Skördare

Lillebror

815 inlägg 352210 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Stefanw  
#425933 Har också blivit med lillebror. Mycket eljox ibland. Har nyss kört 3 paket björk. Just innan jag var klar så slutade matningsvalsarna gå frammåt... Bakåt bra. Strulade med fram matningen ibland fort ibland sakta ett tag före. LängdMätningen har varit borta sen jag köpte maskinen. Någon som har idéer var jag ska börja leta? Mvh. Stefan

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

hemhuggare  
#425942 jag skulle kolla på givaren till svärd hemma för får du ingen signal att svärdet är i hemmaläge så går inte matningen framåt för att man inte ska kröka svärdet

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Stefanw  
#425954
1482608814_img_20161220_103815.jpg

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Stefanw  
#425955 Ska kolla det. Har spökat en stund och gått på långsam fram matning..

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426019 Kolla jordplintarna i aggregatet, både övre och den nedre, svärdhemmagivaren är jordad i den nedre. Alla dina fel kan bero på dålig jord, om du har tur.

Vad har du för mätsystem?

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Stefanw  
#426135 Tack for svar , ska kolla. Står inte i boken vad den heter.. ska kolla i maskinen i morron

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#427724
Dalbonnen skrev:Verkstad boken är lite svår kopierad då den är på 2 st fulla pärmar med utvikningsschema som fyller halva köks bordet när man viker ut som så vet inte riktigt hur man löser det på ett bra sätt . Skall fundera om jag kan komma på något sätt. Ingen som har något 12v ips 302 kort liggandes över . :???: :???:


Har precis köpt Ergo digistick spakar och ska byta ut originalsystemet i min maskin så det blir 2 st spakar och 2 st 12v ips boxar med kablage över till försäljning men jag vill nog avvakta så jag känner att allt blir bra innan jag kränger dem , intresserad ?

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Stefanw  
#427729 Åhå.. har åxå funderat på dem spakarna.. då behövs ju Inga boxar.. kanske mindre störande justeringar och elfel ...hade inte nån bytt redan i tråden här. Undras hur det funkar..

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Dalbonnen  
#427738 Låter intressant kan väll se på det när det är dags

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Bentas  
#427750 Jag har också två st spakar och två st 12 volts ips boxar över till försäljning från en Lillebror, en spak nästan ny och en box som funkar till 100%.

Läste att du skall uppgradera med Ergo Digistick spakar, jag är nöjd med mina. Kanske lite problematiskt att justera in dem så att man blir nöjd.
Nackdelar som jag upplevt är främst är att kranen går snabbare vid kall olja, som jag då kompensera med spänningen via en potentiometer. Nu säljs spakarna med automatisk värme- och spänningskompensation, viket jag funderar att köpa till.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#427760 Det är de nya " PRO " spakarna jag köpt så de skall innehålla den kompenseringen du nämner , har gått igenom maskinen rätt så ordentligt under 4 månaders tid så spakarna är det sista som skall dit sen måste det igång !

Avatar Fallback

Re: Lillebror

rikard_e  
#427813 Ska dom spakarna kalibreras på något sätt och isf hur?

När man ser bilderna vill man verkligen ha en sån skördare..

Tror jag har frågat förut, men vad har du för öppningsdiameter på skördeaggregatet?

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Stefanw  
#427825 Ok.. gissade att samma bekymmer om snabbhet när maskinen är kall finns kvar. Men när maskinen blir varm får man ju skruva i boxen för att få nån fart i kranen.. svängen ger upp ibland när man kört en 5 tim . Troligtvis spaken då man får jockla i den för att komma igång. Kompenserande spakar vore nog kanske närmast en fullständig lösning. Intressant.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

holkary  
#427826 Kalibrering behövs ej däremot så ställer man in den personliga inställningen med hjälp av knapptryckningar / spakvinklingar på varje spak så man får kranhastigheten som man önskar , mitt aggregat tar 25 cm på " pappret " .

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Stefanw  
#427833 Ska ut över en 800 meter flarkmyr i veckan.. kanske man skulle ha fått tag i en Beg spak till att börja med. Är ju lite jobb att byta och dra om allt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).