Motorsåg och handhållet

Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

66 inlägg 23373 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Rollomatic  
#415100 Släpa på kilar?!? Det är väl ändå brytjärnet man släpar på om något isåfall... För övrigt ger kilar en fällkraft som är totalt överlägsen vad något brytjärn någonsin kan prestera oavsett storlek. Använder själv brytjärnet mest till dimensioner upp till 2 dm samt för att vända på virket. Vid större dimensioner är det utan tvekan kilar som gäller då siffrorna i fällmoment talar för sig själv.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

tallen100  
#415187
Rollomatic skrev:Släpa på kilar?!? Det är väl ändå brytjärnet man släpar på om något isåfall... För övrigt ger kilar en fällkraft som är totalt överlägsen vad något brytjärn någonsin kan prestera oavsett storlek. Använder själv brytjärnet mest till dimensioner upp till 2 dm samt för att vända på virket. Vid större dimensioner är det utan tvekan kilar som gäller då siffrorna i fällmoment talar för sig själv.

Ja kilar är överlägset bäst på grova träd som lutar ordentligt åt fel håll. Ett träd som det som kalle tar ner finns ingen anledning att använda annat än brytjärn, enkelt snabbt och vändhaken är med och skulle det bli en fastfällning så har man god chans att vrida ner trädet... prova och vrid ner ett träd med kilar :mrgreen:
Rätt sak på rätt plats helt enkelt :geek: .

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Hema  
#415211 Grattis skogsforum till korten! Kanon när ni rättade fel på varandra vid arbetet (fälla ned visiret vid sågning) ja även kalle hade visst lite att lära där ;)

En sak jag är lite funderande på, man måste väl vara skriven på adressen man använder motorsåg på, för att slippa undan motorsågskortskravet?

Samt skyddsskorna bör minst ha skyddsklass 2, helst klass 3 (då de verkar klenare än motsvarande stövlar) och skall ha stålhätta, komposit går bort, om man gillar sina tår. Man kan väl inte vara nog så noga med skyddsutrustningen.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Tosca  
#418331
Hema skrev:En sak jag är lite funderande på, man måste väl vara skriven på adressen man använder motorsåg på, för att slippa undan motorsågskortskravet?

Det borde rimligtvis räcka att äga fastigheten, eller tillhöra familjen till ägaren.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

Ola63  
#418570 Kollade själv med Säker Skog, det räcker med att vara barn till ägaren. Behöver inte bo på gården. Allt enligt David Torung, Säker Skog.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

HasseP  
#418571 När jag skulle hjälpa svärfar på gården, kontrollerade jag med arbetsmiljöverket. Deras svar var att om man inte är anställd och således inte får lön, så gäller inte arbetsmiljölagen.

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/anvandning-av-motorkedjesagar-och-rojsagar-afs-201201-foreskrifter/

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

SawTroll  
#419057 Det med "kjørekort" for motorsag ser jo rimelig dumt ut for min generasjon, som "vokste opp" med sager uten kjedebrems, og uten vernebukser o. l.. Jeg husker imidlertid at verneutstyr ble introdusert for motorsager i Hæren her rundt 1980, mens standard sagen fortsatt var JoBu M5. Dette var imidlertid bare kne- beskyttere og polstrede hansker, ingen vernebukse eller tilsvarende.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

stihl91  
#426025
röjar kalle skrev:https://www.youtube.com/watch?v=xihvz5Uyxtg Enligt önskemål. \M/

Visst sågvana verkar finnas. Varför så tjock brytmån, blir ju bara tyngre att vicka omkull trädet. Och varför går du och bär sågen när du kvistar? Sågen ska ligga på stammen!

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

röjar kalle  
#426100 Det beror hur lång du är kontra hur högt stammen ligger från backen. Och om du inte vill ha jävligt ont i ryggen, angående brytmånen man är stark det är därför man gör tjocka brytmånar. :D

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

stihl91  
#426103 Är huvet dumt får kroppen lida

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

tallen100  
#426144 Kalles kvistning flyter på som en dans! :grin: :grin:
En stark karl behöver inte låta stammen bära sågen, den bär han själv 8)
Lysande film kalle! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

anersimyra  
#426151
Det ska inte vilas några sågar på några stammar.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

tallen100  
#426154 Det där var effektivt 8) :grin: , var det du själv?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

anersimyra  
#426155 Jo.. :D

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum har tagit körkort för motorsåg, AB

anersimyra  
#426156
" osäkra hörnet ".. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).