Motorsåg och handhållet

Långt eller kort svärd?

95 inlägg 35359 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426378
anersimyra skrev:https://m.youtube.com/watch?v=4ZnTAFZNHbo Till dylikt fungerar både 13 och 15. 13 ger som alltid snabbare kvistning men den långsammare kvistningen med 15 uppvägs av något bättre åtkomst och något mindre förflyttningar under arbetet.

Kul med bra filmer

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426381 :-BD

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426385
Niking skrev:Jo att ett 13" svärd är utmärkt till en 242, håller jag med Tallen om.

Sedan kör jag 15" H25 på min 346 NE (efter att Skogsforum starkt rekommenderade ett byte från 13" H30 original p.g.a. obalans).

På min 560 kör jag 18" H25. Möjligtvis blir 560 något framtung med 18", men eftersom jag redan har 15" på 346 NE, känns det onödigt med 15" på 560 också. Kanske skulle balansen förbättras lite med X-cut kedja?
/Niklas

Annars kan jag rekommendera Oregons " speedcutsvärd " med aluminiumkärna om du finner det i 18," det torde vara lättare än HVA svärdet. SugiHara tillverkar lättviktssvärd men dessa har jag endast funnit i 13 " här hemma.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426387
anersimyra skrev:
Niking skrev:Jo att ett 13" svärd är utmärkt till en 242, håller jag med Tallen om.

Sedan kör jag 15" H25 på min 346 NE (efter att Skogsforum starkt rekommenderade ett byte från 13" H30 original p.g.a. obalans).

På min 560 kör jag 18" H25. Möjligtvis blir 560 något framtung med 18", men eftersom jag redan har 15" på 346 NE, känns det onödigt med 15" på 560 också. Kanske skulle balansen förbättras lite med X-cut kedja?
/Niklas

Annars kan jag rekommendera Oregons " speedcutsvärd " med aluminiumkärna om du finner det i 18," det torde vara lättare än HVA svärdet. SugiHara tillverkar lättviktssvärd men dessa har jag endast funnit i 13 " här hemma.

Intressant! Hur bra håller Oregons svärd med aluminiumkärna?
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 26 dec 2016, 20:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

morslillaolle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426388 Jag använder numera 15 tum på 346 Husqvarna. Tidigare 13 tum. Anledning. Jag slipper böja på ryggen lika mycket när jag kvistar längs backen. [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Mowi850  
#426392 Jag kör med 14 tum på 201 och det byter jag inte bort. Körde förut med 12 tum på 200 som jag hade innan men fick pröva med 14 tum en gång. Så när 201 köptes fick det bli med 14 tum och det ångrar jag inte. Sen på nya 261 så är det 15 tum och det tycket jag är perfekt. Men smaken är som baken delad[emoji6]

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426394
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Jo att ett 13" svärd är utmärkt till en 242, håller jag med Tallen om.

Sedan kör jag 15" H25 på min 346 NE (efter att Skogsforum starkt rekommenderade ett byte från 13" H30 original p.g.a. obalans).

På min 560 kör jag 18" H25. Möjligtvis blir 560 något framtung med 18", men eftersom jag redan har 15" på 346 NE, känns det onödigt med 15" på 560 också. Kanske skulle balansen förbättras lite med X-cut kedja?
/Niklas

Annars kan jag rekommendera Oregons " speedcutsvärd " med aluminiumkärna om du finner det i 18," det torde vara lättare än HVA svärdet. SugiHara tillverkar lättviktssvärd men dessa har jag endast funnit i 13 " här hemma.

Intressant! Hur bra håller Oregons svärd med aluminiumkärna?
/Niklas

Jag är ännu enbart inne på den andra kedjan, men det bådar gott då det ännu inte uppstått några grader att tala om. Men svärdet finns nog enbart till 1,3 mm narrow kerf ( smalt sågspår ) när jag tänker efter.. :???:

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

BM10  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426399 Jag har 13 tum på 2147:an, 15 på 550 och 18 eller 24 på 576:an och byter efter behov. Det fungerar bra, då har jag alltid rätt längd på svärdet!

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426400 Ok, men då är ju frågan om smörjning också. För X-cut finns ju (än så länge) bara i 1,3 mm.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426404
Niking skrev:Ok, men då är ju frågan om smörjning också. För X-cut finns ju (än så länge) bara i 1,3 mm.
/Niklas

Är man orolig för smörjningen kan man ju ställa denna på max oavsett svärdslängd.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426405
anersimyra skrev:
Niking skrev:Ok, men då är ju frågan om smörjning också. För X-cut finns ju (än så länge) bara i 1,3 mm.
/Niklas

Är man orolig för smörjningen kan man ju ställa denna på max oavsett svärdslängd.

Visst, men det har varnats på Skogsforum för 1,3 mm på långa svärd - förmodligen inte utan orsak!
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 26 dec 2016, 21:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426406 http://www.sugiharabarsuk.co.uk/product ... ws/page/2/ Från england kan man beställa SH svärd. Jag har själv solida SH svärd i 13 - 15 " och dessa är av en enastående kvalité.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426408 De solida svärden var inte billiga... Men de är kanske är väl värda sitt höga pris?
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 26 dec 2016, 21:30, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426409
Niking skrev:
anersimyra skrev:
Niking skrev:Ok, men då är ju frågan om smörjning också. För X-cut finns ju (än så länge) bara i 1,3 mm.
/Niklas

Är man orolig för smörjningen kan man ju ställa denna på max oavsett svärdslängd.

Visst, men det har varnats på Skogsforum för 1,3 mm på långa svärd - förmodligen inte utan orsak!
/Niklas
Vad gäller HVA: s svärd i 1,3 mm var det stora problem även på kortare svärd med spruckna noshjul. Jag tror dock inte det berodde på dålig smörjning. Min erfarenhet är att noshjulen sprack främst vid svepkvistning av torra hårda krangrenar. Det är nog så enkelt att det tunnare materialet inte klarar av alltför hård körning. Numera tar jag det försiktigare när jag stamkvistar torrgrenar och har inte haft några noshjulsbrott sen dess.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426411
Niking skrev:De solida svärden var inte billiga... Men de är kanske värt sitt höga pris?
/Niklas

De blir billiga i längden. Jag har kört två hela säsonger med ett solitt svärd som garanterat kommer hålla två säsonger till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).