Avverkning (slutavverkning)

Talltimmer

10 inlägg 5091 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Talltimmer

Rickard E  
#424447 Jag har ett 20tal vindfälls tallar liggandes. Vill nu veta vem man säljer bäst till . Finns nord uppland.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Talltimmer

Tosca  
#424453 I de trakterna är väl Billerudkorsäs störst, och borde därmed kunna ha nära till flyttmässigt.
Annars finns ju både Sveaskog och Stora i området, kanske Hedins också även om det är i utkanten för dem tror jag.
Skogsägarföreningen Mellanskog har du med.
Fråga pris först bara, inget kul att gå back på dem...

Avatar Fallback

Re: Talltimmer

Rickard E  
#424484 Tanken är ju att hugga å köra ut själv. Bara sälja vid väg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Talltimmer

JoTh  
#424552 Du kan höra med Billerud Korsnäs, Stora Enso samt Mellanskog utan problem, alla dessa köper även leveransvirke i ditt område. Men passa dig för att leverera för små volymer om du inte gör upp det innan, annars kan du få leveransavdrag om det är under 10 fub per sortiment. Då kan det vara bättre att bara leverera timret och sälja massan som ved till någon i grannskapet om du inte har bruk för den själv.

Användarvisningsbild

Re: Talltimmer

T Landström  
#424567
JoTh skrev:Du kan höra med Billerud Korsnäs, Stora Enso samt Mellanskog utan problem, alla dessa köper även leveransvirke i ditt område. Men passa dig för att leverera för små volymer om du inte gör upp det innan, annars kan du få leveransavdrag om det är under 10 fub per sortiment. Då kan det vara bättre att bara leverera timret och sälja massan som ved till någon i grannskapet om du inte har bruk för den själv.


Har dom ändrat leveransvolymen för timmer?
Här är det minst 50 stockar...

Användarvisningsbild

Re: Talltimmer

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424575 Förut hade Mellanskog 10 fub men i år står det 50 stockar
I varje fall i kubbprislistan

Avatar Fallback

Re: Talltimmer

isteskog  
#424589 50 stockar, 10 m3fub av massaved, kubb har också varit 10 m3fub tidigare, men den prislistan hittade jag ej. Detta gäller Mellanskog.

Användarvisningsbild

Re: Talltimmer

halvproffs  
#424598 Av 20 frötall så borde du få ut ca 60 timmer så då klarar du minimileveransen.Resten få du elda upp själv eller sälja som brännved.

Avatar Fallback

Re: Talltimmer

hinowa  
#424621 Varför inte lyssna med en mindre såg eller företag som bygger fritidshus.
Såga upp det och ha bra virke för egen del :-BD

Avatar Fallback

Re: Talltimmer

Rickard E  
#424654 Ja tanken är att bara sälja timmret, jag brukar ha sågat i en lokal såg tidigare men det blir ju ganska mycket virke extra utöver det man vill ha då man sågar själv. nu tänkte jag sälja timmret å köpa de plank jag behöver,blir så mycket på diverse bräd traven annars.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).