Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mini/små skotare. Vad ska man ha?

72 inlägg 57112 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Brytjärn  
#423550 Dessa italienska plantagetraktorer är fantastiska fordon men de som gör dom totalt värdelösa i skogen är ju den enorma nosen som stoppar all framfart i allt annat än en planterad åker. Samma faktum gäller även en del 6-hjulingar med en låg markfrigång och lång nos.
Sittställningen när man kör kranen på en minitraktor eller ATV är ju allt annat än optimal.

Fyrhjulingen är i mitt tycke optimal för persontransport, mycke effekt men så svårt att få ner kraften i marken samt begränsat kultryck som ställer till de.
Annars tror jag att minimastern är en flexibel lösning/kompromiss om man bara behöver köra ut lite ved till mysbrasan.

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Sidekicknicke  
#423559 Visst min att nosen sticker fram men att det bara funkar på plan åker håller jag nog inte riktigt med om. Midjestyrningen kompenserar det då den "knäcker" snabbare när man backar. Sittställning är inte optimal men funkar. En annan fördel med min raba är ju vikten som behövs när man ska få fäste och när lasten skjuter på. Min raba är väl i princip samma som goldoni. På min är det portalaxlar så markfrigången är ca30cm.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Brytjärn  
#423571 Om man nu bara kan ha en maskin på gården och har lätt terräng så tror jag de är jättebra maskiner.
De är ju framtagna för plantage och lättare jordbruk så de får nog anpassas till skogsbruk (bunkplåtar mm.)

Min favorit är en liten öppen plantagetraktor med midjestyrning där hela förarplatsen var vändbar, mins dock inte namnet på maskinen men den var italiensk, mycket intressant maskin.

En sån smidig liten sak med en mindre kran i trepunkten och sedan en 8-hjulig ATV timmerkärra, den kombinationen skulle jag gärna vilja prova!

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Sidekicknicke  
#423572 Skulle tro att du menar antonio carraro. Ja de ser riktigt fina ut men troligtvis en högre prisklass.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

ulfgustav  
#423611 Annars tror jag att minimastern är en flexibel lösning/kompromiss om man bara behöver köra ut lite ved till mysbrasan

Bedömningen ovan ang Vimek Minimaster ger jag inte mycket för "Köra ut lite virke till mysbrasan"
Nä snälla du vänd på det ATV med vagn duger för att hämta hem ved för mysbrasan, däremot så anser jag den aldeles för bräckligt konstruerad för skogsbruk
I det fallet så ligger en VIMEK 630, eller en begagnad sådan "hästlängder" före i allt väsentligt

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

buvikasladden  
#427021 Hej, Har en Holder A60 med en Wiemer 5 ton skogsvagn m fjärrvinch och är otroligt nöjd. Midjestyrd traktor samt ramstyrning kommehttps://skogsforum.se/download/file ... 91f8bf19ar man fram mellan träden utan problem :smile:

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Hema  
#427033
buvikasladden skrev:Hej, Har en Holder A60 med en Wiemer 5 ton skogsvagn m fjärrvinch och är otroligt nöjd. Midjestyrd traktor samt ramstyrning kommehttps://skogsforum.se/download/file ... 91f8bf19ar man fram mellan träden utan problem :smile:

Kan bara gratulera till ekipaget. Synd du inte bodde närmare, så man kunde se hur det funkar i skogen.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

buvikasladden  
#427035 ...bor i Skillingmark västra värmland . Har tänkt att få frugan att filma när jag kör m fullt lass i lite besvärlig terräng och lägger sen ut den på tråden. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Torbjörn Johnsen  
#427040 Det ser vi fram mot @buvikasladden. Bilder och film!

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Eld1  
#427408 Ett gott råd
Jag är som du i grävbranchen
Åk runt o provkör alla möjliga märken så klarnar det ganska snart va du vill ha
Själv va jag inställd på beg vimek
Men provkörning kastade den idén överbord totalt :surp:
Det blev en liten Valmet m mohedas 9 tons drivna vagn bakom
2,10 bred passar perfekt när h8 är o gallrar

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Stimpy75  
#427491 Bifogar ett par tidigare bilder på mitt ekipage.
Har tyvärr ingen bild med stocklast men kranen orkar åtminstone med 35 cm 4,5 meters granstockar, trots att traktorn inte kan ge fullt arbetstryck eller flöde mot vad vagnen klarar.
Kostnaderna för inköpet har inte skinnat mig totalt fast Vagnen är ny och traktorn fick nya däck.
Kedjor är väl det jag önskar till trots att jag bara kört fast en gång hittills.

Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Lazlo81  
#427682 Kul med bilder på lie olika typer av ekipage, finns mkt kul halvhemmabyggen som verkar kunna funka, kollade själv nyss på en Iller med vagn. Såg helrätt ut byggmässigt med styrning, kolvar och kran. Fortsätt med bilder och video på era ekipage!

   TS
Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

Pe_Er_79  
#427785
Uvskogen skrev:Nej det har jag ju inte, men jag vet inte stenigt och bökigt är det.
Men är det ingen som har någon kommentar kring frågan? Kan en fyrhjuling + ny Kranman 1900 ge något som liknar en Alstor?

Nu har jag aldrig kört en Alstor, men jag ska göra det längre fram, tycker det ser ut som en väldigt intressant maskin.
Atv däremot har jag kört mycket, dock utan driven vagn. Atv med toppmodellen från Avestavagnen, har jag provkört en vecka.
Och slutsatsen av det jag skriver ovan är: Atv baserade ekipage ligger på hobbystadiet, skulle personligen aldrig investera i en sådan lösning.
Alstor däremot tror jag mkt på, ser den som nr1 av dom små miniskotarna. Nr1 bland dom större miniskotarna, är i mina ögon Malwan.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

hinowa  
#428315 Åk och testa en Alstor,det är nog ingen som kan ta sig fram i eländig terräng som den .En otrolig liten miniskotare!
Och snabb är den på lite mer vanliga vägar!
Tror det är helt omöjligt att med en ATV och timmervagn klättra lika bra+ att du även kan ha band på en Alstor.

Avatar Fallback

Re: Mini/små skotare. Vad ska man ha?

klunseduns  
#429106 Som tidigare användare har skrivit, så borde du testa div. märken & modeller för att
kunna bilda dig en uppfattning.

Själv har jag en Woodtiger, den har funkat kanon än så länge.
Kusinen min har en Vimek, den har också funkat hittills.

Sen hur din terräng ser ut, spelar in utav valet av maskin.

Dock kan du ju få en bra begagnad stor skotare för samma peng.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).