Inomgårdsmaskiner

Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

44 inlägg 28932 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Tuffegusten  
#426467 Hej!
Ska äntligen få flytta ut på landet. Bär av från Göteborg mot Medelpad framåt våren!
Behöver ett bra fordon för lite diverse arbeten på gården. Är ingen verksamhet, men behövs för att få allt att funka.
Vad som behövs göras:

Kommer ha en del skog där jag tänkt gallra mindre ytor samt hämta till vedpannan ca 30-40 kubik per år. Har ca 300 meter väg som även behövs skottas och grusas om vintrarna.

Då jag inte är särskilt duktig på att meka med motorer ännu så har jag tittat på att köpa en relativt ny 600-700 kubiks ATV och köpa till plog, snöslunga och skogsvagn.

Efter en hel del googlande så hittade jag någon här på forumet som hade en minitraktor med snöslunga som jag tyckte lät som ett bra alternativ. Tyckte det verkade som man kunde hitta mycket billigare snöslungor till traktorer då man kopplar den direkt till traktorn? :oops:

Hade tänkt mig ca 150 000-170 000 SEK för allt. Då det mest är hobby i skogen så känns det ju jävligt skoj att köpa sig en fyrhjuling som man kan leka lite med och de verkar finnas diverse tillbehör för det mesta man behöver på en "gård".

Om man skulle köra på en ATV. Vilken prisnivå hade ni lagt er på själva snöslungan?
verkar kosta mellan 15 - 50 000 SEK. 😈
Problemet känns ju bara det att det blir en motor till att sköta på snöslungan...

Ska man köpa sig en vanlig snöslunga och skippa att ha det till fyrhjulingen?

Är fyrhjulingen inte alls värd att köpa och man borde skaffa sig en hederlig traktor?

Tack på förhand.


Senast redigerad av Tuffegusten tis 27 dec 2016, 02:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

tallen100  
#426472 Satsa på en hederlig gammal traktor ist, Volvo BM 400 eller 350 Boxer, lägger du 30-40 tusen så får du ett fint exemplar.
Så har du pengar över och kan köpa dej någon lekmaskin, en fyrhjulig kan vara till nytta men att ploga 300 meter väg och liknande så har den inget att komma med jämfört med en riktig traktor.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

hinowa  
#426483 Ja håller med tallen!
Köp en riktig traktor och kättingar på hjulen så slipper du svära när snön kommer!Du kan ha ett blad bak om det inte är en frontlastare på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

ulfgustav  
#426488 Håller med tidigare svar.
En äldre välhållen traktor gärna med frontlastare, snöslunga, mindre skogsvagn samt lite tillbehör såsom snökjedjor till traktor, det tillsammans får du loss för 60 - 80000 kr och det har du mera nytta av än en ATV

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Blivande snickare  
#426489 Vill du inte meka så mycket så röstar jag minitraktor. Kubota eller yanmar diesel.
@axwell som är väl insatt får berätta vidare.

Visst, BM arna är slitstarka grejer men också med ålder på nacken och man vet inte vem som haft dem förr å hur de hanterats. Kan gå som en klocka, kan jävlas.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426490 BM400 och BM430 låter som ett lämpligt val. Finns en anledning till att de är dyra = driftsäkra och omtyckta.

Alternativet är att du hittar någon som kan snöröja vägen. Då tror jag en ATV skulle kunna vara lämplig i gallringsskogen.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

hinowa  
#426505 En Fergusson är inte fel 35 eller 135a.med den 3 cylindriga dieseln.
Om du har en gårdsplan med hus och en massa fönster är det inte så bra med en snöslunga på traktorn dom skjuter ofta småsten och blir krångligare,men bra efter vägar så du slipper höga vallar.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

JoTh  
#426527 Satsa initialt på en väl hållen fyrhjulsdriven traktor typ Valmet /Valtra 700 eller nyare med lastare och piggkedjor runt om och skippa leksakerna så länge. Du kommer långt med en rejäl snöskopa på 2,4m bredd till att ploga och skotta gården och vägen med, och till vägen kan du ju ha en gammal snöslunga bak på traktorn för några tusenlappar som underlättar om det kommit mycket snö eller är risk för att det driver igen. Snöslungan har den fördelen att den inte skapar några plogbrinkar, som snön vid blåsväder kan fylla igen. Komplettera sedan med tiden med en begagnad skogsvagn med fjärrstyrd vinsch och ramstyrning till den traktorn så kommer du att vara tillfreds efter något år. ATV är endast en praktisk leksak och ingenting annat! I sådana fall är det mycket bättre att du köper in tjänsten att få virket hemkört från skogen till en början. Vet av egen erfarenhet då jag har både större traktor och vagn själv, samt även ATV dock med enklare timmervagn med wirekran. ATV är endast till för personbefordran till avverkning eller röjning, men inget att köra virke med. Den är däremot praktisk att köra älg och plant med i god terräng. Annars använder vi vår Combitrac att lunna med till basväg om det är något enstaka vindfälle eller röjgallring i förstagallringsbestånd och även älg och planttransport. För det första har du noll och ingen lastvolym på en ATV-vagn och sedan är terrängkörningsegenskaperna katastrofala i jämförelse med en traktor, om du vill ha något efter den. Har dock kört ut hundratalet älgar med ATV'n men det är en annan femma, än att köra ut virke. Studera bara hjulbas på bredd och längd mellan de bägge alternativen så förstår man snabbt hur det förhåller sig. Kolla därefter på svängradien på en ATV med timmervagn och jämför det med en 4WD traktor med styrbromsar och ramstyrning på huggarvagnen. Provade någon gång att använda ATV'n i första gallring men blev helt förvånad så otroligt dålig den är. Är att jämföra med snöskoter, då det måste vara rundkörning och preparerade vägar. Försök att backa och vända med en ATV i skogsterräng och se vilket utrymme som behövs, så är det enkelt att konstatera att en fullstor traktor inte tar mer plats och att du bara passerar många hinder som stubb och sten bara genom att grensla dessa. Om du nu skulle skaffa en traktor och en lunningsvinsch med banke först så kommer du att kunna dra fram 3ggr så stor börda som med en ATV med vagn och med mycket mindre ansträngning.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Bröderna byman  
#426529 En välbevarad Ford 5610 med lastare brukar vara väldigt prisvärda. De som finns tillgängliga idag brukar inte ha motorproblem som tidigare. Antingen är motorn redan bytt eller så är det inget problem med motorn. En smidig 4wd traktor med lagom många hästar för en mindre gård.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

hinowa  
#426531 En fyrhjulsdriven traktor är klart bättre,jag har plogat med båda sorter,men även med en liten 2 hjulsdriven klarar man sig långt,det finns en massa bra kättingar för olika terräng,sedan är det en stor skillnad på priser,och små fyrhjulsdrivna vilket jag förstod att du var mest intresserad av är inte lätta att hitta,och många har gått i snösvängen med salt.Se bara till att det är en helhydralisk laster på traktorn och inte ryck o slit.
För när man köper ett ställe kan det vara bra att ha lite kassa kvar till annat som kommer att dyka upp. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Göt  
#426533 Om du skall ha snöslunga så kan det vara bra att gå upp ett kliv till traktor som ferguson 165 eller bm 650. Gamla traktorer finns det gott om och de är hållbara. Har sett att en bra fyrhjuling kan göra mycket så man skall inte räkna ut dom helt men det är en helt annan prisklass.

Användarvisningsbild

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426534
1482841163_5892464591.jpg
Ford 5610 2WD TRAKTOR
73 750:-
59 000:- ex. moms
Traktorer Ford 5610 2WD TRAKTOR
Årsmodell: 1985
Motor: 56hk.
Storlek framdäck: 10.00X16
Storlek bakdäck: 18.4X34
Frontlastare: TRIMA 1420
Drifttimmar: 2938h

https://www.blocket.se/skaraborg/Ford_5 ... ca=1_8&w=3

Här är mitt tips, kanske en smula överkraftig men ändå inom töjmån.
Hytten är rymlig, helt klart en bra investering helt inom din budget.
Den kan dra alla förekommande redskap och vagnar, den har nog prestanda för allt
och fyller dina behov enligt inledande infon mer än väl.
När du lessnat så kan du sälja den vidare utan bekymmer.

Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426537 Jag skulle säga att få tag i en fin valta 700 med lastare och piggkedjor under 170 000:-. Då får du vara duktig på att förhandla.

Har bara erfarenhet av BM430 och skogsvagn och det fungerar fint i 1:a gallring. jmf med ATV låter jag vara osagt.

Bm 430 40 000:-
Snöslunga 20 000:-
Skogsvagn med kran 60 000:-
ATV-leksak 40 000:-
Buffert 10 000:-

Användarvisningsbild

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

Tuffegusten  
#426630 Tack allihopa för snabba svar. Får bli en traktor!
Ska kolla runt bland alternativen. Skönt att veta så man inte går in på fel spår med en atv...

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av fordon snöröjning och mindre skogsarbete

axwell  
#426652
Tuffegusten skrev:Tack allihopa för snabba svar. Får bli en traktor!
Ska kolla runt bland alternativen. Skönt att veta så man inte går in på fel spår med en atv...


Jag hade tänkt avvakta med min åsikt tills det kommit fram mycket mer om dig och framför allt, fastigheten.
Hur stor, långsträckt, branter med klippterräng, plana tallhedar eller mycket sankmarker.

En ATV måste inte vara fel, men det blir dyra kubikmeter ved med tanke på hur mycket den behöver kompletteras för att få fram 30-40 m3 varje år. För mina behov duger ATV bara som servicefordon, ingenting att flytta tunga lass framåt med och bakåt 😡 😡 😡 :mrgreen:

En gammal 2wd jordbrukare med lastare har jag haft och sålt iväg så fort jag insåg att det fanns alternativ som är så mycket mer allround.

Minitraktor blev den idealiska lösningen för mig, inte för modern teknik men ändå inte så gammaldags som dom jordbrukstraktorer flera har rekommenderat.

Den kan snöröja vägar kilometervis med snöplogen, snöröja trånga gargeuppfarter med snöskopa eller snöblad(ja ända fram till huvudentrén),driva vedmaskin, dra och förse griplastarvagn med hydraulkraft, lyfta tex tunga timmerstockar upp på sågbordet och sen plankhögarna till nästa ställe, osv osv........................till under 1l diesel per timme.

Köp ingenting innan du har "boat in" dig i Medelpad, det är riktigt dyrt att transportera dom gamla jordbrukarna, minitraktorn tar du bakom bilen.

Oavsett om du tror att jag fabulerar eller inte, skicka PM om du vill veta mer om mitt ekipage i östra Medelpad.
Det finns en del klipp på "storvega" YouTube. Tyvärr dålig tillgång på riktigt djup snö i en del av klippen. :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).