Motorsåg och handhållet

Långt eller kort svärd?

95 inlägg 35127 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Vardon  
#426298 En såg med 11 tums svärd, en med 13 och en med 18 eller 20 och så byter man efter behov. Men jag vill ha så lite som möjligt att bära som inte nyttjas.

Men jag är själv förvånad över dessa jättesvårt. Undrar om det härrör från de stora träden i norr smittar av sig. Alla andra har så stora svärd. Personligen skulle jag nog bli en hejare på att fila kedjor med så stora svärd :-)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

tallen100  
#426301 Nej inte mellan 13 och 15, men blir det alldeles för långa svärd till arbetsuppgiften så kan det vara lite lurt, men det går ju att byta svärd vartefter.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426309 Så länge ingen tvingar mig att behöva göra instick i brytmånen för att jag skall ha 13" :)

Jag jag är så lat, så föredrar att slippa göra riktskär från två håll också.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

halvproffs  
#426311 Prova er fram tills ni blir nöjda. Svårare är det inte.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Pannben  
#426334
tallen100 skrev:13 tum räcker gott till det mesta, tänk på SÄKERHETEN :wink:


Jag trodde att det som var viktigast för säkerheten är den som håller i sågen :roll:

Har tills nu bara använt 13" av gammal vana men har nu skaffat HVA560 med 18" till de grövre träden. Instick i brytmånen har jag inga problem med men det är inte alltid det räcker.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

tallen100  
#426344
Pannben skrev:
tallen100 skrev:13 tum räcker gott till det mesta, tänk på SÄKERHETEN :wink:


Jag trodde att det som var viktigast för säkerheten är den som håller i sågen :roll:

Så är det, vet ju inte vad andra duger till. Och då är det dumt att spä på risken :wink:

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426348 Frågan är varför 13 tum anses vara säkrare? Man sågar sig bara i låret, istället för låret *och* vaden?

Jag tror du duger till både 15 och 18 tum, tallen.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

tallen100  
#426354
Mangan skrev:Frågan är varför 13 tum anses vara säkrare? Man sågar sig bara i låret, istället för låret *och* vaden?

Jag tror du duger till både 15 och 18 tum, tallen.

Jodå jag har ett 15 tums som brukar användas till fällning av grovt, och grov vedkapning som alltid sitter på en såg.
Det har väl bara blivit så att 13 tumet sitter på Hq 242 som är en favoritsåg och används mest.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426357
Här en dimension där 13 " är allra bäst lämpat.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426359 Jo att ett 13" svärd är utmärkt till en 242, håller jag med Tallen om.

Sedan kör jag 15" H25 på min 346 NE (efter att Skogsforum starkt rekommenderade ett byte från 13" H30 original p.g.a. obalans).

På min 560 kör jag 18" H25. Möjligtvis blir 560 något framtung med 18", men eftersom jag redan har 15" på 346 NE, känns det onödigt med 15" på 560 också. Kanske skulle balansen förbättras lite med X-cut kedja?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Storken  
#426361
JF skrev:Jag använder 13" till 95%.
Jag må vara konservativ men jag har fått lära mig vila sågen mot stammen samt att ju längre ut mot topptrissan man sågar, desto större risk för kast. 15" är bra att rotkapa vindfällen med. Till syvende och sist tror jag dock att det är en vanesak. Vid kvistning funkar både 13" och 15", men vid fällning har jag bättre koll med 13".


Ska man rotkapa framför skördaren så är 15" definitivt i klenaste laget. Särskilt som man aldrig vet vad man träffar på för träd när man jobbar åt andra.
Jag tycker 24" är bra för rotkapning. Ska jag ha ett mellanting så funkar 18" bra både för att fälla och kvista om det är lite storlek på träden.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426362 Vad gäller balans på 550, 346 och liknande ligger sågen med fulla tankar i våg med både 13 och 15 " det är först med 18 " de tippar framåt.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Storken  
#426363 Det är ju helt sant men jag använder mest 60 - 70 kubikare och då blir balansen bättre.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426365
Till dylikt fungerar både 13 och 15. 13 ger som alltid snabbare kvistning men den långsammare kvistningen med 15 uppvägs av något bättre åtkomst och något mindre förflyttningar under arbetet.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426370
Storken skrev:Det är ju helt sant men jag använder mest 60 - 70 kubikare och då blir balansen bättre.
Det är riktigt, men många hävdar att balansen blir bättre med 15" på 550 då den i själva verket är lika som med 13," något man själv lätt kan konstatera genom att lyfta sågen i bågen.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).