Sågverk (mindre)

Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder & film

47 inlägg 16411 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder & film

Grävan  
#427402 Hej!
Hade tidigare en tråd ute om mitt sågverk som ingick när jag köpte gården. Då velade jag fram och tillbaka om jag skulle sälja det.
Nu är beslutet taget att det ska säljas.
Men vad är detta värt? Jag har ju själv ingen koll.

Nu är anläggningen städad och urrensad på all bråte som låg där.

Gick ett varv och filmade hur det ser ut.



Finns även en liten verkstad där man kan slipa klingor mm.

Vad tro ni är ett rimligt pris på anläggningen?
Jag har inte en susning själv som sagt.

Tacksam för svar!
Mvh



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Grävan  
#427403
IMG_1483127834.189765.jpg

IMG_1483127851.072736.jpg

IMG_1483127888.010341.jpg

IMG_1483127913.824471.jpg

IMG_1483127952.198893.jpg

IMG_1483128001.662904.jpg

IMG_1483128032.416369.jpg

IMG_1483128046.805567.jpg

IMG_1483128062.651365.jpg

IMG_1483128076.014549.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427412 Jag skulle behålla det som det är med sågbänk klyv och kantverk ha det lite som museum plus att man kan såga eget virke när det behövs för värdet på grejerna är inte så stort.

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Grävan  
#427415 Jag har gått igenom detta med mig själv många gånger om. Har tagit beslutet att det ska säljas, inte bara för pengarna utan för att det tar plats på gården som jag tänkt till annat.

Vad vore rimligt att ta för det? Ungefärligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Mowi850  
#427417 Det går ju inte komma ifrån att du har en väldigt fin anläggning som du ska vara stolt över. Men du ska vara lika stolt över dig själv som kommit fram till att sälja anläggningen. Jag tror att många gånger finns det människor som över skattar sin tid och förmåga att driva och sköta en sån anläggning. Och det behöver inte vara ett såg utan det kan gälla vad som helst. Men det är nog bland det mognaste beslut man kan ta att sälja en sån anläggning och känna sig nöjd med det oavsett vad andra tycker. Då har man kommit långt i livet. Men det är bara mina tankar och idéer. Och vad det gäller värde så vet jag inte så mycket men tyvärr så kan du nog inte räkna med jätte mycket pengar. Men jag tycker över 100000 borde det gå och få med all den utrustningen men jag kan ha helt fel. Lycka till oavsett, och vill du dela med dig hur det går gör gärna det det är uppskattat.

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Grävan  
#427422 Tack för dom orden Mowi.
Det är precis så jag tänker. Detta är en jätte fin anläggning, men jag har verken tiden eller kunskapen som krävs. Och jag personligen prioritera annat.

Absolut kommer jag uppdatera!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Göt  
#427425 Till rätt person kanske du kan få en köpare på allt. Har en bekant som har sågverk och han har inte gett mycket för grejorna, en del har han köpt för kilopriset på skrot. Lägg ut den till högstbjudande för det är en fin anläggning.

Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Sture Andersson  
#427432 Som det står där är det guld värt ,nermonterat skrotpris inte mycket mer .Ta en paus och fundera lite .

Användarvisningsbild

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

Mowi850  
#427433 Det är det viktigaste att man inser att man ska lägga ner. För det är inte roligt om du haft kvar det om 10 år och inte kunnat sköta det och det bara förfaller det är synd när det blir så. Det är många gamla bygger som gått det ödet till mötes. Men åter igen glöm inte att vara stolt över ditt beslut det är det viktigaste glöm aldrig det.

Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

SvenE  
#427435 Som sagt en enormt fin anläggning. Inte utan att jag blir lite avis. Jag tror som det står så är värdet större än att sälja av maskon för maskin.
Såg jag rätt att det var en Sätersåg?
En sådan köpte jag för några år sedan för 10000:-.Visserligen var bordet i sämre skick än din såg.
Tyvärr så tror jag värdet ligger på 50000:- för maskinerna. Sågen, råklyven och kanten. Typ 15000:- Vardera. Ovanpå detta värdet av klingorna, här är om det är hårdmetallklinga lite mer värde i.
Jag vet inte vad du har för bakgrund i sågbranschen och vad har eller kommer att få för intresse med sågen. Du har ju bestämt dig för att sälja så det får vi acceptera.
Själv känner jag en enorm tillfredsställelse att kunna såga eget virke.
Var någonstans i Sverige bor du?
Själv bor jag i Dalarna, Älvdalen.
GOTT NYTT ÅR.

Användarvisningsbild

Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder & film

Grävan  
#427437 Tack för ett utförligt svar SvenE.

Jag har ingen bakgrund alls när det gäller sågverksamhet. Kan absolut tänka mig att det är väldigt trevligt. Bara doften av nysågat är ju fröjd för själen.

Men denna anläggningen är för stor för mig. Den tar för mycket plats och jag kommer aldrig ha tid att såga i den omfattningen, även om intresset för att lära sig finns.

Hörde en som sålde sitt sågverk utomlands, det var mindre än detta och han fick 100.000:-
Dock något år sen och det var kanske finare grejer.
Men det kanske är ett alternativ för att få ut lite mer för att?

Jag bor i Småland, gränsen till Blekinge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

SvenE  
#427438 Onekligen så krävs en del tid med sågning filning, klingbyten mm.
Jag vill nog inte heller rekommendera sågning utan att vara med en sågare först. Det kan ha sina risker . Jag tänker främst på sågning av tjurstockar.
Du kan ju naturligtvis lägga ut den för högstbjudande. På blocket kanske. En outtömlig fyndkälla.

Användarvisningsbild

Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder & film

Grävan  
#427441 Absolut, jag har hört allt från 50.000:- till 250.000:- av folk hemomkring. Så det är ju rätt spritt.

Men priset kanske ligger någonstans mellan 50-100.000:- beroende på köpare då.

Det är bara så man vet ungefär vad det är värt, jag har inte bråttom att sälja det så kan vänta in ett vettigt bud.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder &

stektlök  
#427478 Hej ! Även jag tycker det ser ut som en fin anläggning och tråkigt att du inte har möjlighet att såga mer.
MEN jag hoppas du säljer sågen snart och att någon svensk med tid och kraft och driv får köpa den. Kan sånt här försvinna utomlands ? Aldrig hört det....
Hoppas inte dom sista tusenlapparna förhindrar en försäljning :grin: snålheten bedrar ibland visheten.
Lycka till !

Användarvisningsbild

Ska sälja sågverket! Vad är anläggningen värd? Bilder & film

Grävan  
#427480 När jag hört mig om så har folk sålt sågverk både till Ukraina och ner till Afrika. Dock vet jag inte hur vanligt det är.


Men klart det hade ju varit både roligt och bra om någon i landet ville köpa det.
Får jag en seriös köpare som lägger ett vettigbud så säljs det. Kommer inte hålla på det för att tjäna någon exakta tusenlapp. Men kommer inte skänka bort det heller. Har som sagt inte bråttom[emoji4]

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).