Motorsåg och handhållet

Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

83 inlägg 25687 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426803
Allan W skrev:372 har jag inte kört sen stormen Gudrun och även om det är 10 år sen kommer jag ihåg den som stark men trög. Men den jag sågade med då kanske inte gick som den skulle. Jag var dessutom 18 år då och minnet kanske förråder mig!


En 372:a med 20 tums svärd så stod man sig fint. \M/

Men det gällde att hålla koll på svärds spetsen. Gott om sten o skit. :???:

Men var inte så skoj när man vandrat iväg på morgonen med fulltankad dunk. För att vid frukost få kontra order att åka nån annanstans. ~X(

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426954 Är det 20" funkar 575/576. De går lätt varmt med längre svärd o hög belastning.
Körde mest 24" med min gamla 372 men även 32" när det behövdes.

390 är inte så värst mycket tyngre än 576 och när de behövs bär man dem inte så mycket.
De ligger mest i stocken ändå. De är inga kvistnings såg så rappa behöver de inte vara.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

traktorz  
#426970 Det jag sett av Husqvarnas 300-serie och Jonsereds CS2100-serie är att de är rymliga och lättmekade.
Fast jag uppskattar smidigheten hos AutoTune, samt att X-Torq med friskluftsmotor är bränslesnålare. Men för stora sågar med tung belastning såsom vid klyvningsjobb, så skulle jag nog föredra en klassisk motortyp i stället för de modernare av friskluftstyp.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426994 Jag har inte upplevt 575 som bränslesnålare eller smidigare. Den jag har är visserligen ingen AT, men de jag sett här med AT har inte heller varit särskilt snåla med soppan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#427002
Mange skrev:Är det 20" funkar 575/576. De går lätt varmt med längre svärd o hög belastning.
Körde mest 24" med min gamla 372 men även 32" när det behövdes.

390 är inte så värst mycket tyngre än 576 och när de behövs bär man dem inte så mycket.
De ligger mest i stocken ändå. De är inga kvistnings såg så rappa behöver de inte vara.


Mange du verkar veta vad du pratar om, menar du att 576 inte klarar längre än 20" svärd?

I så fall är den ju värdelös! Då är det väl bara att köpa en modell 372 som är typ 25 år gammal teknik? Jag vill kunna köra både 24" och 28" om det behövs! Eller rättare sagt om jag har lust! Jag vet att jag mycket sällan fäller träd som inte går att få ikull med 20" man klarar 120 cm på stubben utan större svårigheter. Men det är kul med långa svärd! Jag har ingen häftig bil, så jag behöver ett långt svärd som penis förlängare :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

anersimyra  
#427036 Naturligtvis klarar den längre svärd än 20 ".. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427244 Jag vet inte vad jag ska säga...
Klart den kkarar mer än 20 tum.
Men de går varma och risken att det händer nåt dyrt är påtagligt större efter vad jag erfarit. Ska den belastas hårt hade/har inte jag haft över 20.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Peteflamingstar  
#427275 Belastningen hänger ju mycket ihop med trädslagen man sågar, grovt ädellöv är väl tuffare än frodväxta granar t.ex.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427276 Arbetssätt likaså.. Stå o kapa tar hårdare än att fälla, kvista, aptera tex.

Men faktum kvarstår...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Allan W  
#427292 Jag litar nog på er kunniga här på forumet! Jag ska ringa och beställa en såg idag! Ska diskutera en sista gång med säljarn, men det lutar nog åt en 372!
Även om jag från början var mer sugen på 576 :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427334 heldiggris som det heiter på norsk!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

SawTroll  
#427338
Mange skrev:Kan man hitta 373 utan X-torq fortfarande? Det hade varit kanon.

Ska du tvunget ha Xtorq?

Har du tittat på 390? Den går bra den med om du nu vill ha lite längra svärd du inte orkar med 560.


De produseres jo fortsatt (i Brazil) - men det betyr ikke nødvendigvis at den er tilgjengelig noe sted som det er rimelig praktisk å kjøpe/importere fra (sannsynligvis ikke).

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

Peteflamingstar  
#427354 Bernö trädgårdsbutik i Sandviken har under året sålt 390 till kraftigt rabatterat pris, typ 6-7000 inkl moms, minns inte riktigt. Det har diskuterats i en annan tråd.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427355 då hadde eg slått til på den viss eg skulle hatt stor sag

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 372 x-torq VS 576 auto tune

anersimyra  
#427374
Mange skrev:Jag vet inte vad jag ska säga...
Klart den kkarar mer än 20 tum.
Men de går varma och risken att det händer nåt dyrt är påtagligt större efter vad jag erfarit. Ska den belastas hårt hade/har inte jag haft över 20.

Googlar man på överhettad 576 får man två träffar internationellt. " problemet " verkar inte vara direkt vanligt.. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).