Verkstan

växellådshaveri zetor 5245

56 inlägg 26333 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

växellådshaveri zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#425757 Ja det var väl dags och jag vet inte hur jag ska börja lösa problemet. Blev stopp i skogen. Traktorn går inte framåt på någon växel alls i över huvud taget, hög eller låg utan kurkar. I läge för 1áns växel går han bakåt men backa sig därifrån går inte då det är i en kurva i en brant backe. Vilken julklapp, vilken otur osv men jag måste fundera om jag kan få någon hjälp här på skogsforum av andras erfarenheter vad som kan ha hänt ?

Är helt inställd på en dyr reparation och mycket skruvning.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: växellådshaveri zetor 5245

Vardon  
#425759 Kanske helt meningslöst inlägg men har du kollat så inte nån växelförare tagit en julgrogg för mycket och fått frispel?

Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#425761 Ja vem vet men det är så underligt, helt stopp framåt och i läge för växel 1 framåt går han fint men bakåt ??

Jag kan för lite om växellådor, ska börja där.. med att handla en mekhandbok och försöka förstå hur det ska vara.

   TS
Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#425763 För övrigt ska jag nog ta mig en julgrogg själv... lösningen finns där även om jag inte kan se den just nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

alias  
#425764
husqvarna_med_sthil skrev:Ja vem vet men det är så underligt, helt stopp framåt och i läge för växel 1 framåt går han fint men bakåt ??

Jag kan för lite om växellådor, ska börja där.. med att handla en mekhandbok och försöka förstå hur det ska vara.


Nu är det över 10 år sedan jag körde Zetor i 45-serien, men visst sitter växelspaken mitt i golvet och så ligger backen upp till vänster och ettan nere till vänster (5+R *H/L, eller har det funnits flera växellådsalternativ)?

MVH
Alis

Användarvisningsbild

Re: växellådshaveri zetor 5245

Erre  
#425767 Kan inget om zetor.
Men hur är det med länkage från spak till lådan? Eller går spaken rätt ner i lådan?

Användarvisningsbild

Re: växellådshaveri zetor 5245

skogsjan695xl  
#425772 Har för mig att det inte var helt ovanligt att växelföraren nere i lådan kunde hoppa ur läge.

Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#425785
alias skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Ja vem vet men det är så underligt, helt stopp framåt och i läge för växel 1 framåt går han fint men bakåt ??

Jag kan för lite om växellådor, ska börja där.. med att handla en mekhandbok och försöka förstå hur det ska vara.


Nu är det över 10 år sedan jag körde Zetor i 45-serien, men visst sitter växelspaken mitt i golvet och så ligger backen upp till vänster och ettan nere till vänster (5+R *H/L, eller har det funnits flera växellådsalternativ)?

MVH
Alis


Absolut rätt, precis så är det och jag kan inte få spaken i "backläge" men väl i 1áns läge är backen i och traktorn går bakåt ??

   TS
Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#425786
Erre skrev:Kan inget om zetor.
Men hur är det med länkage från spak till lådan? Eller går spaken rätt ner i lådan?


Spaken sitter i golvet framför stolen så jag misstänker att spaken går rätt ned i lådan.

   TS
Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#425787
skogsjan695xl skrev:Har för mig att det inte var helt ovanligt att växelföraren nere i lådan kunde hoppa ur läge.


Det enda jag önskar mig av tomten förutom mina barns väl och ve samt fred på jorden är att du har rätt !

   TS
Användarvisningsbild

Re: växellådshaveri zetor 5245

Erre  
#425790
husqvarna_med_sthil skrev:
Erre skrev:Kan inget om zetor.
Men hur är det med länkage från spak till lådan? Eller går spaken rätt ner i lådan?


Spaken sitter i golvet framför stolen så jag misstänker att spaken går rätt ned i lådan.


Ok. Då går den säkerligen rätt ner i lådan.
Jag hoppas på ett enkelt skitfel. Så du snart är igång igen.

Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425794 Har haft liknande problem med en Volvo. För gick spaken rakt ner i lådan och symptomen var lika. Traktorn gick bara framåt trots försök med lägga i olika växlar. Bäst gick det med spaken i neutral då gick det bara köra framåt.
En del skruvande för att få bort utrustning innan man kom ner till växellådan för man kunde öppna locket på lådan. Växel förarna kommit ur läge. Lätt fixat när man kom så långt.
Lycka till med reparationen!
God Jul!

Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#425796 Tackar för hjälpen. Jag ska prova och se om jag kan komma åt uppifrån där spaken möter lådan. Livet känns bra mycket bättre nu !! God jul allesammans och jag måste försöka hålla mig lugn över julafton och juldagen innan jag ger mig på traktorn !

   TS
Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

amazon  
#425807 Hej, har haft en zetor för 10 år sedan med liknande problem. När lådan börjar bli sliten kan 2 växlar komma i samtidigt. Under golvmattan vid växelspakarna finns 5 hål. Den vänstra tror jag reglerar kraftuttaget, andra hålet back och 1 an, tredje 2 an o 3 an, 4e styr 4 an o femman sedan sista hålet hög o låg. Tror att du skruvar ut skruven i andra hålet och pillar ned en mejsel och flyttar gaffeln antingen framåt eller bakåt och vipps så funkar lådan igen. Fick göra detta cirka 1 gång om året. Men som sagt, var längesedan nu.
Lycka till![emoji4]

Avatar Fallback

Re: växellådshaveri zetor 5245

husqvarna_med_sthil  
#425827
amazon skrev:Hej, har haft en zetor för 10 år sedan med liknande problem. När lådan börjar bli sliten kan 2 växlar komma i samtidigt. Under golvmattan vid växelspakarna finns 5 hål. Den vänstra tror jag reglerar kraftuttaget, andra hålet back och 1 an, tredje 2 an o 3 an, 4e styr 4 an o femman sedan sista hålet hög o låg. Tror att du skruvar ut skruven i andra hålet och pillar ned en mejsel och flyttar gaffeln antingen framåt eller bakåt och vipps så funkar lådan igen. Fick göra detta cirka 1 gång om året. Men som sagt, var längesedan nu.
Lycka till![emoji4]


*bugar och bockar* ... hoppas det går att lösa på det viset ! Har aldrig gått in under mattan och kollat hur det ser ut, hoppas det stämmer som du säger !! TACK mycket värdefullt tips !

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).