Ny Teknik och Elektronik

Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

178 inlägg 76387 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

r93  
#424916 Folk kommer ju narturligtvis att välja det som ger mest för pengarna!!

Drar man fram fiber så har man ju valmöjligheten mellan fiber och eventuell trådlös överföring.

Struntar man i fibern så får man ju hoppas att det trådlösa kommer igång snabbt och till rimligt pris.....

Vi lägger nog runt 2000:- i månaden på tv och internet, kompisar som fått igång fibern betalar väl knappt halva och har bättre utbud och bättre kvalité.

Och som du säger jannee, tekniken går extremt fort, för tre år sedan kunde jag inte för mitt liv tro att jag nånsin behövde mer än 50gb surf varje månad......

Nu måste man hushålla med 200gb :|

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424949
jannee skrev:Håller HELT med busholle, dock är det så att byalagen måste upp i närmare 75% anslutningsgrad bland FASTBOENDE för att få bidrag.
Troligtvis blir det så att många boenden på landsbygden trots allt blir utan ett fibernät.


75% har inte räckt i Jönköpings län. De som fått bidrag ligger närmare 90% och nu är de sista pengarna fördelade. Tack och lov fick den föreningen jag tillhör tilldelat i förra veckan så nu finns hopp om fiber hemma 2018.
Som du säger kommer många bli utan även om alla nya pengar blir verklighet.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424954 De reglerna som gäller nu är inte till nån fördel för oss som bor i landsbygd med många äldre.
Skönt att vi fick bidraget efter de gamla reglerna men även då var systemet underfinansierat.

Har väl nämnts innan och de trådlösa duger på vinterhalvåret men sen kommer alla sommarstugeägare ut och segar ner de.

Vi har utrustning i vår nod för 1Gb till varje kund men abonnerar på 100/100 mest för de är bara nån 10a billigare för lägre hastighet.

Visst lär en o annan fiberledning bli sönderkörd av olika anledningar men kraftbolagen har mycket av sina ledningar med nergrävda och dom kan haverera bara för de ligger mot en slarvigt nergrävd sten, fibern är bytbar där den ligger i sin slang.
Men är du emot de så är du inte tvingad att gå med utan sitt o vänta på 5G men tro inte att fiberutvecklingen står stilla under tiden, vem trodde att adsl skulle komma på 70talet i kopparnätet?

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424965
gnisten83 skrev:De reglerna som gäller nu är inte till nån fördel för oss som bor i landsbygd med många äldre.
Skönt att vi fick bidraget efter de gamla reglerna men även då var systemet underfinansierat.

Har väl nämnts innan och de trådlösa duger på vinterhalvåret men sen kommer alla sommarstugeägare ut och segar ner de.

Vi har utrustning i vår nod för 1Gb till varje kund men abonnerar på 100/100 mest för de är bara nån 10a billigare för lägre hastighet.

Visst lär en o annan fiberledning bli sönderkörd av olika anledningar men kraftbolagen har mycket av sina ledningar med nergrävda och dom kan haverera bara för de ligger mot en slarvigt nergrävd sten, fibern är bytbar där den ligger i sin slang.
Men är du emot de så är du inte tvingad att gå med utan sitt o vänta på 5G men tro inte att fiberutvecklingen står stilla under tiden, vem trodde att adsl skulle komma på 70talet i kopparnätet?

Av det jag fått höra så delar jag denna mening att det är svårt att få ihop 75% då det är många äldre på landsbygden. Vill man satsa på landsbygden ska man göra det på de få yngre som fortfarande kämpar för att få vardagen att gå ihop.

(Sen är ju frågan om ett fibernät minskar urbaniseringen. Det är ett billigt sätt för regeringen att visa att man bryr sig om alla medborgare. Men detta får vi ta i en annan tråd.)

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Hema  
#425055 Kan man få tillgång till fiber bör man (tycker jag) hoppa på. Mig veterligen finns det ingen begränsning i fibern utan begränsningen sitter i hårdvaran. Nya hastighetsrekord slås kontinuerligt.

Sedan så är som med allt, det finns både bättre och sämre nät. Ju noggrannare man är med kvaliten och installationen desto problemfriare underhåll får man.

Sedan har jag gärna fiber ingrävt än någon 4g/5g-mast bakom husknuten. Samt när fler och fler jobb går att sköta hemifrån kommer stabil internetuppkoppling vara A & O. Kanske kan då fler välja att flytta ifrån staden. Jag vill iaf hävda att en bra uppkoppling på landsbygden minskar urbaniseringen.

En fråga. En vän till mig bor nära en kommungräns och har fått till sig att han behöver ansluta sig mot sin kommun (vilket blir dyrt, då det är få boende på den sidan gränsen) Men hade det varit möjligt att kunna ansluta sig till grannkommunen så hade det blivit betydligt billigare.

Är det någon som har koll på att man måste hålla sig inom kommunen när det gäller utbyggnad (iaf för att kunna bli delaktig till bredbandsstödet)?

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425056 Vet i alla fall att många kommunala bolag inte får agera utanför kommungränsen, så länge inte angränsande kommun uttryckligen ber om hjälp.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Elfving  
#425059 Det är nog värre om man bor på andra sidan länsgränsen eftersom det är länsstyrelserna som administrerar stödet.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425092 I ett nytt nät som söker bidrag är nog värre än att, om de är nära, ta den hela kostnaden

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

jannee  
#425096 Gäller det en lokal fiberförening bör det inte vara några problem, annars lär det var en ren omöjlighet - tyvärr.
Allt handlar om väl inpinkade revir.
Ex Emmaboda kommun, bara för att du bor utanför tätorten måste du betala flera tusenlappar mer oberoende hur närma eller långt ifrån tätorten du bor.
Mer rättvist vore att ALLA kommunmedborgare finge samma kostnad eftersom vi som bor på landsbygden får skattevägen betala lika mycket som de som bor mer centralt.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Brickan  
#425111
Hema skrev:Är det någon som har koll på att man måste hålla sig inom kommunen när det gäller utbyggnad (iaf för att kunna bli delaktig till bredbandsstödet)?
Vi bygger ett nät som går över både kommun, landskaps och länsgränser. Bidraget hanteras av västernorrlands länsstyrelse. Att vi bygger i Sundsvall /Nordanstig, Medelpad/Hälsingland och Västernorrland/Gästrikland har inte varit något problem,

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

skogshasse  
#461719 jag har parabol till tv (viasat) och det funkar bra. Jag har Net 1 till internet och den dosan har bara en liten antenn och det funkar också bra. vad finns det för anledning att skaffa fiber när det man har funkar bra eller kan det bli problem med parabolen i framtiden när fibern är utbyggd. Våra mobiler använder ju master i dag och även i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461727 Fibern är framtidssäker det är inte vågor i luft, tro det eller ej men luften kommer snart vara full.
Fördelen det att hoppa på nu är att man betalar ca 20000 för något som kostar 50000 att bygga. Huvuddelen av kostnaden är grävning så den som påstår att det blir billigare i framtiden är inte insatt.

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Granstorp  
#461734 Är medlem i en lokal Fiberförening där det i veckan klubbades att vi själva kommer driva vårt fiberprojekt! Styrelsen har under ett år försökt med Länsstyrelsen och berörd kommun men inte lyckats få dessa intresserade, så nu kör vi igång på egen hand. Detta innebär att föreningen själva lånar pengar till projektet men fortsätter ansöka om bidrag under tiden. Vi är ca 230 hushåll som skrivit avtal och anslutningsavgiften hamnar på 16 000kr med en månadskostnad på 500kr som inkluderar tv och telefoni. Vill minnas att föreningens lån skulle vara avbetalat på 6-7år. När väl lånet är avbetalat så sjunker givetvis månadskostnaden. Kan själv ibland tycka att det känns som att gå tillbaka i tiden när man gräver ner kabel men enligt expertisen så finns det ännu inget som kan matcha fiberns kapacitet. Vi får se om tio år om vi gjorde rätt eller fel!

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461752 Grattis till att ni kan köra igång.
Vill inte vara pessimist men vill banken låna ut pengar utan kommunen eller nån annan som borgenär?

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Granstorp  
#461760
gnisten83 skrev:Grattis till att ni kan köra igång.
Vill inte vara pessimist men vill banken låna ut pengar utan kommunen eller nån annan som borgenär?


Helt riktigt, kommunen är inblandad som borgenär!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).