Motorsåg och handhållet

Långt eller kort svärd?

95 inlägg 35121 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Långt eller kort svärd?

vedhämtarn  
#426075 När man sätter sig och kollar på motorsåg på Youtube t.ex wranglestar. Då ser man att han och typ alla från särskilt USA använder typ 32 tums svärd när de bara gallrar. Och som wranglestar det är inte precis i bara en video han har så stort svärd utan alltid.

Då är min fråga till er på skogsforum, varför sågar de med så överdrivet stora svärd? Är det någon trend?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Ferguson system  
#426084 De foretrekker lange sverd for å slippe å bøye seg når de kvister og for å skjære rett bakfra når de feller.
Jeg er helt enig med deg at det er overdrevet, og i mange tilfeller har de absolutt ikke behov for så lange sverd.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426090 Det börjar bli överdrivet även här hemma, jag var på apteringskurs där företrädesvis yngre och även arborister körde med 70 cc och 20" i gallring.. :???:

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426091 Spelar det någon roll? Jag gallrar med 15", och det är för långt enligt vissa. :)

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Skogen i boden  
#426092 Norrlänning som man är så körde jag 13 till allt förrut . Men tycker efter 2 vintrar att 15 är bättre så nu hänger mina gamla 13 på väggen .

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426093 Har aldrig kört med annat än 13", känns tryggast för fötterna

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

röjar kalle  
#426095 Där är jag nog lite kluven ju äldre jag blivit ju längre har svärds längden blivit.Det både fördelar och nackdelar med båda sorterna.Om man fått frågan för 30 år sen hade man skrikigt 13 tum för helvete men inte numer. :grin:

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Elfving  
#426104 Det finns en väldig massa skillnader mellan USA och hur vi gör här i Skandinavien inser man efter att ha kollat på Youtube! Här hemma är det mycket fokus på säkerhet vilket håller nere svärdslängden. Vi utbildar och kräver motorsågskörkort medan de helt saknar sådana krav.
Ingen amerikan gör ett fällskär som skulle godkänts här, men det verkar funka i alla fall :mrgreen:

Sedan har de i regel större träd att sätta sågen i och verkar inte använda någon annan teknik än genomsågning från ett håll vid fällskär.

Hörselskydd verkar inte heller vara så noga.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426109
bengt.a skrev:Har aldrig kört med annat än 13", känns tryggast för fötterna

Samma här, jag är så ovan och klumpig så varje säkerhetshöjande åtgärd är bra.

Användarvisningsbild

Re: Långt eller kort svärd?

anersimyra  
#426117 15 " tycker jag numera är den självklara allroundlängden. Det fungerar bra från klen gallring upp till träd på 75 cm i stubben. Att svärdslängderna tenderar att öka med 18 " som det kortaste valet beror till stor del på att det är en vanlig längd på sågarna som tillhandahålls vid kurserna för motorsågskörkort. Många kursdeltagare tror då att 18 " är den " bästa " längden.. :???:

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426121 13" till gallring och klen slutavverkning. 15" vid grövre slutavverkning. Till fällningen räcker 13" oftast men man vill kunna kapa rotstocken från ett håll. 18" tlll extremgrov fällning. Ska man ha långt svärd för att nå ner till att kvista så har man fattat fel. Fäll på underlag! 😡

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

isteskog  
#426124 Har alltid använt 13". Är ytters få gånger jag känt att det skulle behövas 15" eller mer. De enda gångerna man saknat längre svärd är vid vindfällshuggning .... :smile:

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426125 Inte alltid underlag är att tillgå eller att det är tillräckligt lätt anskaffa. I vilket fall, längre svärd når längre och kvistar mer per tag, även vid bra bänk. Inte skiljer det mycket, men något gör det i alla fall. Ovan gäller främst klen gallring.

Är det fällning av grova träd, klara man sig ofta med färre moment med längre svärd, och kvista 50cm grov stam med 13" svärd känns väldigt onödigt bökigt.

Är det säkrare med kort svärd? Tveksam till det. Lite lättare blir det förstås, har förstagallrat med både 13" och 18", tycker inte det kortare svärdet ger många fördelar. Sågens vikt däremot, vilket kanske ger kortare svärd.

Normalt har jag 15" på 550xpg och 18" på 357zpg. Om det blir något grövre än första gallring i år, så skall jag kanske pröva med 18" på 550:n också.

Vad som "räcker" är en sak, frågan kanske borde vara vilket som passar bäst?

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426127 Jag blev rekommenderad 18" på 550 av en som huggit sen innan jag föddes.

Avatar Fallback

Re: Långt eller kort svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426128 Jo förresten, kortare svärd gör det smidigare att få ner svärdet vid underkvistning, der är en fördel tycker jag. Fast sen så når man inte lika långt när man väl är där.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).