Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ger lång boggie bättre bärighet?

43 inlägg 33222 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Kse  
#425382
jelu777 skrev:Inga nackdelar så länge man inte svänger.

Men det händer ju att man svänger i bland, vad händer då?

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

axwell  
#425411
Kse skrev:av Kse » Idag, 00:44

jelu777 skrev:
Inga nackdelar så länge man inte svänger.


Men det händer ju att man svänger i bland, vad händer då?


Äh, va fan; den dagen den sorgen. :roll: :mrgreen:

Hur svårt skulle det vara att få bakre hjulen medsvängande ? 🧠

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Fredrik Reuter  
#425413 Hej,
Är det inte att risken för så kallad skjuvning ökar med längden på boggien?
Att det flyttar boggien såpass mycket i sidled att den kan fläka upp översta skiktet av marken i sidled s.a.s?

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425431 Precis som Fredrik skriver. Alla som rangerat en boggiesläpvagn vet vad det handlar om, den gör spår i gruset när man svänger, ju längre mellan hjulen ju mera spår. Kolla hur det ser ut på en trång vändplan efter långtrailer har vändt.
Grundfrågan i denna tråd är om en extra lång boggie gör mer skada än nytta, pga skjuvning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

molnia  
#425448 Undrar om en långboggi med boggilyft som är aktiv skulle minska skjuvninen. dvs vid stor sväng så lyfter maskinen på det bakre hjulet lite grann. Nackdelen då är att marktrycket ökar på det främre hjulet i boggin...
Jag antar att det är Viktigt att inte svänga stillastående för att undvika skjuvnig

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425474 Spelar väl ingen roll om man står stilla lr kör,skjuvningen är lika stor.blir bara utspridd på en större yta om man kör.
Och tyvärr,sätter man dit mån form av boggilyft så äter den vikten upp den bättre bärighet som den längre boggin ger så hur man än gör så är blir det fel...
En kul sak annars var att när Deere kom med balansboggin på 90-talet så var den enligt dom helt suverän och ett "måste" på alla myrmarker,nu 2016 så har då Deere som tillval till 1210 o 1510 en längre boggi som saknar balansering,men nu helt plötsligt så behövs balanseringen INTE :roll:

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

molnia  
#425609 Vad innebär balanserande boggi?

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

torpöbo  
#425614 En skotare med styrbar lång boggi borde vara bra. Nu är det 10 år sedan jag körde, men ofta gick det bra tills det var dags att svänga då det skar ner. Tror på en boggi som man kan medstyra och därmed minska skuvningen.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Tosca  
#425627 Fast då kan du inte ha några band på, de är ju beroende av "fasta" axlar för att ligga på.
En nackdel till med lång boggi är materialpåfrestningen, tryckkraften som bandet kan utöva på boggin blir större när bandet är är spänt och man kör över en stubbe eller sten.
Och är bandet slakare så slirar det lättare på hjulen.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

torpöbo  
#425680 Beror inte det på styrvinklar och utrymme till bankar och ram om man kan använda styrbar boggi eller inte. Som jag förstått det så sitter styrleden mellan axel och boggivagga, med andra ord styr man hela boggiarmen i ett stycke och har därmed båda boggiehjulen i samma possition i förhållande tillvarandra. Dock har jag aldrig sätt någon i verkligheten. Gillar idén.

Användarvisningsbild

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

skogsjan695xl  
#425744 Rottne f13 har ju styrbar boggi.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425751
molnia skrev:Vad innebär balanserande boggi?


En balanserad trycker ner framhjulet mot marken. En obalanserad vill resa sig när man klättrar uppför berg, en balanserad strävar då efter att trycka ner framhjulet.
På blöta marker är det väl bättre med en obalanserad och ska man klättra får man ofta bättre grepp med den balanserade.

Då sägs det ju att komstsus är ganska neutrala dvs trycker inte speciellt hårt, John deeres ska tydligen trycka mer.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Tosca  
#425758
torpöbo skrev:Beror inte det på styrvinklar och utrymme till bankar och ram om man kan använda styrbar boggi eller inte. Som jag förstått det så sitter styrleden mellan axel och boggivagga, med andra ord styr man hela boggiarmen i ett stycke och har därmed båda boggiehjulen i samma possition i förhållande tillvarandra. Dock har jag aldrig sätt någon i verkligheten. Gillar idén.

Men då kvarstår ju problemet med raderingen, den uppstår ju när ena eller båda boggihjulen rör sig i sidled.
Om du tänker på en lastbil som jämförelse som har ena axeln styrande på boggiparet kanske du förstår hur jag menar?

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

torpöbo  
#425817
Tosca skrev:
torpöbo skrev:Beror inte det på styrvinklar och utrymme till bankar och ram om man kan använda styrbar boggi eller inte. Som jag förstått det så sitter styrleden mellan axel och boggivagga, med andra ord styr man hela boggiarmen i ett stycke och har därmed båda boggiehjulen i samma possition i förhållande tillvarandra. Dock har jag aldrig sätt någon i verkligheten. Gillar idén.

Men då kvarstår ju problemet med raderingen, den uppstår ju när ena eller båda boggihjulen rör sig i sidled.
Om du tänker på en lastbil som jämförelse som har ena axeln styrande på boggiparet kanske du förstår hur jag menar?

Jag förstår. Men om man kan styra bogen lite så kan man förlänga svängen och därmed minska radering per längdenhet.

Avatar Fallback

Re: Ger lång boggie bättre bärighet?

Hema  
#425863 På Fiberdrive (eller vad nu maskinen hette), så hade de löst det med olika hastighet på höger/vänster boggie vid svängning, för att motverka skjuvning/radering. Samt att den hade ett specialdrivhjul, så att man kunde köra med lite slappare bandspänning. Synd att skogsforsk inte ville testa maskinen mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).