Verkstan

Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

30 inlägg 12775 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425959 Som tråden lyder,nån som skruvar mkt med webasto värmare här? Tänkte det kunde vara intressant med en tråd om dylika motorvärmare. Har i både skotaren å skördaren lite problem med att dom strejkar men startar oftast direkt när man gjort nollställning. Så fyll på med tips,rengöring,service och slitdelar man kan dona med för att få dom driftsäkrare.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

Fredrik Reuter  
#425963 Hej,
Har inga konkreta tips men passar på att länka in några gamla trådar som kanske kan hjälpa till.

Felkoder Webasto Dieselvärmare

Dieselvärmare som inte fungerar i kyla?

Webastoservice

Dieselvärmare som kör slut på strömmen

Problem med dieselvärmare Ponsse

Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

rikard_e  
#425983 Har dom svårt att tända, plocka ur brännarenheten och kolla den. Är du osäker på hur den ska se ut. Fota undersidan av brännarenheter och lägga upp här.

Har mekat en hel del med dom. Mest webasto thermo 90/st-modellerna.

Användarvisningsbild

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

Kse  
#425991 Vad har du för värmare?
Jag har skruvat en hel del med både Webasto och Ebersprächer men då mest med gammalt skit, nya värmare vet jag inte dess mer om men då är dom ju å andra sidan rätt duktiga på att själva tala om vad som är problemet via felkoder.

Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426244 Thermo st 90 tror ja dom heter både i skotaren å skördaren... Får nån felkod ibland bla bränslepump mn den är bytt så nu tror jag det är det låg spänning de varnar för ibland på h8 an...antingen är det väll glapp nånstans eller något med styrboxen kanske...lr nått annat..

   TS
Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

rikard_e  
#426340 Gammalt batteri? Dom brukar vara rätt känsliga dom där. Drar en del ström vid uppstart och det kan få dom att balla ur.

Ska du plocka av toppen (2 st insexskruv med gummipluggsskydd) storlek 5 alt 6. sitter dom fast går dom av. Det är ingen idé att hälla rostlösare på dom. geniet som blandar rostfritt och alu borde sättas på hemmet...
Så ha det i tanke.

Brukar gå rätt fint att borra upp dom dock och sätta i m5 eller m6 skruv med mutter.
Men tar ju mer tid.

Jag hade kollat batteriet med batterianalysator först.
Är det okej, mät spänningen du får fram vid aktiv värmare.

Är det okej, lossa gummislangen i böjen precis innan värmare, det ska komma en hel del diesel när han börjar tända.

Kommer det diesel. Öppna upp toppen, kolla brännenheten. Sitter med 2 st m5or hylsstorlek 8.
Plocka ut brännaren, kolla undersidan runt glödstiftet sitter det oftast felet. Den ska inte ha några smälthål i sig.
Kolla även i brännkammaren, kan vara fylld med diesel och behöver då tömmas.

Jag brukar byta brännarenheten, det är en slitagedel som ingår i servicesatsen.

När du monterar ihop, ha med vaselin eller olja för att smörja oringen som tätar mellan brännkammaren och fläkten.
Var noga med att du får tätningen på plats, och kabelgenomförningarna på rätt sida och i sina platser.

Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

hfab  
#820894 Har köpt och installerat en dieselvärmare från Dieselexperten i min hjullastare.
15kw gör att motorn har arbetstemperatur efter 40min i 20 minusgrader.
Problemet är att jag inte får till det med hyttfläkten.
För att fläkten ska gå måste jag ha huvudströmen på, och det är ju inte alls bra.
Hemma på gården går det väl an. Men då maskinen inte står hemma kan jag ju inte lämna huvudströmen på över en helg.

Någon som har en bra lösning?
Från värmaren har jag tre kablar. Plus, signal och jord.

Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

Ent  
#821051 Det borde gå att hitta en anslutning i värmaren som blir spänningssatt när värmaren går. Från den anslutningen tar man ut en manöver till ett relä. När relät slår till matar det ström till kupéfläkten. När värmaren stannar så slår reät ifrån och kupéfläkten stannar. Givetvis måste man ju koppla hela rasket vid sidan av huvudströmbrytaren, men det har du väl redan gjort med själva värmaren.

Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

Tralsmo  
#821142 Ent är saken på spåret.


Ja vet inte hur just din värmare funkar.
Ja spånar på de ja känner till.

Om du bryter kabeln till hytt fläkten där den får + matning och kopplar in ett relä som växlar mellan ordinarie matning och extern matning direkt från batteri.


Direkt från batteri kopplar du på reläet till extern styrning av hyttfläkt.

Signalen till de reläet kopplar du från startsignalen från timern som stänger på värmaren eller om de finns signal ut från värmaren.

Du ställer fläktomkopplaren på den hastighet du vill ha när värmaren går när du lämnar maskinen.


De som du behöver ha koll på är hur mycke signalen från värmare eller timern orkar dra.
Alltså om signalen orkar dra reläet.
Kan va så att det fodras nån särskild elektronik mellan signalen å reläet för att signalen inte ska dyka.

De som är viktigt är att avsäkra allt extern som man byggt själv ordentligt.
Det ligger ju vid sidan om de ordinarie.

Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

Ent  
#821148
Tralsmo skrev:Ent är saken på spåret.


Ja vet inte hur just din värmare funkar.
Ja spånar på de ja känner till.

Om du bryter kabeln till hytt fläkten där den får + matning och kopplar in ett relä som växlar mellan ordinarie matning och extern matning direkt från batteri.


Direkt från batteri kopplar du på reläet till extern styrning av hyttfläkt.

Signalen till de reläet kopplar du från startsignalen från timern som stänger på värmaren eller om de finns signal ut från värmaren.

Du ställer fläktomkopplaren på den hastighet du vill ha när värmaren går när du lämnar maskinen.


De som du behöver ha koll på är hur mycke signalen från värmare eller timern orkar dra.
Alltså om signalen orkar dra reläet.
Kan va så att det fodras nån särskild elektronik mellan signalen å reläet för att signalen inte ska dyka.

De som är viktigt är att avsäkra allt extern som man byggt själv ordentligt.
Det ligger ju vid sidan om de ordinarie.

Det blir förstås lite elegantare om man matar ström till kupéfläkten via knappen, men. Om man glömt slå på knappen så är det tji. Om knappen är på så blir det att man skickar spänning bakvägen via knappen ut i elsystemet vilket kan skapa problem. Om man skickar ström direkt till fläkten (tex via befintligt förkopplingsmotstånd, eller via en extra reostat) samtidigt som knappen är avstängd så slipper man ström som snurrar runt i det övriga elsystemet. Tror jag i alla fall 😀

Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

Blondin 750  
#821152 Man använder väl sig av ett växlande relä, alltså ett som har två utgångar, en 87 och en 87a.
Bifogar en bild på hur min värmare är kopplad i skördaren.
K102 är reläet som styr fläkten.

Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

Tralsmo  
#821157 Ja gillar inläggen.


Dom är vettiga.


Själv är ja ingen pedagog.
De har blivit sämre me de dom senaste åren.

Allafall är de nog ingen omöjlighet å få de till å funka.

Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

hfab  
#821160
Ent skrev:Det borde gå att hitta en anslutning i värmaren som blir spänningssatt när värmaren går.

Jag har en konstant och en som ger ström då värmaren startat.
Tralsmo skrev:Om du bryter kabeln till hytt fläkten där den får + matning och kopplar in ett relä som växlar mellan ordinarie matning och extern matning direkt från batteri.

Blir det ordinarie matning på 87 och värmarens matning till 87a?

Tralsmo skrev:Direkt från batteri kopplar du på reläet till extern styrning av hyttfläkt.

Borde det inte gå lika bra med konstant strömmen från värmaren?
Tralsmo skrev:Signalen till de reläet kopplar du från startsignalen från timern som stänger på värmaren eller om de finns signal ut från värmaren.
Blir det till 86?
Då går 30 till hyttfläkt och 85 till jord?

Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

Tralsmo  
#821187
hfab skrev:
Ent skrev:Det borde gå att hitta en anslutning i värmaren som blir spänningssatt när värmaren går.

Jag har en konstant och en som ger ström då värmaren startat.
Tralsmo skrev:Om du bryter kabeln till hytt fläkten där den får + matning och kopplar in ett relä som växlar mellan ordinarie matning och extern matning direkt från batteri.

Blir det ordinarie matning på 87 och värmarens matning till 87a?

Tralsmo skrev:Direkt från batteri kopplar du på reläet till extern styrning av hyttfläkt.

Borde det inte gå lika bra med konstant strömmen från värmaren?
Tralsmo skrev:Signalen till de reläet kopplar du från startsignalen från timern som stänger på värmaren eller om de finns signal ut från värmaren.
Blir det till 86?
Då går 30 till hyttfläkt och 85 till jord?


I ärlighetens namn skall sägas att ja ä dålig på å komma ihåg nummer.
Om de ä på relä eller telefon nummer kvittar.

Hur som helst så verkar de som att du har fattat mig rätt.
Naturligtvis kan du ta spänningen där den är kopplad på värmaren.

Edit: stavfel.

Avatar Fallback

Re: Nån kunnig på dieselmotorvärmare?

hfab  
#821191 Nu tror jag det klarnat i mitt grumliga huvud.

Jag tar konstant ström från batteri/värmare och kopplar på ingång i relä.

Ut från säkring till fläkten kopplas på relä utgång.

Signal till relä kommer både från värmare och original matning.

Då kommer ström till fläkten hela tiden från batteri.
Reläet sluter då värmaren startat eller tändningen vrids på.

Tack för goda råd. Även om jag inte riktigt förstår vad jag läser alla gånger så har det varit till stor hjälp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).