Motorsåg och handhållet

Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

66 inlägg 23375 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

anersimyra  
#426157
anersimyra skrev:https://m.youtube.com/watch?v=Ur07FmcP9Nw Det ska inte vilas några sågar på några stammar.. :mrgreen:
en mer ergonomisk variant.. :geek:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

tallen100  
#426158 :-BD :-BD :-BD Snyggt kört :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Erre  
#426168 Underbara filmer Anders!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

johan eriksson  
#426169 Alltid lika trevligt att se dina filmer Anders.

Vad gillar du kilarna du har, samt var har du köpt dom?

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

röjar kalle  
#426188 Ser att du har lagt av med säkra hörnet nu skall du bara kasta kilarna,och använda brytjärn igen.Så man slipper att sitta må dåligt när man ser eländet. :mrgreen: För övrigt inget att klaga på bra film alltid kul att se en yrkesman i farten.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Kim74  
#426195 En liten fråga angående riktskäret.

Vilket skär sågar ni först? Det vågräta eller det 45-gradiga skäret. Jag sågar alltid det vågräta först. Tycker det ger bättre precision med tanke på fällriktningen. I de flesta videor sågar man det 45-gradiga först. Kan någon motivera varför si och inte så :)

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Ola63  
#426201 Man ska alltid såga det övre först. Det om något har med precision att göra, man kan bl. a se ner i det skäret för att kunna se så att man inte sågar för långt med det undre skäret. Detta för att inte såga sönder brytmånen, dessutom finns det oftast riktlinjer uppe på sågkroppen som du inte kan använda om du sågar det undre först. Och ja, jag har gått 2-årig skogsbruksskola och du får nog inte motorsågskörkort om du börjar med det undrte. Ta körkort och lär dig mycket nyttigt.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

tallen100  
#426203 Brukar börja med det övre, det är mycket lättare att få skären att mötas med exakthet och få ett perfekt riktskär.
Men tycker man det funkar lika bra att börja med det undre så är det inga fel med det, så gör jag själv ibland :mrgreen: . En vanesak bara, men att börja med det övre är lite bättre. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

anersimyra  
#426206 Det övre först. Men är man van med det undre först går det lika bra, riktmedel för start med det undre har funnits på sågarna sen " Hedenhös.".. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

anersimyra  
#426210
röjar kalle skrev:Ser att du har lagt av med säkra hörnet nu skall du bara kasta kilarna,och använda brytjärn igen.Så man slipper att sitta må dåligt när man ser eländet. :mrgreen: För övrigt inget att klaga på bra film alltid kul att se en yrkesman i farten.
Att göra säkra hörnet är ju inget självändamål Kalle.. :???: " hörnet " blir det på enstaka träd när extra koll är nödvändigt för säker fällning, som alltid alltså.. :ugeek: :smile:
PS : Du skulle allt ta och köpa dig några kilar kalle.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Kim74  
#426213 Ola63: Jag bor i Finland och här finns inga motorsågskörkort ännu. Har använt motorsåg sedan jag var 15 år (är 42 idag). I unga år jobbade jag en del med min farbror i skogen och han sågade alltid det undre först, så det bara blev så att även jag gör så.

Först på senare tid lagt märke till att det tycks vara vanligare att såga det övre riktskäret först. Åtminstone jag tycker att "riktningslinjen" på Husqvarnas sågar är lättar att rikta med om man sågar det undre först. Men smaken är som baken.... Huvudsaken är ju att träden faller i rätt riktning och på ett tryggt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Ola63  
#426216
Kim74 skrev:Ola63: Jag bor i Finland och här finns inga motorsågskörkort ännu. Har använt motorsåg sedan jag var 15 år (är 42 idag). I unga år jobbade jag en del med min farbror i skogen och han sågade alltid det undre först, så det bara blev så att även jag gör så.

Först på senare tid lagt märke till att det tycks vara vanligare att såga det övre riktskäret först. Åtminstone jag tycker att "riktningslinjen" på Husqvarnas sågar är lättar att rikta med om man sågar det undre först. Men smaken är som baken.... Huvudsaken är ju att träden faller i rätt riktning och på ett tryggt sätt.

Ni kan vara glada att ni sluppit körkortet, själv gick jag utbildning 79-81 och dagens utbildning skiljer sig inte så mycket från den. Vad jag vill säga är att man har oerhört mycket att lära sig genom utbildning. Oftast ser man på någon minut om personen är outbildad. Det kan vara kaststart, tummen uppepå bågen, stamkvistning med sågen för högt och i uppåtgående rörelse, kvistar gående med sågen på fel sida om stammen o.s.v. Finns så mycket att lära för att göra jobbet lättare, enklare och säkrare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

anersimyra  
#426226
johan eriksson skrev:Alltid lika trevligt att se dina filmer Anders.

Vad gillar du kilarna du har, samt var har du köpt dom?
kilarna köper jag numera i HVA butiken, tillverkare, okänt.. :?:

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Erre  
#426234 Ser dom ut så här @anersimyra

Erre - Vad var det senaste ni köpte??

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

anersimyra  
#426238 Nej, de jag köper ( som handlaren saluför ) är orangea och helt släta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).