Motorsåg och handhållet

Sthil 201

47 inlägg 16852 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sthil 201

Ldsaren  
#424563 Köpte på rean nu en 201 a
Tycker den är stark o bra rapp på gasen
Skär jätte bra då kedjan är smalare.
Finns ingen anledning att släpa på tung klump i skogen



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sthil 201

bm555  
#424611
Ldsaren skrev:Köpte på rean nu en 201 a
Tycker den är stark o bra rapp på gasen
Skär jätte bra då kedjan är smalare.
Finns ingen anledning att släpa på tung klump i skogen



Jag håller med. Är mycket nöjd med min MS201 C-M :surp:

Användarvisningsbild

Re: Sthil 201

Sunilorblede  
#424612 Låter lovande då jag planerar att slå till på en nu i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Sthil 201

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424614 och jag med...är nöjd alltså! ( men 550 åkte in på verkstan igen - extremt svårt att starta)

Avatar Fallback

Re: Sthil 201

Tobbe.G  
#424616 Får instämma i skaran med nöjda ms201-ägare! Den var seg i början men går mycket bra nu efter inkörning.
Man blir fort bortskämd med den lätta vikten och drar sig för att använda "vanliga" sågar.

Användarvisningsbild

Re: Sthil 201

paan14  
#424634 Hej! Är det skillnad mellan att ha en ny 201, jämfört med en lite äldre o väl använd Stihl MS200 som jag har. Använder den i första gallring o är jätte nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Sthil 201

Göt  
#424637 Jag är också nöjd med min 201 med korta svärdet, behöver jag ett längre svärd tar jag en annan såg men man kan ju göra instick

Avatar Fallback

Re: Sthil 201

cato  
#424639 Jag har haft min 201 i 1,5 år är super nöjd den går riktigt bra, köpte den som ett kompliment till en 260 som jag använder om det är grovt.

Användarvisningsbild

Re: Sthil 201

JensSkoog  
#424649
paan14 skrev:Hej! Är det skillnad mellan att ha en ny 201, jämfört med en lite äldre o väl använd Stihl MS200 som jag har. Använder den i första gallring o är jätte nöjd.

Hej @paan14
201'an är nog hacket vassare än 200, men det som märks bäst är att 201 är
bättre avvibrerat. Stihl fick sluta tillverka 200 eftersom den inte mötte
kraven från EU, om jag inte har feltolkat vad jag hörde. :wink:

Men vi kan ju fråga en som väl har körd dom båda, @sundelius :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sthil 201

bm555  
#424652
paan14 skrev:Hej! Är det skillnad mellan att ha en ny 201, jämfört med en lite äldre o väl använd Stihl MS200 som jag har. Använder den i första gallring o är jätte nöjd.



Skillnaden du kommer att märka är att det är mycket mindre vibrationer i nya MS201 och att avgasreningen är bättre. Dom går ungefär lika bra.

Användarvisningsbild

Re: Sthil 201

sundelius  
#424672
JensSkoog skrev:
paan14 skrev:Hej! Är det skillnad mellan att ha en ny 201, jämfört med en lite äldre o väl använd Stihl MS200 som jag har. Använder den i första gallring o är jätte nöjd.

Hej paan14
201'an är nog hacket vassare än 200, men det som märks bäst är att 201 är
bättre avvibrerat. Stihl fick sluta tillverka 200 eftersom den inte mötte
kraven från EU, om jag inte har feltolkat vad jag hörde. :wink:

Men vi kan ju fråga en som väl har körd dom båda, sundelius :grin:

Jag tycker inte att det är så stor skillnad på den veckan jag kört den men det är ju flera här som säger att den blir bättre efter en tids användning.
Tycker dock att 201 är lite rappare och törstigare, hinner ju precis komma igång innan det är soppatorsk.
Har ju hört av flera att även det ska bli bättre efter ett tag.
En 201'a är iallafall mycket bra i första gallring :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sthil 201

traktorz  
#424696 Det brukar ju vara så att "early adopters" alltid får betala ett högre pris när en produkt introduceras på marknaden, givetvis också beroende på hur stor konkurrens det råder i ett visst aktuellt segment. MS 201 C-M har ju snart funnits två år på marknaden, så det är nu dags att håva in nästa kategori av kundsegment. Med 17% rabatt på listpriset 7190 kr, samt sockrat med två extra kedjor på köpet, så är det ju snäppet bättre i pris än den rabatt på 20% som rabattkupongerna från motorsågskursen Säker Skog ger.

Med sina 35cc, 1,8kW och en tomvikt under 4 kg utan skärutrustning, så är den en favorit bland småsågarna i 30cc till 40cc klassen.

Användarvisningsbild

Re: Sthil 201

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424699 Den blir snålare efter en tid!

Avatar Fallback

Re: Sthil 201

Ldsaren  
#424816 Hade en 200 förut som jag var helnöjd med.sågade upp 85 kbm vindfällen med många ganska grova .inga problem .fick ta 260 o 15 tum på en del rotkap .den gick som spjutet .
den sotskar sen senare pga råka få i för mycket olja i bensin
Nu kör jag med Aspen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sthil 201

paan14  
#427109 Tack för all bra information!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).