Traktorer och processorer

Niab 1501

490 inlägg 166407 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#413508 Bra där. :wink: :-BD

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#425261 @hlb
Tacka Björn för tipset. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

hlb  
#425271 Erre, Det ska jag göra, men också passa på att tacka dig för ett suveränt fint julkort.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#425273
hlb skrev:Erre, Det ska jag göra, men också passa på att tacka dig för ett suveränt fint julkort.

Tack själv min vän!

För processordagen och för den fina dagen jag och Robertberg fick hos er!

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Valfridsson  
#425620 Nu ska du få ni få några tips till, framförallt @Erre så han slipper snubbla på sågen nå fler gånger! :wink:
Jag måste dock sätta en parentes för att jag kan ha snott idéerna från nån här på forumet men isf får jag säga tack! :smile:

Vi börjar med transportspärren, utskjutet har glidit ut om man haft det neråt då man kört efter vägen så jag gjorde en manuell spärr till det.
1482439257_dsc_0739.jpg


Sen tycker jag det varit lite svår att veta vart man ska ha sågen, man vill ha den nära så man snabbt kan kapa bort en grovkvist eller ta en dubbeltopp men man vill ju inte heller snubbla på den! :grin:
Tänkte det här skulle funka.
1482439257_dsc_0741.jpg

1482439258_dsc_0740.jpg

1482439253_dsc_0742.jpg


Sist så vill jag ha nån stans att ha lyftsaxen så den inte kommer bort i snön utan att behöva ha hela huggarbältet på sig.
1482439251_dsc_0738.jpg


Nu är det bara en spännande sak kvar, å se om det funkar så bra som jag har tänkt att det ska göra!?

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#425624 Snyggt!
Har inte bestämt var sågen ska vara än. Lutar åt ngt liknande din version.
Så man slipper snubbla som sagt.

Vi svetsade dit ett stöd för transport oxå.
Under spettet ser du ett järn som vinklar ut.
Drar man in bommen och vinklar ner den så passar det perfekt att parkera där i.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#425626 Bra såg har du med. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#425628 @Valfridsson

Har du haft din Niab länge?

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Valfridsson  
#425636 Jag ska återkomma med recension om motorsågsfästet bara jag hunnit använda den lite.
Hmm den idén om transportstöd har jag inte ens tänkt på, det här blev inte superbra, det var en bult och några hydraulslangar ivägen så det var lite knöligt att låsa den men det får funka.

Jag kan inte säga emot, den går bra och har nog hängt med i fem, nä sex år måste det vara, jag som tyckte den var ny!

Nja, vi köpte den i våras och jag har bara hunnit kört typ 10 kubik med den än, så jag är knappt van spakarna, men det är ett fint hjälpmedel!

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#425639 Ska ta någon bättre bild vid tillfälle på järnet.

Ja återkom gärna. Det är ju där bak vid spakarna man vill ha sågen.

:smile:. Tiden går fort.
Jag är väldigt nöjd med min röda såg.

Ok. Ja när spakarna sitter i ryggmärgen och det flyter på är det riktigt kul.

Ett grymt hjälpmedel för en självverksam. Och sen blir det ännu lite roligare att åka till skogen. Och man orkar med mer när man slipper brossla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

Robertberg  
#425650 Alltid kul att se folk förbättra och effektivisera sin maskiner!

Tänk en batteridriven såg där, då är man igång grymt snabbt med att såga av den där dubbeltoppen eller vad det nu är som ska väck :smile:

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425664 Batterisåg, jo det skulle man haft även vid vedmaskinen och brädsågen

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425722
Robertberg skrev:Alltid kul att se folk förbättra och effektivisera sin maskiner!

Tänk en batteridriven såg där, då är man igång grymt snabbt med att såga av den där dubbeltoppen eller vad det nu är som ska väck :smile:


När jag hade Niab gjorde jag en hållare till en yxa på spakstället, yxan är också lättstartad.

Avatar Fallback

Re: Niab 1501

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425774 Bra tips med en yxa!
Skall jag ta till mig.
God Jul alla!

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#425778 Glöm inte klaven.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).