Skogsröjning

Röjja runt småtallar?

4 inlägg 6849 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjja runt småtallar?

volvo_per  
#426759 Hej!
Har ett bestånd där det börjar komma ganska mycket självsådda små tallar från ca 30 centimeter till 1 meter i höjd samt en jäkla massa sly och små björkar. Min fråga är hur ni skulle gjort med gallringen? Ska man ta röjjsågen och köra bort allt utom tallarna? Eller blir det bara som ett buffebord för älgen då? Är det bra att dom står tätt i början? Har även vart inne på att röjja bort allt utom tallen och markbereda emellan och plantera mer tall på fläckar det inte kommer något. Hur skulle ni gjort?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjja runt småtallar?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426800 Det sista du skriver har jag tillämpat utom markberedningen. Tall och björk går inte ihop så ska du ha tallen kvar så röj.

Avatar Fallback

Re: Röjja runt småtallar?

volvo_per  
#426802 Okej. Tack för svaret. Trodde man istortsett var tvungen att markbereda för att plantera tall. Trodde gräs osv tog överhand annars

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjja runt småtallar?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426808 Har du bekymmer med gräs kräver det mer passning. Kan du markbereda med hacka eller fräs på röjsåg? Någon av planthandlarna har barrot av tall och det kan vara en bra idé annars finns nästan bara täckrot och de är lite små om du har gräs.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).