ATV och UTV i skogen

Kranman T1900

31 inlägg 25127 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242887 Jag kör med en T1900E och stora hjulen, vinsch, ramstyrning + utskjut på kran. Kan bara säga gott om kvaliteten (jag har haft T1500 tidigare). Vad gäller förmågan att ta sig fram är stora hjul + ramstyrning + starkare motorn = Riktigt bra! Tror nästan vagnen kan klättra i träd... Eftersom jag har ganska branta skiften (= berg på >500m), så gillar jag bromsen när man åker hemåt med fullt lass. ´Med T1500:an hade jag några riktigt spännande nedfärder, men med 1900:ans broms, så tar det tvärstopp - när jag vill. Frugan sa till mig när jag skulle byta vagn " köp rejält den här gången, så vi slipper byta igen , det förlorar vi bara pengar på" = Jag valde en T1900E istället för en 1750 och ångrar det inte en dag! //Sigge

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

anersimyra  
#242888
Sigge skrev:Jag kör med en T1900E och stora hjulen, vinsch, ramstyrning + utskjut på kran. Kan bara säga gott om kvaliteten (jag har haft T1500 tidigare). Vad gäller förmågan att ta sig fram är stora hjul + ramstyrning + starkare motorn = Riktigt bra! Tror nästan vagnen kan klättra i träd... Eftersom jag har ganska branta skiften (= berg på >500m), så gillar jag bromsen när man åker hemåt med fullt lass. ´Med T1500:an hade jag några riktigt spännande nedfärder, men med 1900:ans broms, så tar det tvärstopp - när jag vill. Frugan sa till mig när jag skulle byta vagn " köp rejält den här gången, så vi slipper byta igen , det förlorar vi bara pengar på" = Jag valde en T1900E istället för en 1750 och ångrar det inte en dag! //Sigge

Terrängbromsen skulle jag aldrig välja bort, man ska bara vara medveten om att den endast fungerar utför, i vart fall är det så på min Avesta 4,2.

Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242910 Jag har inte tänkt på om terrängbromsen funkar i uppförsbacke, men jag tror att den gör det. Ja, bromsen är en ren överlevnadsdetalj - Vem vill åka utför branter med 1 - 1,3 tons last på en ATV som väger 300kg och har bromsar anpassat för ca 600kg. Näe, jag har blivit gammal o feg....

Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242937
Sigge skrev:Näe, jag har blivit gammal o feg....

Tror du skrev lite fel där, gammal och KLOK ska det nog vara. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

anersimyra  
#242986
Sigge skrev:Jag har inte tänkt på om terrängbromsen funkar i uppförsbacke, men jag tror att den gör det. Ja, bromsen är en ren överlevnadsdetalj - Vem vill åka utför branter med 1 - 1,3 tons last på en ATV som väger 300kg och har bromsar anpassat för ca 600kg. Näe, jag har blivit gammal o feg....

Hm !! Det där måste jag kolla upp, MS 38 har terrängbroms som fungerar i bägge riktningar, säkerligen samma på Kranmans stora vagn. I avsnittet - BROMS, gällande Avesta 3,1-4,2 står endast att vagnens hastighet är avhängig av motorernas inställning !!! Vad fan det nu ska ha med terrängbromsen att göra ?

Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

hedenfeldt  
#243218 Tack för all go input och att alla delar med sig av sina erfarenheter.

Det var precis detta jag var ute efter när jag startade tråden, och jag har inte heller behov av stor lastkapacitet utan prioriterar hellre smidighet. Har också tänkt använda den till att rensa diken och då är det också en fördel med ett smidigt ekipage.

Fortsätt gärna att dela med er av tips och erfarenheter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426737 Har idag kört med den första gången i skogen. Några frågor till dig som kört en sådan förut med risk för att fråga om något som redan står i anna tråd, eller den här. Har försökt scanna alla, men du vet, ibland missar man ändå! :shock:

1) Ramstyrningen, hur ska man veta när den är i neutralläge igen?
2) Var gör ni av kroken till vinschen?
3) Fästet för spakpaketet på vagnen, finns två. Vad är tanken med det?
4) Ratten på hydraulaggregatet, vad ska jag ha den till? (se fotot)
5) Tomgången var ju hysteriskt hög så jag plockade bort stoppskruven på manöverarmen. Gör det något?
6) Varför sitter stoppskruven för tomgången där överhuvudtaget?
7) Kan man åka med drivrullarna i hela tiden i skogen, även när man vill gasa på lite? "släpper" den då eller?

Mer tips och trix med Kranmanvagnen tas förstås gärna emot.
1482935798_justersratt.jpg
1482935788_foersta_lasset.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426777 Ojdå - nu for jag över ett gupp! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427341 Ringde Kranman och fick svar på
4,5 och 6. Någon på de övriga?

Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

Erre  
#427342 Kunde dom inte svara på 7 an med?

1. Man brukar se det. Men jag har bara erfarenhet av traktor och huggarvagn.
Vet att endel målar två linjer i annan ljus färg.
Över eller under dragstången.
När dragstången ligger mellan dessa är den rak.

Om jag fattade din fråga rätt. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427344 Tack för det, så ska jag göra! [emoji4]

(frågade aldrig om 7:an, det verkar fungera så, även om det går trögare)

Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

Erre  
#427345 :-BD

Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427346 Vad var svaret på 4, 5 och 6? Vi andra vill ju också lära oss! :)

Användarvisningsbild

Re: Kranman T1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427348
Mangan skrev:Vad var svaret på 4, 5 och 6? Vi andra vill ju också lära oss! :)

4) Den reglerar hur mycket olja som ska flöda tillbaka från drivningen när man bromsar. Helt stängd innebär tvärstopp och är skadligt. " Så sätt den lagom" Riktigt Svenskt svar det [emoji3]

5)o 6) Den ger en grundnivå som gör att flera funktioner på kranen garanterat kan köras utan motorstopp och/eller maxlast på kranen. Den ger också gör hastighet på allt. Tar man bort den får man tänka efter själv när varven måste ökas. För egen del är låga varv utmärkt nu när kranen far åt alla håll, oftast i en annan riktning/rörelse än den avsedda....

Avatar Fallback

Re: Kranman T1900

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427350 Fick du inget svar på varför de valt en lösning som ledde till din olycka/incident?
Fadäser (hur dum får man bli?)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).