Motorsåg och handhållet

Känner ni igen yxorna?

290 inlägg 128866 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

stefanm  
#423695 Jag blev inspirerad av din tråd och letade fram en av de många yxor som finns i mor och fars stuga. Den hade inget skaft och var rostig precis överallt.
Han som ägde stugan före morfar köpte den för mycket länge sedan jobbade som bromsare på järnvägen och eftersom yxan är märkt SJ kanske den kommer därifrån. Den har även numret 114 instansat på den andra sidan. Yxan ser likadan ut som en av de du har lagt upp bild på.
Jag lade den i citronsyra vatten över helgen när jag jobbade och den hade som du skrev blivit lite mörknad när jag tog upp den. Jag torkade av den, gick över den med stålborste lite snabbt och gned in den med lite olja och nu ska den bara skaftas om och slipas så ska jag provhugga sen. Tack för tipset om citronsyra!

IMG_20161214_222750.jpg
IMG_20161214_222731.jpg

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#423712 Hej @stefanm. Bra jobbat med "järnvägens egendom" :wink:
Ligge ju en historia i sig själv i "SJ" och "114"

Kan du fixa en bild rakt framifrån av den yxan ochså.
Skulle varit intressant att se profilen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

MagnusEr  
#423733
stefanm skrev:Jag blev inspirerad av din tråd och letade fram en av de många yxor som finns i mor och fars stuga. Den hade inget skaft och var rostig precis överallt.
Han som ägde stugan före morfar köpte den för mycket länge sedan jobbade som bromsare på järnvägen och eftersom yxan är märkt SJ kanske den kommer därifrån. Den har även numret 114 instansat på den andra sidan. Yxan ser likadan ut som en av de du har lagt upp bild på.
Jag lade den i citronsyra vatten över helgen när jag jobbade och den hade som du skrev blivit lite mörknad när jag tog upp den. Jag torkade av den, gick över den med stålborste lite snabbt och gned in den med lite olja och nu ska den bara skaftas om och slipas så ska jag provhugga sen. Tack för tipset om citronsyra!

IMG_20161214_222750.jpg
IMG_20161214_222731.jpg



Kul! Ja, citronsyra är helt outstanding, nästan magiskt när man plockar upp den efter en natt eller två. Ja, det är samma modell som en av de jag har. Säkert är din från en specialorder från SJ vilket då borde gå att få reda på när den gjordes om man vill, yxan är säkert mer pålitlig än vad SJ visat sig vara :wink: . Lägg gärna ut en bild på när den är helt klar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#424851 Som sagt Citronsyra fungerar bra ! En annan sak som fungerar är t.ex. ÖoB's "Kalkbort" som innehåller 10-15% fosforsyra.. Annan intressant läsning är om ni googlar på "elektrolys rost" och läser artikel från Classic cars om rostborttagning med kaustiksoda , zinkplatta och eventuellt en batteriladdare..

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#424855 Förlåt ! "Classicmotor"

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Peteflamingstar  
#425211 Hej! Har en gammal yxa som jag fann i ett uthus hemma för länge sedan. Tycker modellen är lite udda med hammarhuvud på baksidan. Hittar ingen stämpel på den, men kanske vet någon av er mer om denna typ av yxa! Längden är ca 45 cm med skaft.

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

vajnis  
#426679 Om SJ hade egna yxor kanske dom hade egna kofötter också.
Jag har en gammalt tung kofot som har ett ovanligt stort och fyrkantigt "jack" för spikutdragning.
Undrar om den kan vara till för rälsspik. Mått: 85 cm lång, 18 mm bred och 35 mm hög.
Spiken på bilden är en 4-tumspik.
1482889021_kofot_(1).jpg
1482889084_kofot_(2).jpg

1482889265_kofot_(5).jpg

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#427266 Yxa, nja !
Ett av dom säkrare sätten ett klyva vekar dimensionerna !

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#427267 Ops ! Tappade bilden !
1483055859_screenshot_2016-09-04-19-03-07.png

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#448827 Städade lite och hittar ju en raritet !!
En SÄTER BANKO ( BANKO före 1920, BANCO efter 1920)
Ja JensSkog om du läser detta, så är det någon som bankat i fällkilar med denna också !!
1491321516_saeter_banko_2.jpg
1491321502_saeter_banko_1.jpg

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#448876
Delsbo skrev:Städade lite och hittar ju en raritet !!
En SÄTER BANKO ( BANKO före 1920, BANCO efter 1920)
Ja JensSkog om du läser detta, så är det någon som bankat i fällkilar med denna också !!


JA, jag ser och jag ryser i hela mig :-o :-o

Du behåller den som den är som ett tidsminne?

Det som förvånar mig på några av dom äldre yxarna är att de har så klendimentionerad
skafthol. Stämmer det på den här ochså, eller är det jag som miss-ser mig.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#448898
JensSkoog skrev:
Delsbo skrev:Städade lite och hittar ju en raritet !!
En SÄTER BANKO ( BANKO före 1920, BANCO efter 1920)
Ja JensSkog om du läser detta, så är det någon som bankat i fällkilar med denna också !!


JA, jag ser och jag ryser i hela mig :-o :-o

Du behåller den som den är som ett tidsminne?

Det som förvånar mig på några av dom äldre yxarna är att de har så klendimentionerad
skafthol. Stämmer det på den här ochså, eller är det jag som miss-ser mig.


Den får nog ligga som ett tidsminne som du säger och skafthålets storlek är helt klart mindre än på modernare yxor !!

1491338994_saeter_banko_3.jpg

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Blivande snickare  
#448983 Bättre virke i skaften förr :wink:

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#449066 Städar vidare och hittar en yxa märkt med " P.S. " men ingen ytterligare märkning... Någon som har en aning om vem/vilken som använt denna förkortning.. Har inte yxan här hemma just nu men kan ta kort imorgon om någon kanske har en aning / vill se... Vi snackar rejäla bokstäver med ca 10mm's höjd och INTE ingraverat i efterhand utan vid smide av yxhuvudet...

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#449083 Smidd av Per Stålberg, 1839-1920 Ullungsfors.
Blev sedermera Urafors, ligger strax utanför Edsbyn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).