Skogsmiljö och Trädlära

Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

36 inlägg 21412 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stenröse, murar, ansök LST bortforsling. länkar i TS !

stektlök  
#425732 Hej !
Jag har ett projekt om effektivisering inom jordbruket på gården. Detta kanske inte kommer beröra skogen så mkt men kanske är lite intressant ändå.
Jag har postat ansökan om att få flytta på lite stenar som gränsar mellan åkrar och på så vis få större odlingsenheter.
Tänkte lägga upp turerna med LST här framöver och tankar och funderingar.
Löfven talade juh sig varm om landsbygden häromdagen så nu är vi positiva.

Pappren man skulle fylla i krävde lite kalkyleringar. När vi var ute och tog tid på vändningar på åkrarna och extrakörning på vändtegar mm så blev man förvånad över hur mkt tid och pengar man kan tjäna.
Kikade lite på kompensationsåtgärder också där ev plantering av träd kan bli aktuellt.
Ska försöka lägga upp lite bilder på de olika objekten också. Hoppas vi lär oss något på vägen!

Här kommer några länkar till ansökan om dispens från biotopskyddet samt info om vad som är vad av murar och rösen.

Ansökan:
http://www.lansstyrelsen.se/VastraGotal ... spens.aspx

Murar och rösen, vad är vad mm:
http://www.lansstyrelsen.se/VastraGotal ... skydd.aspx

Mvh


Senast redigerad av stektlök lör 24 dec 2016, 20:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

Hema  
#425736
stektlök skrev:Hej !
Jag har ett projekt om effektivisering inom jordbruket på gården. Detta kanske inte kommer beröra skogen så mkt men kanske är lite intressant ändå.
Jag har postat ansökan om att få flytta på lite stenar som gränsar mellan åkrar och på så vis få större odlingsenheter.
Tänkte lägga upp turerna med LST här framöver och tankar och funderingar.
Löfven talade juh sig varm om landsbygden häromdagen så nu är vi positiva.

Pappren man skulle fylla i krävde lite kalkyleringar. När vi var ute och tog tid på vändningar på åkrarna och extrakörning på vändtegar mm så blev man förvånad över hur mkt tid och pengar man kan tjäna.
Kikade lite på kompensationsåtgärder också där ev plantering av träd kan bli aktuellt.
Ska försöka lägga upp lite bilder på de olika objekten också. Hoppas vi lär oss något på vägen!

Mvh

Detta ämne ser man fram emot, lycka till med ansökan.

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425742 Konstigt att murarna har så starkt skydd i jordbruket när de inte är det på skogsmark

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

stektlök  
#425746 Ja i jordbruksmark är stenarna mkt starkt skyddade. Plocka en och lägg den vid sidan av åkern! Och vips ett år senare får du knappt röra den :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

jannee  
#425748 Hur tror ni det skuld se ut om jordbrukarna finge göra som de bäst gitter. Finns risk att de då kan bli konkurrenskraftiga mot sina kollegor utomlands :mrgreen: .
För övrigt undrar jag vad snokar/ormar och annat smått och gott levde INNAN stenmurarnas tid :?:
M.a.o. för 200 hundra år sedan fanns knappt dessa (o)djur :grin:

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425752
jannee skrev:Hur tror ni det skuld se ut om jordbrukarna finge göra som de bäst gitter. Finns risk att de då kan bli konkurrenskraftiga mot sina kollegor utomlands :mrgreen: .
För övrigt undrar jag vad snokar/ormar och annat smått och gott levde INNAN stenmurarnas tid :?:
M.a.o. för 200 hundra år sedan fanns knappt dessa (o)djur :grin:

Nja de finns odlingsrösen från järnåldern på vissa ställen

Men lycka till med detta arbete och hoppas att de går bra!
Jag byggde nu skogsväg för 7-8år sen och behövde göra hål i en stenmur för att komma ut på byvägen.
Tidigare gick hästvägen genom en avstyckad gårdstomt och på andra hållet hade jag behövt bygga 400m till för att runda muränden, dessa argument räckte i samrådet jag hade med Skogsstyrelsen

Användarvisningsbild

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

Vardon  
#425762 Trevligt, lust att visa dina kalkyler vad det kan göra?

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425766 @gnisten83
Du skriver att stenmurar har mindre skydd i skogsmark. Är det så?
Kan jag hitta denna info någonstans?
Har själv funderat på hur det förhåller sig med ev. regler men ännu inte brytt mig så mycket då jag heller inte flyttat så mycket sten.
Tanken finns att flytta eller ändra på några stenmurar i skogen så jag kommer att följa denna tråd också.
Önskar stektlök lycka till med projektet!
God Jul alla!

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425781 Kommer inte ihåg var detta stod men de var inspektoren på Södra som upplyste om att det bara behövdes ett samråd med Skogsstyrelsen för att, i detta fallet, göra hål i muren för skogsvägen.
Denna mur ligger på fd "åkermark" som nu klassas som skogsmark.

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

Robertberg  
#425854 En grannbonde fick stenrensa det inringade förra året, är osäker på om det kanske även var det över också.
Blev ju stor skillnad för brukandet.

Användarvisningsbild

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

ananders  
#425862 Vi flyttade tre stenrösen på en åker på jobbet för ett par år sedan. Detta gjordes utan att ansöka om det.
Länsstyrelsen fick in en anonym anmälan om tilltaget. Det hela slutade med att vi fick hämta stenen från stentippen och lägga upp ett i storlek liknande rösen i en kant på åkern där det inte ligger ivägen för oss.
Jag tycker att arbetsgivarens tilltag var fel men hans resonerade som så att tidsvinsten skulle vara större än eventuella böter. Och än så länge är det bara detta tilltag som blivit upptäckt.

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425874
stektlök skrev:Hej !
Jag har ett projekt om effektivisering inom jordbruket på gården. Detta kanske inte kommer beröra skogen så mkt men kanske är lite intressant ändå.
Jag har postat ansökan om att få flytta på lite stenar som gränsar mellan åkrar och på så vis få större odlingsenheter.
Tänkte lägga upp turerna med LST här framöver och tankar och funderingar.
Löfven talade juh sig varm om landsbygden häromdagen så nu är vi positiva.

Pappren man skulle fylla i krävde lite kalkyleringar. När vi var ute och tog tid på vändningar på åkrarna och extrakörning på vändtegar mm så blev man förvånad över hur mkt tid och pengar man kan tjäna.
Kikade lite på kompensationsåtgärder också där ev plantering av träd kan bli aktuellt.
Ska försöka lägga upp lite bilder på de olika objekten också. Hoppas vi lär oss något på vägen!

Mvh



Bra jobbat hoppas att det går vägen. Man har lätt för att underskatta kostnaderna med liten skiftesstorlek, nu har du räknat på vändtegskörningen men minskad bördighet är också en faktor som ska tas med för vändtegen.
Jag har något skifte där jag behöver vända vid ett lågt liggande dike och på ett sådant ställe är packningen ett stort bekymmer där det står klarvatten någon meter från diket. När jag lagt igen diket kan jag köra över och vända på fastmark och då brukar packningen rätta till sig.

Jag gjorde en jämförelse i år, den bäst arronderade halvan av vallarealen tog en tredjedel av tiden medens den resterande halvan tog två tredjedelar av tiden så arrondering spelar stor roll.

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425878 Jag trodde att alla åkrar var effektiviserade så långt det gick, i alla fall de som är lönsamma att bruka. Men det rivs stenmurar och åkerholmar fortfarande?

Stenmurar är jag rädd om, men förstår att det är problem om det ser ut som på fotot ovan!

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425881 En fråga från en som inte kan något om jordbruk men hur djupt behövs de stenrensas när man river en stenmur?
Och offrar man en dålig hörna då för att fylla upp sen?

Avatar Fallback

Re: Stenröse, murar, ansökan till LST om bortforsling

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425887 En riktig stenmur är satt på frostfritt djup 50-75cm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).