SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Gallringsskotare Novotny LVS 520 (Video)

8 inlägg 11781 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallringsskotare Novotny LVS 520 (Video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#424860 Tjeckiska maskintillverkaren Novotny tillverkar skotare i det mindre segmentet med en 5-tonsskotare (LVS 511) och en 6-tonsskotare (LVS 520) i serietillverkning. Utöver de här två maskinerna finns en prototyp för en 7-tonsskotare (LVS 720) som enligt uppgift håller på att provas ut nere i Tjeckien för snar serietillverkning.

Fröseke Industriservice AB som är svensk importör och återförsäljare av Novotny leverearde den första 6-tonsskotaren till skånska entreprenören Thomas Leijon för ett år sedan. Thomas kör uteslutande gallring och annan "småhuggning". När Skogsforum besökte honom höll han på med en blandning av vindfällen och energivedshuggning. Han jobbar främst med motormanuella huggare men har även en gammal Tigercat-skördare av den mindre modellen (8-hjulig beståndsgående). När skotaren beställdes och skulle byggas var Thomas med hela vägen och specade upp hur han ville ha den. Han var t o m nere i fabriken och tittade till bygget så inget lämnades åt slumpen.

Motorn är en Cummins QSB 3.3 på 74 kW, transmission och hydraulik drivs av Danfoss-pumpar. Skotaren har en FTG Mowi 4567-kran istället för Cranabs FC 45 som erbjuds som standard. Mowi-kranen ger enligt Thomas lägre bränsleförbrukning och den kan jobba dubbelverkande vilket innebär att Thomas kan trycka ihop lasset när det t ex är ett spretigt vedlass eller bränslesortiment som ska ut. på det sättet gå det att få på 20 procent mer säger Thomas. Han tycker även att Mowi-kranen är väldigt precis att jobba med.

Novotnyn är utrustad med 600-hjul vilket ger en maskinbredd om ca 2,3 meter och lastredet är anpassat efter hjulbredden vilket ger en lastarea om 2,85 m2. Lastad med massaved i fallande längder går det ca 7 m3fub på ett fullt lass. Novotny LVS 520 i det här utförandet väger lite drygt sju ton och den lastar enligt tillverkaren sex ton men boggilådorna ska vara dimensionerade för att klara sju.

I tråden Saknas det en viktklass bland gallringsskotarna? kan ni jämföra Novotny LVS 520 med andra både mindre och större gallringsskotare.

Tiltgrip
Thomas har valt att sätta en Mecanil T200 tiltgrip i kranspetsen. Det är ofta stamtätt och trångt i skånegallringarna och tiltgripen hjälper till att smidigt hantera längre stockar. Med hjälp av tiltgripen går det att ta ut knippet eller stocken vertikalt (stående) vilket skonar den kvarstående skogen. På videon kan du se hur det ser ut när han lastar i trånga lägen. Thomas kör mestadels uppdrag åt privata skogsägare och han får uppdrag tack vare att han har en liten maskin. Han kör ofta på timtaxa men ibland även på fast kubikpris. Normala skotningskostnader med Novotnyn i förstagallringar med några hundra meters skotningsavstånd ligger mellan 60-75 kr/m3fub beroende på hur många sortiment som ska med. Enligt Thomas Fransson på Fröseke Industriservice ligger en Novotny motsvarande Thomas Leijons maskin runt 1,3 - 1,4 miljoner i nyköpspris.

Här hittar ni en film från besöket:




samt lite bilder på Novotnyn i gallringsskogen:

1482173339_p1000291.jpg


1482173453_p1000309.jpg


1482173453_p1000299.jpg


1482173453_p1000298.jpg


1482173340_p1000294.jpg



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Gallringsskotare Novotny LVS 520 (Video)

Seb macahan  
#424946 Intressant Torbjörn och som vanligt :-BD för era reportage.
Jag har varit lite i kontakt med Fröseke sista tiden...och tycker det är ganska märkligt att det inte finns fler maskiner ute av båda deras modeller. Borde inte både prislapp och storlek intressera fler? De har ju ändå funnits på marknaden i några år. Eller har deras marknadsföring varit något för blygsam. I min värld borde fler överväga o köpa denna produkt i stället för lite hårdare marknadsförda Vimek o Malwa. Inget ont om deras produkter men prislappen skiljer ju ganska stort.
Fyll gärna i er med era tankar.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsskotare Novotny LVS 520 (Video)

JohannesG  
#424966
Torbjörn Johnsen skrev:Skotaren har en FTG Mowi 4567-kran istället för Cranabs FC 45 som erbjuds som standard. Mowi-kranen ger enligt Thomas lägre bränsleförbrukning och den kan jobba dubbelverkande vilket innebär att Thomas kan trycka ihop lasset när det t ex är ett spretigt vedlass eller bränslesortiment som ska ut. på det sättet gå det att få på 20 procent mer säger Thomas.

Lägre bränsleförbrukning, det beror väl på hur man kör? Mowi har man inget val än att alltid lyfta hela kranen. Men en vikarm med dubbelteleskop kan man ju välja att använda utskjutet så mycket som möjligt vilket går snabbare än att lyfta hela kranen.

Är inte så gott som alla kranar dubbelverkande idag? Detta var väl något som var vanligare förr att vissa tillverkare hade enkelverkande lyftkolv?

Nu har jag nästan bara kört Mowi så jag kan inte direkt säga att jag har någon direkt erfarenhet av en vanlig vikarmskran, förutom traktorgrävare då. Men det jag ofta tänker på när jag kör är hur många som lovordar att Mowi-kranen går rakt ut med en spak, men en skotaren skall ju jobba mycket upp och ner, samt att kranen bara går helt rakt när gripen är i nivå med kranpelaren, att ta virke som ligger nära kranpallen är faktiskt väldigt osmidigt med denna konstruktion.

Nu blev det kanske lite mycket off topic, men ändå roligt att höra vad andra tänker om valet av kran på denna skotare.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsskotare Novotny LVS 520 (Video)

Torbjörn Johnsen  
#424968 Tack för dina synpunkter JohannesG! I artikeln refererar jag till det Thomas sa om kranvalet och då gällde det nog inte vikarmskranar generellt utan just i valet mellan Mowikranen och det andra alternativet som fanns: Cranab FC45. Det skulle vara intressant att höra från fler med erfarenhet om olika krantyper om de här skillnaderna är relevanta eller ej. Thomas var tydlig med att Mowi-alternativet krävde mindre effekt (lägre bränsleförbrukning) men det kanske bara är så enkelt som att han valt en kran med lägre prestanda och att det ändå fyller hans behov?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsskotare Novotny LVS 520 (Video)

Anton k  
#424971 Jag tror han menar att mowikranen kräver betydligt mindre olja än en vikarmskran med utskjut, därför en lägre bränsleförbrukning. Jäkligt intressant att du tar upp debatten om dom "lagom" stora skotarna. Jag skulle tycka det var riktigt skoj om dom kom med på banan o körde dom flesta gallringarna.

Avatar Fallback

Re: Gallringsskotare Novotny LVS 520 (Video)

thomas  
#427677 Båda kranalternativen till denna skotaren har likvärdig lyftkraft i kranspets vid full längd, trots att Mowikranen endast behöver 35 min/liter mot Cranabs 110 min/lit. Vid gallringskörning i klena sortiment så utgör krankörning kanske 80% av motorkörningstiden och transportkörning då bara 20%, mot kanske det omvända i slutaavverkningskörning, varför skillnaderna på effektbehovet blir så markant i klengallring och mer försumbar i slutavverkning. Cranabkranen har 0 kg i nedtryckningskraft medan Mowikranen trycker nedåt med ca 700 kg kraft. I ett slutavverkningslass med 25 raka kvistfria stockar spelar detta kanske ingen roll men i ett toppat gallringslass med 300 krokiga småkvistiga pinnar så utgör möjligheten att packa en betydande lastskillnad. Att Mowikranen till skillnad från Cranab-kranen, på utsidan är helt fri från cylindrar, rör och slangar betyder väldigt mycket på en maskin som oftast arbetar i väldigt täta bestånd och detta gäller i synnerhet i löv bestånd och framförallt i bok och ek. Med Cranabkranen i ett sådant bestånd får man efter varje pålastning stanna i 10 min o rensa....om man har tur, för du kan räkna med att också få byta väldigt mycket rör o slang på din Cranabkran i de objekten. På just denna maskinen så är ändock det avgörande att Mowi-kranan inte har något utskjut, vilket frigör ett standardmonterat oljeuttag på traktordelen som man kan koppla in griptilten på så att den inte behöver vara batteridriven och radiostyrd, samt att vänster vipknapp blir ledig för en släpp-greppsfri manövrering av griptilten. Att griptilten dessutom blir både mycket starkare och snabbare när kopplad till maskinens eget hydrauloljesystem...ja det får man på köpet.
Men visst finns det också nackdelar med Mowikranen. Att man inte självklart har någonstans att lägga / ställa den vid fullt timmerlass utan att skada andra träd eller riva ner låga luftledningar är den man får ha med på jobbet alltid. Detta är en mentalt belastande nackdel och i den klassen måste jag ändå framhäva Mowikranen som vinnare, eftersom den dessutom är parallelförd och om du väljer bort griptilten så innebär det att du i princip kör hela kranen med en spak, vilket gör att en låååång, lååång dag i skogen är betydligt lättare att bära med en mowikran.

Avatar Fallback

Re: Gallringsskotare Novotny LVS 520 (Video)

thomas  
#428004
Seb macahan skrev:Intressant Torbjörn och som vanligt :-BD för era reportage.
Jag har varit lite i kontakt med Fröseke sista tiden...och tycker det är ganska märkligt att det inte finns fler maskiner ute av båda deras modeller. Borde inte både prislapp och storlek intressera fler? De har ju ändå funnits på marknaden i några år. Eller har deras marknadsföring varit något för blygsam. I min värld borde fler överväga o köpa denna produkt i stället för lite hårdare marknadsförda Vimek o Malwa. Inget ont om deras produkter men prislappen skiljer ju ganska stort.
Fyll gärna i er med era tankar.


Priset för novotnymaskinen i filmen inkl griptilt, 2 par band o 2 par kedjor är ca 1,7 milj SEK

Användarvisningsbild

Re: Gallringsskotare Novotny LVS 520 (Video)

Seb macahan  
#428024
thomas skrev:
Seb macahan skrev:Intressant Torbjörn och som vanligt :-BD för era reportage.
Jag har varit lite i kontakt med Fröseke sista tiden...och tycker det är ganska märkligt att det inte finns fler maskiner ute av båda deras modeller. Borde inte både prislapp och storlek intressera fler? De har ju ändå funnits på marknaden i några år. Eller har deras marknadsföring varit något för blygsam. I min värld borde fler överväga o köpa denna produkt i stället för lite hårdare marknadsförda Vimek o Malwa. Inget ont om deras produkter men prislappen skiljer ju ganska stort.
Fyll gärna i er med era tankar.


Priset för novotnymaskinen i filmen inkl griptilt, 2 par band o 2 par kedjor är ca 1,7 milj SEK


Absolut Thomas. Det jag menar är att LVS 511 är väl jämförbar i storlek med Vimek 610 och LVS 520 är väl något större än Malwa 560. Jag har inte gått in o jämfört data och vikter på respektive maskiner, men det känns som LVS520 är en ganska rejäl maskin. Kanske den storlek som är optimal, där både föraren markägaren och ekonomin får styra. Tittar man på de mindre typ Vimek 606 är den nog väl liten för heldagars körning. Det jag kanske är mest förundrad över är nog varför det har varit så tyst om LVS 511. Denna är rejält mycket billigare än Vimek 610 och i mina ögon fullt jämförbar. Jag vet att Vimek 610 kostar en bra bit över miljonen. Har för mig 1,4. Novotny LVS 511 kostar 800´ i grundutförande. Då förvisso men P25 kranen som är något liten men den var inte extremt dyr o "speca" upp med större kran.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).