Traktorer och processorer

Koppling av torkarmotor Zetor

16 inlägg 7244 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Koppling av torkarmotor Zetor

oppstingen  
#426617 Hej ! Är det någon som vet hur man kopplar in en torkarmotor på en Zetor 6245 ? Har köpt en ny men vet ej hur den ska kopplas. Det är fyra kablar på den, en röd, en svart, en gul, och en blå med ringkabelsko. Den gamla har samma färg på kablarna förutom den med ringkabelsko, som är grå på den gamla. Den med kabelskon är kopplad till jord. Den röda kabeln får ström när tändningslåset är påslaget. Den svarta och den gula kabeln verkar ha gått till strömbrytaren, men stiften har lossnat på den gamla brytaren så jag vet ej hur kablarna satt förut. Kopplar jag ett batteri till den röda och den svarta kabeln så går motorn kontinuerligt. Den nya brytare som jag fick med verkar vara för en hastighet, den har två lägen, av och på.
Tacksam för svar.
20161227_161554.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

Klazzon  
#426620 Utan att leta eller googla var våran kopplad enligt följande. (ev skiljer det mot dina färger men då är det bara att växla)
Blå=minus
Röd=kontinuerlig plus
Svart=normal hastighet
Gul=snabb hastighet
Anledning till kontinuerlig plus är att torkarmotorn ska "gå hem" när du slår ifrån brytaren. Sitter två bleck inne i växeln som överlappar varandra... Svårt att förklara, googla "torkarmotor drev" så ser du.
/Magnus

Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

oppstingen  
#426766 Hej
De gula och svarta kablarna, är de kopplade till plus eller minus ? Har kanske gjort bort mig.
Kopplade plus till den röda, jord till den blå, men när jag satte den gula till plus hände inget än att det rök ur motorn. Får plocka isär och se om det något att göra åt det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

Klazzon  
#426853 Aj då, alltid vanskligt att ge tips på el när man inte har kopplingsschemat. Funkar motorn via röd/svart likt tidigare?

Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

oppstingen  
#426909 Ja det gör det som tur är. Tack för tipsen i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

oppstingen  
#427359 Hej igen !
Två av släpskorna hade böjt upp sig av värmen när jag kopplade fel. Det är fixat nu, men det blir ingen mer provkörning förrän jag har ett kopplings hem.
På bilden syns skivorna som släpskorna går emot. Funderar lite på hur detta fungerar?å
Den inre med en öppning ansluts med blå kabel
Den i mitten som är hel har gul kabel
Och den yttre lilla biten har röd kabel
Lars
20161229_190628.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

åberg  
#427851 Finns det nån isolering mellan släpskorna och locket? Eller är det luft imellan?

Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

oppstingen  
#427947 Det är luft imellan, bilden är tagen före jag riktade upp släpskorna. Men det nog idé att isolera dem mot plåten.
Vet du hur detta med skivan och släpskorna fungerar ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

totte  
#427956 Det bör vara ström konstant på den inre skon/ringen.

Den yttre biten har kontakt med släpskon när den inre ringen inte har kontakt.

Gör att motorn alltid går tills inre släpskon tappar kontakten i gapet i ringen, alltså till parkeringsläge.

Om du då lägger på ström till den yttre så går motorn och går varvet runt så länge det är ström till den yttre, men så fort den stängs av så går den på den inre ringen till parkeringsläget.

Den hela mellanringen kan jag inte säga något om.

Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

husqvarna_med_sthil  
#427970 Jag kan skruva upp och fotografera imorgonkväll hur det ser ut på min 5245 men jag vet inte om du är hjälpt av det.

Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

oppstingen  
#428320 Jo, om du ser vart kablarna går.

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

Stenmark  
#428432 Den innersta ringen med avbrott 12v hela tiden den hela ringen 12v från spak då går torkaren hela tiden den yttersta korta biten 12v från spak/puls så går torkaren ett slag hoppas du förstår

Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

Stenmark  
#428434 Glömde motor har shassie jordning

Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

oppstingen  
#428543 Få se nu om jag fattat rätt.
Den inre ringen med avbrott, ström jämt.
Mellersta hela ringen, ström från brytare.
Yttre ringen, ström från puls/brytare.
Den svarta kabeln, kopplar jag till jord ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Koppling av torkarmotor Zetor

Stenmark  
#428549 Du har väl så du kan summra/mäta att svart är till chassi

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).