ingen lång kran, den längsta är bara 6,7m och utan utskjut.

Motion skall vara nyttigt har jag hört. :wink: Nej men jag var lite osäker på sortimenten även om jag själv huggit det. Låg lite blandat Massaved och Bränsleved så det var lättare att sortera manuellt än med kranen.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427678 Tack för svar, sant om utskjutet inte finns då blir det ju lite mer återhållsamhet i användningen av sagda utskjut.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427786 Med en 8,5 m kran så krävs det mer olja, blir även mycket tyngre, är väl det som är Mowis fördel om man förstått det rätt , liten oljemängd och stark i förhållande till vikt

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#427820
bengt.a skrev:Med en 8,5 m kran så krävs det mer olja, blir även mycket tyngre, är väl det som är Mowis fördel om man förstått det rätt , liten oljemängd och stark i förhållande till vikt

En vikarm kräver mer olja, det är alldeles rätt. Men Mowi vill ibland ha mer olja också, vid skotning är det sällan man bara skall ut/in, man skall ju upp/ner samtidigt också, och där försvinner lite vitsen med det parallellförda, du skall ju ändå lyfta/sänka. Men ett hydraulsystem på vagnen är inte så dyrt jämfört med kran-kostnaden. Min kran skall enligt Mowi ha 25-30l/min. Testade att trycka gasen i botten på traktorn och köra (40l/min), det var mer optimalt oljeflöde om du frågar mig. Men så höga varv vill jag inte köra traktorn på.

Vad det gäller vikt så håller inte heller detta riktigt. Vi kan ta och jämför två kranar från FTG.
Mowi 400 - Längd: 6,2m Vikt: 740kg Lyfter på 4m: 850kg Rekommenderat oljeflöde: 30-50l/min
Moheda M50 - Längd: 6,9m Vikt: 710kg Lyfter på 4m: 1030kg Rekommenderat oljeflöde: 35-60l/min
Och så respektive märkens "värstingar"
Mowi 4567 - Längd: 6,7m Vikt: 875kg Lyfter på 4m: 1000kg Rekommenderat oljeflöde: 40-60l/min
Moheda M75 - Längd: 8,8m Vikt: 990kg Lyfter på 4m: 1170kg Rekommenderat oljeflöde: 50-70l/min

För 115kg mer får jag en kran som är 2,1m längre och lyfter 170kg mer på 4m än Mowis "monster". Mowi har ju sitt parallellstag som tillför en del extra vikt. Oljebehovet ökar med 10l/min, inte så farligt.

Nu är detta teoretiska siffror, det kan säkert skilja i praktiken, vissa andra tillverkare rekommenderar exempelvis upp till 80l/min för en kran i samma storlek som M75.

Data är hämtat från respektive märkes instruktionsbok som finns att ladda ner på deras hemsida.
Senast redigerad av JohannesG mån 02 jan 2017, 08:58, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Robertberg  
#427824 Jag har innan varit inne på att byta från mowi till utskjut när det blir dags.
Men så lär vi inom några år köpa någon slags traktorprocessorer, och då kom ju frågan varför man ska köpa en mer ömtålig kran som är längre, när det mesta virket ändå ligger längsmed stickvägen?
Så nu går tankarna mot en Mowi 400 istället. Där är inga slangar eller kolvar som kan ta skada om man är oaktsam.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

JohannesG  
#427829
Robertberg skrev:Jag har innan varit inne på att byta från mowi till utskjut när det blir dags.
Men så lär vi inom några år köpa någon slags traktorprocessorer, och då kom ju frågan varför man ska köpa en mer ömtålig kran som är längre, när det mesta virket ändå ligger längsmed stickvägen?
Så nu går tankarna mot en Mowi 400 istället. Där är inga slangar eller kolvar som kan ta skada om man är oaktsam.

Där har du ett riktigt bra argument för Mowi!! Förra året röjde vi en del längs åkerdiken, och för att slippa den mesta snön från träden körde jag först och skakade träden genom att köra in kranen mellan och ruska lite. Hade inte ens tänkt tanken att göra det med en kran med oskyddade slangar.

Däremot när jag sedan lastar riset saknar man genast en längre kran.

Denna säsongen har jag ännu inte saknat längre eller starkare kran (förutom när jag körde ris i höstas), men det beror på att vi ännu bara kört gallring och nästan allt har gått genom processorn.

Förra säsongen körde vi en hel del riktigt grovt och manuellhugget (svårt att få igenom dessa genom Vimeken). Då var kranen alltid både för kort och alldeles för klen. Så det beror på vad man kör. Vi gör allt själva, så det blir allt från förstagallring till slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427835
Robertberg skrev:Men så lär vi inom några år köpa någon slags traktorprocessorer, och då kom ju frågan varför man ska köpa en mer ömtålig kran som är längre, när det mesta virket ändå ligger längsmed stickvägen?

Exakt, om man har en processor av någon sort så minskar ju kraven på kranekipaget massor.
Man klarar sig med 5meters kran utan winch, och kan man köra på välrisade redan uppkörda spår
så kan man ju även köra 2wd.
Kan ju bli en fin kombo: 4wd trepunkthängd kran med winch och processor plus en äldre 2wd med enklare skogsvagn.
Flera argument som talar för en processorinvestering mer och mer.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

valtra mega  
#427836 Har en 8m parallellkran utan utskjut med keto 51 fällhuvud och att hugga med är det helt rätt kran fällhuvudet behöver ju aldrig vara högt över marken . På skogsvagnen har jag vanlig kran och med 2 månaders erfarenhet av båda modellerna tycker jag att det är helt rätt kombination parallellkran med fällhuvud och vikkran att köra ut virket med

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

Ådii  
#428052
valtra mega skrev:Har en 8m parallellkran utan utskjut med keto 51 fällhuvud och att hugga med är det helt rätt kran fällhuvudet behöver ju aldrig vara högt över marken . På skogsvagnen har jag vanlig kran och med 2 månaders erfarenhet av båda modellerna tycker jag att det är helt rätt kombination parallellkran med fällhuvud och vikkran att köra ut virket med

Får man fråga vad du tycker om Keto efter att ha kört det en tid? För/nackdelar och skulle du köpa ett nytt om du står inför det beslutet? De har väl kommit med en 3:e kvistkniv nu men det saknas väl på ditt?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

barkspaden  
#428061 Har en Huddig 960 som jag tänkte sätta jibb och grip på och sedan en kärra efter, tror ni det kommer fungera?

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

stegmaster  
#428066 Ser vel inte så gale ut detta, kanske bortsett från att det verkar svårt att "gjömma" grävarmen vid transport, annat en rakt upp i luften. :???:


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Skogsvagnar

molnia  
#428071 I jämförelse med en traktor så är det väl ett väldigt tungt fordon i skogen..? Sen kräver det ju lång/förlängningsbar dragstång och då genar vagnen mycket i kurvor...
Sen vet jag inte, men fick känslan att grävarmens bom inte går att få så lodrät som man brukar använda kranens bom. ..?

Avatar Fallback

Re: FILMER - Skogsvagnar

valtra mega  
#428151
Ådii skrev:Får man fråga vad du tycker om Keto efter att ha kört det en tid? För/nackdelar och skulle du köpa ett nytt om du står inför det beslutet? De har väl kommit med en 3:e kvistkniv nu men det saknas väl på ditt?

Köpte en valtra x115 årsmodell 99 med logmer 780 kran och keto 51 så för och nackdelar med olika märken på fällhuvudet var inte avgörande .Har endast använt motorsåg förut så saknar erfarenhet av andra fällhuvuden men jag är nöjd med keto hittills funkar bra jämfört med motorsåg .Man borde ju provköra något annat märke för att kunna avgöra för och nackdelarna med olika märken så vad jag skulle köpa om jag skulle köpa ett nytt kan jag inte svara på ännu

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).