Skogsröjning

Röjning-priser!

65 inlägg 73387 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4061
Skogshuggarn skrev:Är det "som väggen" i en R 2á så är det ingen lek minsann.
Dessutom är det ju inte bara att röja på som en blådåre, för man vill ju selektera ut den bästa skogen i beståndet.

Hyggesrensning före slutavv är rena "smörjobbet",,,, jämförelsevis.


Självklart är ju förröjning smörjobb i jämförelse!! :D man kan inte på nåt vis jämföra det med ungskogsröjning!!

50tim för 2 ha! måste ha varit en djungel! :) mycket kul å höra att du gett dig i kast med att röja det skiftet!! :D många skiter i att röja sådana bestånd!! :( pga att det är "tungröjt" att göra det själv och för dyrt att leja bort!! och en del tror att "det är för sent"!! men jag anser att det aldrig är för sent att röja!! du kan vara så säker att skogen kommer att sätta en jäkla fart nu!!= lön för mödan!! :lol:

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4065 Jasså, det var förröjning för avverkning, då e jag med.

Jag tänkte på mina 25-åriga bestånd med 3-4000 stammar per ha och 5-6 m högt. Du vet, där det står "Röjning/Gallring" i skogsbruksplanen. 😈

Och jag som köpte minsta röjsågen. :(

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4066
Mangan skrev:Jasså, det var förröjning för avverkning, då e jag med.

Jag tänkte på mina 25-åriga bestånd med 3-4000 stammar per ha och 5-6 m högt. Du vet, där det står "Röjning/Gallring" i skogsbruksplanen. 😈

Och jag som köpte minsta röjsågen. :(


Japp,jag förstår vad du menar! det blir ju lite skillnad!! :D
ändå tycker jag nog att 3-4000 stam/ha inte låter så farligt!! värre än så har man ju tampats med!! :? men är dom 5-6m så är dom så lagomt roliga att röja!!

Vad köpte du för röjsåg om man får fråga?

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4067 Stihl FS 200. Orkar inte riktigt igenom de där 10+cm-träden, trots att jag filat klingan så fingrarna blöder.

Vad använder du själv till grova grejer?

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4071 Ja fs 200an är nog i klenaste laget! funkar nog bra som gräsröjare kanske,men det är ingen såg jag skulle ta ut i skogen!! man ska enligt mig ha minst 45kubik om man ska skogsröja! dessutom håller en större såg bättre,kraftigare vinkelväxel mm! så en "billig" liten såg blir garanterat dyrare! om du har råd så köp en fs480 eller liknande(du kan ju behöva lite avdrag om du ska avverka),å så använder du 200an som grästrimmer!! om du nyligen köpt den kanske du få byta in den mot en större! själv har jag två fs480 med 225mm klingor! som funkar kanon även till dom grövsta stammarna!jag använder dom till all röjning! även gräs!! :D stihl har en ännu större: fs550! hade varit kul å prova,men den väger 2kg mer än 480n! och än så länge har jag inte kännt nåt behov av en större såg!! :D är det så grovt att en 480 mot förmodan inte skulle räcka till så undrar jag nog om det verkligen är röjsåg som ska användas!? då är det nog läge för motorsåg!! det kanske finns nån här på forumet som har använt en stihl fs550 som kan säga vad han tycker om den? riggröret å växeln är ju grövre på 550n så den borde väl förvisso hålla bättre,men å andra sidan är det en starkare motor.......så jag vet inte!! min ena 480 har jag kört ganska hårt med! å än så länge har jag bara tankat å fyllt i växelfett ett par gånger!! :D den andra är nästan sprillans ny,med handtagsvärme!! :)

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4074
Huggarn skrev:
50tim för 2 ha! måste ha varit en djungel! :) mycket kul å höra att du gett dig i kast med att röja det skiftet!! :D många skiter i att röja sådana bestånd!! :( pga att det är "tungröjt" att göra det själv och för dyrt att leja bort!! och en del tror att "det är för sent"!! men jag anser att det aldrig är för sent att röja!! du kan vara så säker att skogen kommer att sätta en jäkla fart nu!!= lön för mödan!! :lol:


Självsådd björk på god, fd åkermark. Ca 8-11m.Kommer fint med smågran under, så det blir nog en vedgallring framöver för att släppa upp granen. Gick mkt tid att dra ned de kapade stammarna. Provade i ngra varianter att lämna en del stående, men förutom usel framkomlighet fick hjälmen ett par hårda smällar. För säkerhets skull drog jag ned alla störra stammar. Det är ju inte alla som har hjälm i skogen...

/Nisse

Avatar Fallback
Jacky  
#4233 Hej Huggarn!
Frågan hör inte till tråden, men har du jämfört dina Stihl FS 480 mot tex Husqvarnas 252rx? Jag var i valet o kvalet ang dessa sågar men jag valde 252or pga jag tyckte riggröret o vinkelväxeln såg lite vekt ut på 480 :?
Jag har själv provat FS 550 under en arbetsdag, men jag tyckte den var lite för tung att springa omkring med :wink: Men det är en mycket bra såg som har mycket kraft.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4246 Tjena jacky!! hehe....ja att trådarna svävar iväg från ämnet är helt normalt har jag märkt!! men det gör väl inget! jag själv är ett lysande exempel på att kunna sväva iväg från ämnet!! :D

när det gäller fs 480 vs hva 252 så har jag inte gjort någon direkt jämförelse! 252 ligger ju i en klass mitt emellan 480 och 550 vad gäller vikt å effekt!! min farsa har en hva 252a och en 244! som jag personligen inte är så imponerad av! när dom väl går,så går dom väl bra,men tycker att det är nått krångel titt som tätt!! bla gasreglaget å gasviren brukar krångla åt han!! den där tumgas "historian" verkar inte vara nån höjdare!! jag gillar stihls pistolgas bättre! men det är väl en smaksak! men jag tycker att man har bättre kontroll på sågen med den! vinkelväxeln har jag aldrig haft några problem med(hittills) inget annat heller för den delen!! :) har pratat med en skogsvårds entreprenör i trakten som kör stihl,han hade ca 8-10 fs 480 och 3st fs550! 550n är enormt stark sa han! men tyckte att man ytters sällan behöver den styrkan! så när han ska byta dom så blir det mot fs 480 sa han! ingen av hans arbetare ville köra 550 efter att ha kört 480n!! pga vikt/effekt! vinkelväxlar hade han inte haft problem med vare sig på 480n eller 550n! han bytte till stihl för 6-7 år sen,och erkände att han som "huskvarnafrälst" var lite skeptisk i början!! men nu vägrar han att köpa nåt annat än stihl!! :D men var och en får ju köra vad dom vill!!

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4249 jag har kört en fs480 med grästrimmer innan ja visste hur man ska köra tvåtaktare, den ja körde var en gammal historia i risigt skick som en skogshuggare hade lämnat där på idrottsplatsen.. så efter startgas och en massa ryck gick den igång och gick bra... men grejjen va att jag gick å körde grästrimmer me den och jag som inte visste nått så gick och varva fullt hela dagarna i ända, den höll typ två veckor sen börja den bli kokhet och till slut brann tändhattskabeln av, alltså så var den rejält slitstark med tanke på 10arbets dagar (sommarjobb) typ 3-4 timmar om dan gå och varva fullt (3-4 timmar minus tankning) den står nu, för dom har inte bytt den kabeln men byter man den så kommer den gå igen !

Avatar Fallback

Re: Röjning-priser!

Johanm  
#107413 Hej.

Är det någon som har en åsikt om vad som är lämpligt pris, och om man skall köra per timme eller per ha, i en ungskogsröjning?

Röjningen är tall med lövuppslag, ca 15-20år, och ganska lättröjd. Jag tror man gör ca 1ha/dag.

Jag har företag så jag står för såg, bränsle osv..

Tack för tips!

/johanm

Avatar Fallback

Re: Röjning-priser!

Svahn  
#119893
Huggarn skrev:Undrar om det är någon här som röjer åt skogsbolag/skogsägareförreningar? jag har blivit erbjuden "för röjning" eller "underväxtröjning" före både gallring & slutavverkning! har inte pratat priser med dom än så jag tänkte höra runt lite först! ska man ta betalt per ha eller timpris? tycker det verkar svårt med hektarpris på underröjning då det ser väldigt olika ut på olika skiften! verkar rimligare med timbetalning på förröjning! På "vanlig" röjning är det ju lättare att använda hektarpris då det är lättare att beräkna stammar per hektar före & efter röjning! vad tycker ni? hur gör ni?



jag och mina anställda röjer åt ett skogsbolag.
vi räknar ut ett hektar pris genom timpriset som är 275+ moms
så om det tar 10 timmar att röja en ha, 270 * 10 tim = 2700 så blir det ha priset.
(man får väl ofta dra av någon krona så att dom inte svimmar på kontoret när dom får fakturan)
tycker alltså att ditt ha pris lät lite för billigt..
vårat lägsta ha pris på underväxt/förröjning ligger på 1500/ ha

nu till våren så ska vi bli PEFC certifierade och då ska "förmodligen" vi få ett högra timpris uppmot 300/ timme

Användarvisningsbild

Re: Röjning-priser!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119991 I vårat avtal så har vi olika prisklasser beroende på hur tungt det är, från 800 - 1700 kr/ha sedan har vi ju skrivit in att vid extremt tunga underröjningar så får vi förhandla om priset.

Problemet med det är att ma inte har tid eller råd att i förväg fara och kolla på alla förröjningar och när man väl har skickat dit röjjarna så börjar dom ju jobba direkt och då kan det vara knepigt att i efterhand komma och klaga på stamtätheten.

Förra hösten körde vi enbart på timtid, men nu i år börjardet bli stora arealer och företaget man jobbar åt vill i förväg kunna säga till kunderna vad kostnaderna för underröjing blir. Känns dock lite osäkert så¨här i förväg om allt kommer gå runt.

Avatar Fallback

Re: Röjning-priser!

ROT-man  
#120722 Det verkar vara ett visst behov av att få fram röjare. Jag har fyra arbetssugna killar som kan gå igång i vår, helst i mellansverige. Om det finns mycket att göra så kanske jag kan ordna fler.

Avatar Fallback

Re: Röjning-priser!

skogerik  
#122489 Du ska absolut inte ange ett enda hektarspris för all sorts förröjning/hyggesrensning då arbetets karaktär kan variera enormt, inte bara skogligt utan också på vilka krav uppdragsgivaren ställer.

Prislapp... 300-320 kr/h.

Avatar Fallback

Re: Röjning-priser!

Kristoffersson  
#144424 Vi har lite olika upplägg beroende på vem vi utför arbetena åt.

Åt skogsbolad så kör vi på timme (330 kr/h) eftersom att de anser att det blir billigast så och då slipper vi åka runt och prissätta området först.

Men åt skogsägar föreningar så kör vi oftast på Ha priser om det inte är väldigt tuff röjning.
Men då åker jag ut först och sätter ett pris på området.
Jag har pris satt runt 700 Ha i år och oftast hinner man med 50 - 100 Ha per dag förutsatt att det inte är småområden som är långt ifrån varandra.

Tar inte ni rese ersättning på jobben?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).