Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 171504 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#421251 Ja ni er heldiga som har ôlmstad smide i Sverige som gör dessa ombyggnader. :smile:
Egentligen konstig att inte någon bjuder på detta i Norge och Finland ochså kan man tycka.
Ser bara när det dyker upp en Valtra 6000 serie med twin-track, så kan den nästan säljas för hur mycket pengar som helst. :surp:
Nu vet jag inte om jag valt nåt annat en valmet/Valtra hur som helst, men det vore trevligt om det fanns mer att välja på, even här i Norge.
Even valtra bordet kunne bjuda på spakstyrning, eller gör dom det kanske om man vil ha det???
Det som ingen fortfarandet vil/kan svara på er hur mycket ca en komplett ombyggand hos ölmstad smide kostar????
Twin- track hos Valtra koster ju inte så mycket ekstra vil jag minnas, typ 30tkr eller så, nån som vet???

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#421256 Jag vet inte vad en sån ombyggnad som är gjort på min fick ett pris på hela traktorn från min säljare. Men ölmstad gör grejer som dom exportera till utomlands

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#421264 Torbjörn Johnsen - Ölmstad skogsanpassar 200 traktorer per år
Torbjörn Johnsen skrev:Kostnaden för bukplåtar och vändbar förarplats inkl montering och arbete ligger runt 30 000 kr. Det tar normalt 3-4 veckor från det att man fått in traktorn tills jobbet är klart. För den som vill köpa en bakrutekil till sin begagnade traktor hamnar kostnaden runt 3-4000 kronor beroende på traktormodell.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#421292 Jo 30tkr för skuddplåt och snurrbar stol er vel detta??
Ska man ha full körbarhet bakåt blir det vel andra summar??

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

H-P  
#422075 17 000+moms för en spakstyrning till Valtra Hitech för körning i skogen, rätt så lätt att montera själv.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Mf 5610

källshult  
#422856 Håller på att komplettera skogs skydd på traktorn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Mf 5610

källshult  
#423137 Här kommer lite mer bilder på förbättringar så att man skyddar traktorn som jag har gjort själv det är roligt och göra lite såna förbättringar ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425383 Har det varit någon utvärdering av 5610 i skogen än ?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425384 Snyggt och säkert skoj att förbättra och dona på, särskilt fint ventilskydd.
Förklara hitchbilden?

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

rikard_e  
#425387 Snyggt, välbyggt! Mycket imponerande arbete.

Vet inte om jag är ensam om det, men tycker styrcylindern/cylindrarna sitter rätt utsatt till.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Mf 5610

källshult  
#425397
Slurfi skrev:Snyggt och säkert skoj att förbättra och dona på, särskilt fint ventilskydd.
Förklara hitchbilden?
Hitchkrok det är skydd för hydraul korvarna draget på skogsvagnen tar i om man backa och svänger fullt så att man knyter det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Mf 5610

källshult  
#425400
bengt.a skrev:Har det varit någon utvärdering av 5610 i skogen än ?
är väldigt nöjd det som jag saknar från Valmet jag bytte in är tubin kopplingen och fot broms när jag kör baklänges men det med fot broms ska jag fixa senare mot sommaren. Den är bränsle snål när man skotar ut och man ser bra när man sitter i den

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

erik__j  
#428419 Hur ska du fixa fotbroms i bakläge? Du kan ju aktivera att traktorn frikopplar när du trycker ner bromspedalen

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Robertberg  
#428421 Men då måste man komma ihåg att aktivera det var gång som traktorn stängts av, det lär man ha glömt vid något dumt tillfälle..
Finns flera såna onödigt krångliga saker som jag stör mig på i 56-serien.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#428447
erik__j skrev:Hur ska du fixa fotbroms i bakläge? Du kan ju aktivera att traktorn frikopplar när du trycker ner bromspedalen

Har funderat lite på att ha en pedal där bak och koppla vajer fram till fotbromsen och aktivera funktionen som gör att man bromsar så att traktorn frikoppla

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).