Motorsåg och handhållet

Behöver hjälp snarast

45 inlägg 10921 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Skogen oscar  
#426939 Ja det glappar en del mellan kedjan och svärdet

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

MartinH  
#426940 Prova och kläm ihop spåret, har inte gjort det själv faktiskt. Men har läst att man kan göra det i ett skruvstäd och klämma ihop. Kanske någon annan som vet mer om detta.
Man ska vara försiktig för annars kan det bli sprickbildning längs med svärdet där läpparna i svärdet böjs inåt.
Antar att det kan lossna bitar från svärdet om det blir sprickor vilken nog inte är så bra :| .

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Skogen oscar  
#426941 Blir nog bäst och köpa ett nytt svärd tror jag

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp snarast

axwell  
#426943 Som jag förstått det går inte svärdet ut i 90 grader från ringdrevet. Jag skulle koncentrera mig på att kolla om svärdet verkligen sitter som en smäck över klacken mellan svärdsbultarna, den koniska tappen som påverkar kedjespänningen kan ha stukats så att den inte glider in helt i hålet på svärdet.
Då hamnar svärdet på sniskan.

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

MartinH  
#426945 Det är nog säkraste lösningen. Ett 13" svärd är inte så dyrt. De jag kollat på som gjort detta har haft långa och ganska dyra svärd, där lönar det sig nog bättre. Tyckte det var värt att renovera mitt 20" svärd.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Skogen oscar  
#426948 Vad är bäst 1,3 svärd eller 1,5?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

MartinH  
#426950 X-cut är väl 1,3 mm brett så det finns väl ingen anledning att ha någon annan bredd på svärdet då? /MartinH

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Skogen oscar  
#426951 Sant men ska vad tycks om ett oregon micro lite PRO 18"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

MartinH  
#426953 Vet inte så mycket om detta svärd, det är säkert bra.
Du kan kolla några trådar om svärdslängd här: Långt eller kort svärd?

Köpte en Stiga SP 52 med 18" svärd men bytte till 15", det är 1,5 mm bredd på båda och delning 0.325. Den orkar dock med 18" svärdet ganska bra. Det är samma cylindervolym och 2,4 kw på en 353:a (såg att du hade en sådan i din andra tråd) som Stiga SP 52.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427280 Tror du har en drivlänkskada som ställt till det. Det ställer till det med drev och svärd. Med ny kedja efteråt så blir det ofta problem.
Kolla drevet, har du slitage på det så byt det om du byter svärd.

Att rotera flera kedjor på samma svärd/drev ger fler drifttimmar per svärd/drev.

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Mats_Orberga  
#427388 Med tanke på att svärd, kedja och drivkrans ihop kostar mindre än en femhundring är det dålig lönsamhet i att hålla på och trassla med gammalt uttjänt. Jag lägger mycket hellre den tiden i skogen än i verkstan.

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Erre  
#427397 Helt rätt.
Byt till friska saker.

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp snarast

vajnis  
#427570 [quote="MartinH"]Prova och kläm ihop spåret, har inte gjort det själv faktiskt.../quote]

Jag klämde ihop spåret på mitt 18" Partner-svärd(massivt) i skruvstäd och det blev kanonbra.
Det ska vara 1,6 mm spår och jag hade en distans/järnbit på 1,5 mm i spåret när jag pressade ihop det
eftersom metallen fjädrar tillbaka lite. Har inte sågat mycket med svärdet efteråt men det verkar hålla bra.

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

MartinH  
#427598 Jag tycker det är värt att försöka renovera svärd när det går och är lönsamt. De håller ett tag till och man spar lite pengar, även om det inte alltid går att räkna hem arbetstiden man lägger ned.
Det är också ett sätt att spara på miljön lite granna. Samt motverka slit och släng kulturen lite granna :grin:.
Gott Nytt År!

MartinH, MPH trädfällning

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp snarast

vajnis  
#427619 Håller med om ovanstående.
Plus att det känns fint när man gör någonting dåligt/trasigt bra igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).