Ny Teknik och Elektronik

Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

178 inlägg 76383 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422848
busholle skrev:
Tosca skrev:
halvproffs skrev:Grävningen var klar i somras. Snabbt borrade jag ett hål genom väggen och drog in slangen. Än har det inte hänt någonting! Gävle energi som sköter allt. Dessutom har dom placerat ett skåp (2*3m) med tillhörande fundament på min mark utan att ens fråga om lov.

Ah, då vet du vart du ska skicka fakturan på arrendet under tiden de har svartbygget kvar.
Svartbyggen anmäler man väl till kommunen eller?


Bara för att det är olovligen så betyder det inte att det är svartbygge. Det går att söka och få bygglov utan att fastighetsägaren informeras.

Om de har ledningsrätt så tror jag de får bygga men det borde ske i samråd. Se paragraf 3
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731144.htm

Men de borde ändå lämnat in bygglov alt. bygganmälan känns det som.

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

totte  
#422890 Diskussionen om strandskyddslagen flyttad til egen tråd i Öppna kategorin.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Gaffe  
#424166 Har fått ett erbjudande om fiber från IP-Only. Någon som har erfarenhet av bolaget?
Parallellt har jag kämpat mot det kommunala fiberbolaget i flera år, men de lyckas aldrig plocka in några bidrag till utbyggnad.
IP-Only har lovat fastpris på 19900kr.
IP-Only har ett sk öppet nät utan avgift. (kommunen också för den delen)
Min farhåga är att nätet säljs till ett annat bolag när allt är klart och de börjar mjölka en nätavgift.
Iofs är ett kommunalt bolag ingen garant för att nätavgifterna uteblir. Kommunpolitiker brukar ju gå till val på att skatten inte höjs....
De är säkert stöpta i samma form. [emoji849]

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424182 Om de kommunala bolaget och IP only verkar på samma område/gata brukar de gälla att de ska få ihop tillräckligt många att ansluta annars blir de inget i den delen

Användarvisningsbild

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424739 Sverige ska vara helt uppkopplat till 2025 http://www.atl.nu/lantbruk/sverige-helt ... plat-2025/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424769
Gaffe skrev:Har fått ett erbjudande om fiber från IP-Only. Någon som har erfarenhet av bolaget?
Parallellt har jag kämpat mot det kommunala fiberbolaget i flera år, men de lyckas aldrig plocka in några bidrag till utbyggnad.
IP-Only har lovat fastpris på 19900kr.
IP-Only har ett sk öppet nät utan avgift. (kommunen också för den delen)
Min farhåga är att nätet säljs till ett annat bolag när allt är klart och de börjar mjölka en nätavgift.
Iofs är ett kommunalt bolag ingen garant för att nätavgifterna uteblir. Kommunpolitiker brukar ju gå till val på att skatten inte höjs....
De är säkert stöpta i samma form. [emoji849]

Om man googlar lite om bolaget så finns det lite historik som inte verkar smickrande. Men det kanske blivit bättring.

Något som jag tycker att man borde kräva är att få inskrivet anslutningsdatum som är kopplat till ett vite om 10% per efterföljande kvartal om bolaget inte levererar i tid. Vet många som fått vänta flera år från att man skrivit på kontrakt. Detta gäller generellt.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

jannee  
#424774 Där ingen annan (Kommunen eller Telia) vill bygga ut är nog IP-Only det enda alternativet om du/ni över huvud taget ska få någon fiber - men till vilken nytta :?:
Underhållet av dessa rördragningar får du som konsument betala när du sedan nyttjar optiken
Betänk.
Först ska du som konsument betala ett företags kostnader för att gräva ned några plaströr (SOM DU INTE ENS ÄGER) därefter betala för nyttjande av fiberoptiken.
Kommer att bli EXAKT som med elen. Där höjs den fasta avgiften som ägaren till nätet öskar - trots att det är du som konsument som betalt hela uppbyggnaden.
Hur DJ**LA dumma är vi svenskar egentligen.
Vi alla har ju redan ett fungerande nät framdraget varför inte nyttja detta - nu menar jag elledningarna. Dessa kablar är grova så varför fungerar det inte att nyttja dessa - från en som inget begriper :oops:

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

r93  
#424790 Tror det är svårt att transportera ljus i en kopparkabel :wink:

Skillnaden mot elen är att jag kan välja om jag vill ha internet via fiberlina eller trådlöst, dvs det blir konkurens.

Detta är helt klart en generationsfråga, dom äldre tycker det är vansinne medans dom yngre tycker det är värt hur mycket som helst.

Snacket gick likadant förr har jag hört från några äldre, när folk skulle få el så var det många som avhyste detta med "varför skall vi ha det? det har fungerat utmärkt innan!!"

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

jannee  
#424795 Jag håller med dig r93 att jag är trög ( gammal - omodern). Men om jag har en optokabel in genom vägen så får jag fortsättningsvis använda mig av en router antingen via kabel (kopparledning) eller trådlös. Då går det tydligen bra att skicka det där ljuset vidare med kabel eller trådlöst - var snäll och förklara för en dumskalle varför det går bra då men inte via strömkablarna som är betydligt grövre. :oops:
Min grabb förklarade för mig att en optokabel bara var bortkastade pengar här ute på landsbygden. När allt är nedgrävt kommer bara Telia att sätta upp några master så vi får bra bredband även här ute i ingenstans.
Med fiber är du låst men inte med mobilt bredband. Vem ska man tro på och vad göra :?:
För övrigt var jag inne i Emmaboda och såg på TV via fiber - inte f*n hade de någon bra bildkvalitet, då har vi bättre här ute med parabolen.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

Brickan  
#424798 Det finns teknik för bredband via elnätet. Används mest korta sträckor, inomhus, men kan gå längre. Man har inte tillnärmelsevis samma kapacitet.

Alla nät måste underhållas. Det gäller både el, fiber och trådlöst. Trådlöst är billigt att bygga, dyrt att underhålla med dyr och komplicerad aktiv utrustning som ska bytas periodiskt. Du betalar via abonnemanget. Fibernätet är dyrt att bygga och billigt att underhålla. Det är enkel aktiv utrustning i vardera ändan av varje fiber. Den aktiva utrustningen kan hållas mycket enkel eftersom man har väldigt högt i tak. Fibern själv har mycket stor kapacitet och som regel får var och en sin egen fiberförbindelse till någon central punkt i nätet.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

r93  
#424799 Som jag förstår det, men jag inte säker, bättre vetande får gärna korrigera. Men det är så att det blir för hög effektförlust att skicka det igenom kopparledningar, men det går bra kortare sträckor, därför fungerar det inom huset.

jag kan få MAX 2mbit genom telefonlinan.......... detta duger till att betala räkningar, inte mer

Trådlösa master kan nog bli bra, ingen vet än........ Problemet med dagens trådlösa är att det är begränsad datamängd.

EDIT: Brickan hann före

Jag har trådlöst nu genom tele2, det funkar klockrent men är krutdyrt, samt att jag har 200 gb i månaden sedan är det slut........

Angående tv bilden så är det vad man betalar för, min kompis har precis dragit igång sin fiber nu och han kör allt som går i 4k, det kostar en slant, men sådan bild är det inte många parabolkanaler som har. Bara man har dragit in fiber så behöver man inte köra 1000/1000 Mbit, man kan ha betydligt mindre.

Bara för att man drar in fiber så behöver man inte köra igång det, men det kan vara bra i framtiden. Det kommer nog inte å bli billigare iaf.

Eller så kommer 5g att erövra landet, men som sagt ingen vet.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

jannee  
#424802 Telia lägger ned kopparnätet för att det är omodernt och för dyrt att underhålla ändå är det mesta nedgrävt, vad är det som säger att det inte blir detsamma med optofibern.
Slangar som ligger nedgrävda på 40 cm djup blir lätt skadade och underhållet lär nog bli rätt kostsamt + den som äger nätet vill säkert ha bra ränta på s.k. "satsat kapital" fast det är kunden som stått för utgiften.
Dessutom lär det säkert finnas ett bäst före datum på dessa glasfiberkablar.
Dyr teknik för det mobila bredbandet tvivlar jag på, tror att den teknik och underhållskostnaden kan hävda sig gentemot ett fibernät - utvecklingen har ännu inte avstannat.
Etablissemanget lurar på oss det ena efter det andra. Idag är det inte totalt omodernt att sitta framför en dator men hur ser det ut om 5 eller 10 år.
Alla kommer att kräva full tillgång till allt vad de än befinner sig och då har fibern gjort sitt. :mrgreen:
DU eller ni som tvivlar se bara på hur utvecklingen varit på musiken. På 40 talet och en bit in på 50 talet var det stenkakor som gällde sedan kom vinylen och idag streama folk musik via mobilen.
Trådlöst är dyrt i dag - självklart bolagen vill tjäna så mycket de kan så länge de kan. :mrgreen:
Tror att tillgång kontra efterfrågan kommer att vara prisavgörande - men med fiber är du låst till ägaren av fibern och de kan i sin tur ålägga distributören av ditt abonnemang vilka avgifter de kan komma på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424892 Jannee det är därför det är viktigt för byalagen att behålla nätet och inte rea bort det till bl.a. ip-only som genom externt kapital har råd att göra sig till en dominerande aktör på en marknad som riskerar att bli ett ogliopol. Gällande livslängden så har fibern en stor fördel och det är att du kan dra ur fibern ur slangen när den är slut och blåsa i en ny.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

jannee  
#424908 Håller HELT med busholle, dock är det så att byalagen måste upp i närmare 75% anslutningsgrad bland FASTBOENDE för att få bidrag.
Troligtvis blir det så att många boenden på landsbygden trots allt blir utan ett fibernät.

Avatar Fallback

Re: Subventionerat bredband/fiber till landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424912 Elnät
Förklaringen till varför man inte satsat på elnätet finns nog här
http://www.itkommissionen.se/bredband/index.html (klicka på Teknik-länken på sidan) Där står:
"Men inom det sistnämnda området förekommer också problem då elnät inte är byggda för de höga frekvenser som behövs för högre överföringshastigheter och därmed ger ifrån sig radiovågor som stör annan radiotrafik."

Kul myndighetssida från 2003, nostalgi:-).

Mobilt bredband 5g
Ser ut att dröja till 2025 för landsbygden. I artikeln säger man "Utgå från när ni fick 4g och addera tio år"
http://www.nyteknik.se/digitalisering/s ... 5g-6539620

Fiber
Ja, man bör ansluta sig nu om man vill ta del av nya internettjänster som finns och kommer komma. 20 000:- är en normal summa. Är det landsbyggtstöd med för grävning så absolut.
Senast redigerad av ocke mån 19 dec 2016, 23:49, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).