Vedmaskiner, flishuggar

vedtransportör

15 inlägg 12395 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vedtransportör

r93  
#424756 Har funderat på att skaffa en elevator till att fylla vedboden med, majoriteten av veden jag använder är grov pannved, jag klyver i enmeters sedan kapar jag den till 50cm med hederlig gammal vedkap.

Då jag måste kasta in veden i vedboden börjar jag fundera på en elevator, det känns i axeln efter en förmiddags kastande, en 50cm klabbe av ek väger åtskilliga kilo........

Såg denna på bonnet, http://www.bonnet.se/vedhantering-1/ved ... levator-5m

Jag vet att bonnet inte är något under av kvalite, men det är ett väldigt tilltalande pris.
Tror ni den håller för ett drygt 20-tal meter om året?

Någon med erfarenhet?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: vedtransportör

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424932
Bild

Tyvärr, den ser ut som Kellfris modell och en köptes hit för flera år sedan tyvärr.
Rent skräp och tog mer energi än att kasta veden själv.
Kolla på nån bättre, ska leta lite åt dig.

Användarvisningsbild

Re: vedtransportör

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424933 Ser förresten en fördel med Bonnets modell nu, den har motorn i nederänden, så ska det vara.

Användarvisningsbild

Re: vedtransportör

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424935
Bild

http://www.perwikstrand.se/sv-se/pw-transportoer/

Ser betydligt trevligare ut, dock med motorn längst upp.

Användarvisningsbild

Re: vedtransportör

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424936 Min Faxe har motorn högst upp. Fungerat perfekt i flera år nu. Står ute året om, inte ett fel på den. Gör väl sisådär 30 kubik per år.

Användarvisningsbild

Re: vedtransportör

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424937 Låter bra, problemet med motorn högt upp är om man som vi gjorde här var att när
det krånglade så var man tvungen att vara på stegar för att justera och härja.
Våran trp var 7m lång och under taket på en hög byggnad.

Användarvisningsbild

Re: vedtransportör

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424953
Slurfi skrev:Låter bra, problemet med motorn högt upp är om man som vi gjorde här var att när
det krånglade så var man tvungen att vara på stegar för att justera och härja.
Våran trp var 7m lång och under taket på en hög byggnad.

Jo det håller jag med, fick stå på vedhögen och balansera själv när en kabel lossnat! [emoji16]

Avatar Fallback

Re: vedtransportör

r93  
#424970 Tackar för åsikter, jag tror avvaktar köp, tänker inte slänga pengar på saker som knappt fungerar som nya.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vedtransportör

totte  
#424990
Slurfi skrev:Låter bra, problemet med motorn högt upp är om man som vi gjorde här var att när
det krånglade så var man tvungen att vara på stegar för att justera och härja.
Våran trp var 7m lång och under taket på en hög byggnad.


Idén med motorn däruppe är, vad jag förstår, att kraften skall dra den arbetande parten av bandet direkt.

Avatar Fallback

Re: vedtransportör

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424994 Tror många har motorn upptill för att minska ryckigheten när bitar trillar i rännan och därmed öka livslängd på motor, växellåda och drivaxel. Sen är ju delarna mer skyddade upptill. Nackdelen är möjligen att transportören blir mer framtung. Skulle inte rekommendera Bonnet eller Kellfri här. Däremot Faxes och PW. Faxes är bra maskiner till bra pris. PW är dyrare men har också vinsch.

Användarvisningsbild

Re: vedtransportör

Göt  
#425004 Den där med vinsch ser ju full i tusan ut, kan vara otroligt tungt att höja en transportör annars

Användarvisningsbild

Re: vedtransportör

Nalle907  
#425016 Jag har både en PW vedklipp och en PW transportör, och jag är helnöjd med dem. OK, om jag ska hitta något att påpeka så är det att hjulen är i minsta laget på transportören, den blir onödigt trög när man ska dra den någonstans. Men bortsett från det - klockren! Vinschen gör att man kan välja mellan att fylla en bilsläp (lägre höjd= mindre "studs" mot flaket) eller om man vill köra "på hög" alternativt ner i storsäck.
Vedklippen ska klara (om jag inte minns fel) 28 cm diameter på stockarna, och den ger ett klipptryck på 18 ton med nuvarande inställning. Det räcker bra för mina behov, då det handlar om björk, asp, gran och enstaka tall och sälg.

Användarvisningsbild

Re: vedtransportör

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425018
1482246211_okt2016transportbandc.jpg


Här en bild på min trp som jag köpte beg och använde hårt i flera år.
Den utrustade jag med 13" släpvagnshjul på en lätt demonterbar axel
som jag klämde fast med avgasklammer i bottenbalken, vid behov.
Som synes gjorde jag en förlängning av stödbenen, det behövdes.
Det var en mkt styv konstruktion, man kunde lyfta i noshjulet och det sviktade ingenting.
Motorn längst ner med remskiva som kunde slira vid stopp.
En bra och lättanvänd manick som fyllde sitt behov gott, enda problemen
var att bandet var torrt och medbringarna kunde lossna pga vagnsbultskallarna
gick genom bandet, så man fick borra nya hål och dra fast dem igen.
Nytt gummiband och lite färg på så har man trp för resten av livsbehovet, sålde vidare
för den bara låg och dammade iom att jag kör från vedmaskin direkt i säck nu.

Avatar Fallback

Re: vedtransportör

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427340 Faxes o PW är relativt lika och kvalitetsgrejer. Dock upplever jag Faxes nya modell stabilare än PW. Skarvplåten undertill på Faxes är klart större och stabilare än andra vedtransportörer i detta segment. PW har dock vinsch som standard. Priset kontra stabilitet och kvalité gör att jag satsar på Faxes.

Användarvisningsbild

Re: vedtransportör

Mats_Orberga  
#427400 Välj en med brett band och höga branta kanter. Jag har haft en PW och den var grund och hade smalt band. Många vedträn ramlade av om jag hade den i högsta läget.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).