Före och efter jobbet

Om datorn går trögt

4 inlägg 2403 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Om datorn går trögt

totte  
#42664 Ibland segar det ner sig nåt oerhört. Min var var seg som sirap häromdan, när jag kollade belastningen så visade det sig att Firefox stod och drog 90% av processorn! Och varför? Jo dessa innerligt förb-de flashannonser. Jag hade ett antal flikar öppna där det fanns sådana, vi har bl a en här på forumet nu. Dom drar processor så infernaliskt. Vad göra?

Man kan stänga av spelningen på många av dom, högerklicka mitt på så kommer det upp en meny där "Spela upp" (Play) är förbockat, bocka ur det så stannar eländet. Men bara till nästa gång man är på sidan.

Sen finns det till Firefox ett tillägg som heter "Flashblock", gå till meny "Verktyg->Tillägg" sen "Hämta tillägg" längst ner till höger. Då kommer man till en sida i webläsaren för tillägg till Firefox. Skriv "flashblock" i sökrutan så kommer det fram och med en knapp "Lägg till till Firefox". Klickar man där installeras den och aktiveras när man startar om Firefox.

Alla Flash animationer blir nu grå rutor med en symbol. Klickar man i rutan går den igång så man kan se den. Sen kan man undanta vissa siter, t ex youtube. Öppna då Tilläggsverktyget som ovan, klicka på Flashblock och sen "Inställningar", där kan man sen skriva in adresser som man vill undanta, t ex "www.youtube.com".



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Om datorn går trögt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42682 Ett annat utsökt tillägg på Firefox är ju NoScript. Med detta tillägg fullt aktiverat kan man slippa mycket otrevligt elände i sin burk, :grin: även om viss funktionalitet på websidan också kan gå förlorad. Men det går att ställa in selektivt vilka domäner som är bra och vilka som är dåliga.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Om datorn går trögt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42690 Jag har inte märkt nåt av detta i Firefox.
Hade problem med Explorer att det gick trög o en massa trams kom upp.
Har inte märkt nåt med Firefox än...

Användarvisningsbild

Re: Om datorn går trögt

totte  
#42744 I varje läge i stort sett är Firefox att föredra, Explorer har alltid legat långt efter konkurrenterna vilket man försökt kompensera genom att lägga in en massa eget trams som inte går ihop med riktiga standarder. Nu skall alla vara medvetna om jag jag är ytterst partisk här, jag är nämligen dedikerad Micsosoft-hatare :lol:

Om man inte samtidigt skall kör en massa andra grejor som drar mycket så märker man nog inte heller så mycket av de här flash-grunkorna, bara en sak som är värd att kolla.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).