Skördare

JD / Timberjack Flerträdshantering ??

14 inlägg 6082 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

JD / Timberjack Flerträdshantering ??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42475 Är det någon här som har kört med JD / Timberjacks utrustning för flerträdshantering i större skala??

De kom ju rätt tidigt, tror det var 1999 som de gjorde ett test nånstans i Skara, med 230 stam / h...
Men sen har iaf inte jag hört mkt om det.. Knappast marknadsfört alls..

Hur funkar det med 4wd aggregat - drar de igenom även det allra klenaste, 10-20 mm i topp?
Håller grejerna?

Är lite sugen att kolla ett h412 + MTH..



   TS
Användarvisningsbild

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42482 En bekant har kört med ett 754 med flerträdshantering. Var väl inte så överentusiastisk. Krånglade en del,samt att de inte vart så mycket mer stam/timme.
Dock var väl det bland de första aggregaten med flerträdshantering så det har väl kanske utvecklats så det håller bättre nu.

Användarvisningsbild

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42497 skulle inte typ logmax patent gå att tillämpa ganska enkelt på andra aggregat åxå... e ju bara en mellandel mellan rotator och fällänk...

Användarvisningsbild

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

Lill Junior  
#42502 Är de inte så på TJ/JD också?

Användarvisningsbild

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42510 joodå, själva "hållarmarna" Logmax har, bygger på samma ide som TJ / JD, och nu har väl även SPmaskiner samma sak..
Ett stycke järn mellan agg. o rotator.
Sen e de väl lite olika: JD kan man fälla in armarna när man inte vill använda dom. Logmax är alltid utfällda max.

En annan grej är väl hur de resp. styrsystemen mäter volym o stamantal.

   TS
Avatar Fallback

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42513 Jo,det är en bit som man skruvar fast mellan aggregat och rotator och en extra ventil i aggregatet som styr knivarna.
Har bara sett det i arbete hos en 1270C med 745 UTAN AUT.KEDJESPÄNNARE och blev inte övertygad.Första förutsättningen är en bra aut. kedjespännare (den jag såg så hoppa kedjan när han försökte ta flera stammar på en gång) sen ansåg jag att klorna kunde vara lite längre,som det är nu så krävs att stammarna är spikraka från roten.
Ändå anser jag att den färdigt inbyggda flerstamsfunktionen är väl så bra som dom där extra knivarna :-B

Användarvisningsbild

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

Fredrik Reuter  
#42517 Hej,
Är det denna ni menar?

http://www.skogforsk.se/templates/sf_Pr ... 1&cri=2597

Isåfall kanske det finns lite info att hämta där!

Användarvisningsbild

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42589 På nya JD aggregatetn klämms flerträdshanteringen fast runt rotatorn på nåt vis hörde jag. (414 & 412)

Användarvisningsbild

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42671
Simba skrev:Jo,det är en bit som man skruvar fast mellan aggregat och rotator och en extra ventil i aggregatet som styr knivarna.
Har bara sett det i arbete hos en 1270C med 745 UTAN AUT.KEDJESPÄNNARE och blev inte övertygad.Första förutsättningen är en bra aut. kedjespännare (den jag såg så hoppa kedjan när han försökte ta flera stammar på en gång) sen ansåg jag att klorna kunde vara lite längre,som det är nu så krävs att stammarna är spikraka från roten.
Ändå anser jag att den färdigt inbyggda flerstamsfunktionen är väl så bra som dom där extra knivarna :-B



Njaaa... Det går allt bra på Logmax, utan aut. sträckare..
Kedjan hoppar mindre nu, än i vanlig gallring med ex Hultdins Supercut på SP 451.
Kanske 2 ggr / dag / 1400 stam. Något mer när jag körde salix.. Det går nästan bättre om man sträcker lite hårdare än normalt.
Märker dock att bommarna på svärdet slits lite mer - bryter nog i kedjan när man har en bunt i.

   TS
Avatar Fallback

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

bård  
#75445 Kjører en 1270e med 11.7m kran og 414 aggr.
Vi har bestillt flertreutrustning til denne.
Håper at det er noen som har erfaringer å dele med oss.
414 er et utroligt smidig og raskt aggreget som jeg er godt fornøyd med.

Avatar Fallback

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75464 Flerträdarn och 754 funkar fint ihop tycker ja, problemet när man matar tre stammar är att valsarna inte når runt riktigt om de är tvåbitsträd så då får man nöja sig me två men enbitare går fint att köra tre å tre.. vad gäller produktionen så ökar den med 10-20% i spannet 0,05-0,08 Siffrorna från 99 är förresten ingen dröm/ g15

Användarvisningsbild

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

Fredrik Reuter  
#351579 6 års bump! :-BD

Var ute och hälsade på min gamla arbetsgivare förra veckan. Lite film blev det och då slog det mig att mitt test med slow motion på ett H412 med flerträdshantering kanske kan passa här.

Det verkar ha hänt en hel del med flerträdshanteringen på dessa år. JD verkar ha fått bra hållbarhet och även skyddsdukar som skyddar ingående delar i MTH.


Avatar Fallback

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351626 Ja vad säger ni nu om flerträdshantering nu? Hör både dom som är för och emot, vissa väljer bort det på gallringsmaskiner och menar att det är liten produktionsökning med det så det inte är värt dom repkostnader och ståtid som blir.
Däremot tycker jag det blir vanligare på slutavverkare

Användarvisningsbild

Re: JD / Timberjack Flerträdshantering ??

Fredrik Reuter  
#351651 Hej,
Mycket intressant fråga Valmet 890, jag tar vidare den till den andra, mer allmänna tråden om Flerträdshantering så tar vi det därifrån.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).