Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ger lång boggie bättre bärighet?

43 inlägg 33208 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425873 Men det blir fortfarande större skjuvkraft. Kollar man hos vallodlare som är allergiska mot markskador så är det många som föredrar enkelaxel före boggi för att minska skadorna.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Robertberg  
#425890 Njaa det är väl bara på stora fastgödselspridare det sitter enkelaxel med stora hjul? För att få en lägre lasthöjd och lägre tyngdpunkt.

Stora fältvagnar är ofta i boggie eller tridem-utförande med (första och) sista axeln styrbar.

I USA däremot verkar det mer vanligt med enkelaxel.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425893
Robertberg skrev:Njaa det är väl bara på stora fastgödselspridare det sitter enkelaxel med stora hjul? För att få en lägre lasthöjd och lägre tyngdpunkt.

Stora fältvagnar är ofta i boggie eller tridem-utförande med (första och) sista axeln styrbar.

I USA däremot verkar det mer vanligt med enkelaxel.

Jag tänkte framför allt på kombipressar där många väljer enkelaxel trots att det finns boggi.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Tosca  
#425904
torpöbo skrev:Jag förstår. Men om man kan styra bogen lite så kan man förlänga svängen och därmed minska radering per längdenhet.

Fast kan man styra boggin också ökar ju den totala styrvinkeln.
Kärrans radering kanske minskar genom att den spårar traktorns sår bättre, men den totala raderingen blir nog förmodligen större.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Robertberg  
#425996
busholle skrev:Jag tänkte framför allt på kombipressar där många väljer enkelaxel trots att det finns boggi.


Ja okej! Då är jag med och enig :smile:

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

axwell  
#426011
busholle skrev:Men det blir fortfarande större skjuvkraft. Kollar man hos vallodlare som är allergiska mot markskador så är det många som föredrar enkelaxel före boggi för att minska skadorna.

Inte bara för markskadorna, hela boggiepaketet tar ju stryk av tvära svängar med fullt lass.

När jag skaffade tippvagn var det självklart med enkelaxlat, det kan bli ganska trixigt för att kunna lasta/tippa i alla lägen.
Stora hjulgrävare har ofta enkelaxlade tippvagnar.

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Fredrik Reuter  
#426012 Hej,
Ja, jag kommer ihåg när vi dränerade här hemma. Beställde hem singelgrus och det kom en tridembil. Han kollade och mätte och svettades över att backa runt husknuten, han var rädd för axelbrott. Jag fick kratta uppfarten rätt rejält efteråt...

Tror det var tio ton cirka. En storskotare kan idag ta över 20 tons last och totalvikten kan lätt vandra över 60 ton. Då förstår man att det blir belastning, både på marken och i boggin...

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

i skogen  
#426132 Tigercaten är den tillverkare som har den längsta boggin av tillverkarna i dagsläget, och det är inte ovanligt att boggilådorna på 1075an har spruckit och delat på sig på några maskiner.
Framförallt dom som har stenig mark har fått lådhaverier.

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426149 Vet även tigercatter som varit hård på däcken, troligtvis pga långboggie.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Camaro1969  
#463478
Simba skrev:Spelar väl ingen roll om man står stilla lr kör,skjuvningen är lika stor.blir bara utspridd på en större yta om man kör.
Och tyvärr,sätter man dit mån form av boggilyft så äter den vikten upp den bättre bärighet som den längre boggin ger så hur man än gör så är blir det fel...
En kul sak annars var att när Deere kom med balansboggin på 90-talet så var den enligt dom helt suverän och ett "måste" på alla myrmarker,nu 2016 så har då Deere som tillval till 1210 o 1510 en längre boggi som saknar balansering,men nu helt plötsligt så behövs balanseringen INTE :roll:



"fastkörarboggi" var annars ett vanligt namn för balanserad boggi :)

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Hema  
#463522 En lättklättrande boggie kan väl vara ett aber att backa med?

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Camaro1969  
#463542 Nja det blir väl tvärtom när man backar? [emoji848]

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Hema  
#463619
Camaro1969 skrev:Nja det blir väl tvärtom när man backar? [emoji848]

Ja precis, men dock bättre än en enaxlad såklart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).