Bioenergi

Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

20 inlägg 13720 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Älgfoderodlare  
#412355
Göt skrev:Jag hittade ett gammalt papper från 1943 en gång där min Farfar hade levererat ved till den statliga vedkommissionen som fanns under kriget, Sverige var avstängt då och bönderna var tvungna att leverera en viss mängd till staten. så kan det bli igen och nu till skillnad från då finns det nog gott om lämplig ved.

Att ta ut veden ur en röjning visst skulle det gå. Och det var inte länge sedan man tog och kvistade skatarna och tog hem till ved. Men det är mycket arbete.


Har sett det så sent som i år. Någon som har lagt upp ett 20-tal staplar med ved från en "sen" röjning/ tidig gallring. Det finns ju de som inte är rädda för lite jobb !

Avatar Fallback

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

bgl  
#412411 Slyskörd i kraftledningsgator innebär ju en form av slutavverkning.
Om det då ska anmälas till Skogsstyrelsen blir det jobb för många nya byråkrater!

Användarvisningsbild

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424737 Stort värde i lövsly http://www.atl.nu/lantbruk/stort-varde-i-lovsly/
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

isteskog  
#424752 Odla lövsly i vägkanter? Har ingen tänkt på att det är dåligt för vägens skull. Den torkar upp sämre på våren, efter mycket regn m.m. Sen tror jag inte de som åker efter vägen gillar att få repor i lacken och sidospeglarna bortkörda.

Avatar Fallback

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Elfving  
#424753 Bioenergin är död åtminstone i norrland och kommer nog att vara det i tio år till.
Det är lätt som forskare att påstå att det finns ett stort värde i lövsly, men vad som gäller för leverantören är leveransnetto och det kommer garanterat vara uselt för detta sortiment. När alla körslor som behövs utförts blir det helt enkelt för lite pengar kvar till säljaren!
Här i kommunen började men experimentera med olika biogrödor i kommunal regi, sedan pengarna till detta tagit slut använder man sig av olivkärnor och sågverksavfall i värmeverket. Det finns ingen aktiv verksamhet som arbetar med att köpa in ytterligare lokalt producerat bränsle, och att de skulle börja efterfråga sly låter som en utopi. Tyvärr verkar det finnas gott om olivkärnor att köpa...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).