Inomgårdsmaskiner

Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

60 inlägg 21976 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#425386 Ha ha jag är nog den mest trögfattade ;)

Kollade på spelet men ser inte riktigt vilken referens jag ska ha likväl att det är så små rörelser. Mina göra stora rörelser :)

Försöker bifoga en bild. Hoppas de är i rätt ordning nu. Den vänstra är avgasventilen. :)

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Pabene  
#425388 Så här kan du försöka kontrollera ventilspelet på din motor:
Dra runt motorns vevaxel, sakta steg för steg, med tändstiftet (eller topplocket) borttaget. Då kolven är på väg uppåt ska du se att båda ventilerna ser stängda ut. (Detta läge råder bara vartannat varv, eftersom det är en fyrtaktsmotor) I början av vevaxelns vridning, från läget då kolven är i bottenläget (= början av kompressionsslaget), ska ventilerna "stå på". Det vill säga inget spel alls utan ventiltallrikarna är lyfta från sina säten med några tiondels mm. Strax innan kolven når sitt högsta läge = "tändingsläget", ska ventilerna ha stängt helt. Då ska du kunna föra in bladmåttet med ca 0,1 - 0,2 mm, mellan lyftare och ventilskaftände. Man kan även känna att det finns ett "glapp" om man med en flacktång försöker röra lyftarna upp och ner. Fortsätter du nu att dra runt vevaxeln ska du ha det här ventilspelet = ventilerna stängda, hela kolvens väg ner till strax före bottenläget då avgasventilen börjar öppna. Om det är på "detta viset" i din motor så är det bra.
Det kan sedan vara så att ventiltallrik och ventilsäte är brända/skadade men då brukar nog motorn ändå gå att starta.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Pabene  
#425389 Obs det är bara avgasventilen som "står på" = har negativt spel under en del av kompressionsslaget.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#425452
Kollade på spelet men ser inte riktigt vilken referens jag ska ha likväl att det är så små rörelser. Mina göra stora rörelser :)


Det är inte rörelsen det handlar om det är det mellanrum som finns mellan lyftaren och ventilen. Det skall vara ett mellanrum på minst 0,15 resp 0,20 mm när ventilen är helt stängd.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#427802 Ha ha

Jag inser nu hur tydliga ni varit och hur trög jag varit ;)

Har trott att strecket där ni så fint visar med pilarna ska mätas ifrån och inte att det är där mellanrummet ska vara =P så pinsamt att det nästan är värt att radera mitt konto och registrera nytt ha ha

Jag har inget mellanrum på insug och mikroskopisk på avgasventilen. Har trott att det varit ett svarvat spår men satt och glodde med pannlampa i garaget nu och katjing... :shock:

Får skaffa bladmått och justera in dom :)

Ni är bäst! God fortsättning med :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

JensSkoog  
#427807 Stort tack till dig @D09 ^:)^

Jag kan berätta för dig att du är inte den enda som har läst och misuppfattat! :surp:
Har skett mig säkert en gång i livet om inte två - och det svåraste är alltid att
medge att man har uppfattat fel och även berätta det :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

D09  
#427878 Justerar man ventilen genom att snurra på ventilens tallrik eller är det själva lyftaren som ska justeras?

Vad ska man skruva på för att få effekt? =P

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

stranglefoot  
#427880 Det enda sättet för att justera spelet är med en fil! Ja du läste rätt!
Fila tills det blir rätt avstånd.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#427960 Stämmer det finns ingen justering. Misstänker att en fil är svårt att få att ta, jag skulle prova med ett platt diamantbryne. Annars måste man ta loss ventilerna så det går att slipa änden på ventilskaftet.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

stranglefoot  
#427967 Vass engradig fil och ta loss knaster (om det förekommer), fjäder och vetilfjäderbricka. Med ventilen lös går det utmärkt att fila ventilskaftet och samtidigt slipa in med pasta. Det finns säkert fler utmärkta metoder för önskat resultat!
/Anders

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428045 Det är ju inte bara membranet som är kritiskt på förgasarn. Det pumpar ju bara fram/trycker bensin. Sen är det ju ganska sannolikt att en säsongsmaskin som en snöslunga har fått utfällningar/harts i kanaler/munstycken.

Om det finns ett ventilspel ungefär omkring det som du ska ha, så ska du nog leta fel på andra ställen innan du lägger heltidspappahobbytimmarna på att fila exakta hundradelar där. Sist den gick, ja då gick den ju med det spel du nu har. Spelet ändras ju inte av att en motor står liksom.
Fokusera på förgasaren och tändningen.
Mina tankar var det

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#428074 Sades att spelet var inget på insug och mikroskopiskt på avgas. En Briggs kan gå ett bra tag med dåligt eller inget spel, men det slutar med förstörda ventiler. Ingen som har sagt att det är noga med hundradelarna här, men det behöver vara minst en tiondel, helst två.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

stranglefoot  
#428163 A och O! Huvet på spiken! :-BD

Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Pabene  
#428179 I mitt inlägg #425389, svek minnet, det är insugningsventilen som ska "läcka" under en del av kompressionsslaget.
Jag har nu tittat i manualen som säger att den lösningen heter "Easy Spin", och underlättar start. För att inte vilseledas av detta ska ventilspelet mätas med kolven ca 6 mm ner, efter ÖD, alltså i början av förbränningsfasen.
( Det finns för övrigt dyrare Briggs med automatisk "Pysfunktion" vilken verkar på avgasventilen. När motorn startar återställs ventilfunktionen av centrifugalvikter. Motorcyklar med större enstånkor har samma system för att lättare kunna kickas igång.)

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Lennart50  
#637729 Har ett snarliknande problem. Gilson 51096 från mitten 60 talet . Gick bra i höstas. Startar inte nu.
Startar o tänder med startas . Har kollat att choken funkar. Kollat tändstift - det var blött när jag hade försökt starta den länge. Har öppnat choken liiite + startgas , motorn rusar upp i varv och dör av. Skruvade ut tomgångsskruven ( den med en fjäder) hoppades på rengöring skulle hjälpa men det var typ vass nål. Tog en slang och blåste in i hålet. Ingen skillnad. Är lite bortskämd med den alltid startat på första eller andra draget och så passa på choken = öppna lite direkt vid start. Förgasaren sitter rakt på tanken. Verkar vara snarlik ”antik maskin” ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).