Traktorer och processorer

Processor Vimek g30

208 inlägg 73372 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

mickey  
#426219 Inte direkt i ett lamellproblem men hur justerar ni hydraulsågen så att den varvar upp innan kolven påbörjat rörelsen?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

cinom  
#426220 Verkar finnas många olika utföraden på G30:in
Den med mekaninsk såg kändes som en sen utgåva men vår G30 har två överliggande rullar, det såg inte den ut att ha!
Vår har även ett stödben som man kan använda som mothåll vid vinchning samt vid upplyftning av trädet men manuell såg!

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#426222
mickey skrev:Inte direkt i ett lamellproblem men hur justerar ni hydraulsågen så att den varvar upp innan kolven påbörjat rörelsen?

Kan tyvärr inte svara på detta då jag har manuell hydraulsåg.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

cinom  
#426225 Kastar in en bild för å förklara lite vad jag menar!

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#426228
cinom skrev:Verkar finnas många olika utföraden på G30:in
Den med mekaninsk såg kändes som en sen utgåva men vår G30 har två överliggande rullar, det såg inte den ut att ha!
Vår har även ett stödben som man kan använda som mothåll vid vinchning samt vid upplyftning av trädet men manuell såg!

Ja de byggde lite olika versioner, men grunden är i princip samma från början till slut. Det som var för klent och dåligt genomtänkt förbättrades en del på de senare modellerna, men de går ändå inte jämföra med en Hypro. Att med en hydraulkolv styra en torrlamellkoppling och försöka krypköra är nästintill omöjligt...

Den drar bra med dubbla övre rullar eller?

Extra stödben hade inte varit fel, om man vill är det inga problem att dra omkull traktorn! Gjorde ett ett litet icke vetenskapligt test av winch-kraften för ett tag sedan. Drog min Volvo 740 med dragen (nybytt) handbroms utan problem. När pappa trampade på bromsen var det traktorn som ville välta. Traktorn väger 4,5ton. Testet skedde på grus.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

cinom  
#426235
JohannesG skrev:
cinom skrev:Verkar finnas många olika utföraden på G30:in
Den med mekaninsk såg kändes som en sen utgåva men vår G30 har två överliggande rullar, det såg inte den ut att ha!
Vår har även ett stödben som man kan använda som mothåll vid vinchning samt vid upplyftning av trädet men manuell såg!

Ja de byggde lite olika versioner, men grunden är i princip samma från början till slut. Det som var för klent och dåligt genomtänkt förbättrades en del på de senare modellerna, men de går ändå inte jämföra med en Hypro. Att med en hydraulkolv styra en torrlamellkoppling och försöka krypköra är nästintill omöjligt...

Den drar bra med dubbla övre rullar eller?

Extra stödben hade inte varit fel, om man vill är det inga problem att dra omkull traktorn! Gjorde ett ett litet icke vetenskapligt test av winch-kraften för ett tag sedan. Drog min Volvo 740 med dragen (nybytt) handbroms utan problem. När pappa trampade på bromsen var det traktorn som ville välta. Traktorn väger 4,5ton. Testet skedde på grus.


Det händer allt att det slirar trotts två övre rullar, har ju dock ej aldrig kört med enkel rulle så det blir svårt att jämföra!

Benet känns väldig bra när man vinchar, blir väldigt stadigt samt känns som det skonar maskineriet. ¨
Man kan ju även använda det för att flytta tträdet om det inte hamnar rakt i maskinen, skulle inte vilja köra utan det när man vet att man kan ha det.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#426290 Har hydrauliska manuellsåget jag med.

Ett klipp jag när jag skulle visa en kompis att den kvistar rätt bra.. insåg snabbt att det var rätt svårt att filma, sköta måttband och såg samtidigt. Så blir bara kvistning...


   TS
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#426294
rikard_e skrev:Har hydrauliska manuellsåget jag med.

Ett klipp jag när jag skulle visa en kompis att den kvistar rätt bra.. insåg snabbt att det var rätt svårt att filma, sköta måttband och såg samtidigt. Så blir bara kvistning... På den tiden den drev bra :grin:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

cinom  
#426316 Ingen inbyggd längdmätning alltså??

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#426317
cinom skrev:Ingen inbyggd längdmätning alltså??

Det vanligaste tror jag var utan längdmätning. Och de som hade var inte speciellt pålitliga. Du kan läsa lite om det tidigare i tråden.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#426342
cinom skrev:Ingen inbyggd längdmätning alltså??

jodå, men litar lagom mycket på den. Duger till massaved, men inget jag vill hugga timmer på.

Sitter ett mätarhjul mellan mellan de två nedre matarvalsarna som sitter kopplat till ett mäthjul vänster sida om ventilpaketet. Går det ett varv så är det 3 meter. Sitter märkt på meter och halvmeter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Larsi  
#426389 Den mekaniska sågen fungerade bra. En enkelverkande hydraulkolv påverkade svärdet att kapa. Som syns på bilden finns det en gasdämpare och den är kopplad mellan svärdsvridningen och lamellpaketet så när svärdet flyttat sej ca 10 grader (8-10 cm) ut från opåverkat läge spänner den åt lamellpaketet så kedjan börjar snurra.Man kunde justera hur fort kolven skulle gå ner och kapa med en justering på hydraulslangen.Den kapade alldeles förträffligt och man fick vara observan vid kapning av grövre träd så att man inte matade för fort för då kunde traktorn stanna.
Det var fjädern som syns på bilden som drog tillbaka svärdet till viloläge.
En bild är på mäthjulet som var kopplat mot en pulsgivare och display för visning av aktuell längd.

Användarvisningsbild

Re: Processor Vimek g30

JohannesG  
#426705 Finns väldigt lite videor om Vimek G30, så det som inte finns får man åstadkomma själv. Här är en video på min maskin:


Maskinen har ingen längdmätning, det är måttband som gäller. Hade dock en hel del problem med mitt måttband denna dag så mätningen tog extra lång tid.

Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

rikard_e  
#427447 Mycket bra, som du säger ,finns få filmer på vimeken.

Trevlig körning, känner att jag behöver ha en störrehydraulpump när jag ser dig köra

   TS
Avatar Fallback

Re: Processor Vimek g30

Hema  
#427449 Ser proffsigt ut, när ni var klädda likadant. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).