Motorsåg och handhållet

Behöver hjälp snarast

45 inlägg 10923 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Göt  
#426910 har du kedjan åt rätt håll, kan bli fel ibland så att den sitter bakfram

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

MartinH  
#426912 Är svärdet rakt?
Det kan ibland bli böjda och det går då och räta ut.
Sök på Youtube "straighten chainsaw bar"

Jag råkade böja ett svärd, det fick kedjan att hoppa ur och då blev det grader på drivlänkarna som jag fick fila ned en och en, tog viss tid men det blev bra.

Med vänlig hälsning!

MartinH

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Skogen oscar  
#426915 Ja kedjan sitter åt rätt håll och det kan vara så att det finns nått litet veck på svärdet för svärdet blir stekhett

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Göt  
#426917 där har du nog problemet...

Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp snarast

mullhytting  
#426918 Kan det vara så att du har råkat få en 1,3 kedja i ett 1,5 svärd?

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Skogen oscar  
#426919 Jag tänkte samma sak men kollade och det är 1.3 i 1.3 svärd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Göt  
#426921 enda gången jag har varit med om att svärdet har blivit hett har varit när noshjulet har hållit på att skära. Snurrar det lätt om du petar på det

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Skogen oscar  
#426922 Ganska lätt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

MartinH  
#426923 En grej till. Är svärdet slitet? Ibland kan ena sidan, kanten av svärdet vara något lägre än den andra sedan tidigare. Det kan nog göra att kedjan går fel i spåret. Det går också att fila ned så det blir jämt.

Med vänlig hälsning!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Skogen oscar  
#426927 Ja svärdet är ganska slitet men min andra såg har mycket mer slitet svärd och den går som en dröm

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver hjälp snarast

Blivande snickare  
#426929 Är kedjedelningen samma på svärdets trissa och sågens drev som på kedjan?

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Skogen oscar  
#426930 Men tycker ni det är värt att köpa ett nytt svärd ändå för jag ska byta upp mej till 18tum

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Skogen oscar  
#426932 Ja det är det, blivande snickare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426933 Det är ju värt att testa en tank med ett nytt svärd. Kvarstår då problemet, så är det nog inte fel på det gamla svärdet...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Behöver hjälp snarast

MartinH  
#426935 Montera loss svärdet och kolla längs med i svärdsspåret mot en lampa, kontrollera spåret där kedjan löper. Då ser du om toppen av spåren i svärdet där länkarna löper är olika höjd. Du ser också om svärdet är böjt.

Du kan vicka kedjan fram och tillbaka i spåret är det mycket spel så är svärdet kanske för slitet. Det går också att mäta hur brett det är mellan spåren i svärdet, jämför med ett nytt svärd så ser du om det är bredare.

Det går att klämma ihop spåret så det får rätt bredd igen men då ska man vara försiktig.

Har själv renoverat ett 20" svärd och det går bra. Men någonstans blir det väl bättre att köpa nytt svärd.

När kedjan reser sig ur spåret tycker jag det verkar som att svärdet är lite böjt.

Med vänlig hälsning!

MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).