Skogsvagn (Huggarvagnar)

Weimer

401 inlägg 145527 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#424323 Det kanske är mig stegmaster syftar på. Vi har inte beställt något än, och det blir inte någon komplett vagn. Vad det blir, om det blir får ni se senare. :wink:

Kesla är är utan tvekan mycket bättre än Weimer, du kommer inte ångra dig en dag, så länge du inte kollar allt för mycket i plånboken.
Senast redigerad av JohannesG sön 23 apr 2017, 17:35, redigerad totalt 1 gång.

FTG
Avatar Fallback

Re: Weimer

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#424342 Kollade i 12tons tråden och @martiniholma väntade på sin leverans när som

Avatar Fallback

Re: Weimer

martiniholma  
#424352 Och jag väntar fortfarande. Men iom att den får gå på maskintrailer reducerar det transportutbudet rätt radikalt, och den trailern Vreten brukar anlita var hårt uppbokad denna veckan. Men på måndag har chauffören lovat att ta den. Men jag har oas fått gjort en del andra saker som med all sanolikhet inte hade blivit gjorda om jag fått kärran! ;)

Användarvisningsbild

Re: Weimer

stegmaster  
#424460
loppan skrev:,dock så lyfter kranen irriterande lågt.
Precis över stakarna. :???:



Er det 7200 kranen????
Kan det isåfall vara att den deler bom med 6700?? så dom bara forlängt sticka/utskyt??
Eller er 7200 en helt annan kran??

hmm, tillverkaren kanske vil garantera sig mot stora överlass. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#424549 Bommen set kraftigare ut på 7200 men jag har bara sett 6700 på bild.
Man får ha ett annat sätt att köra och använda stickan mer men det saknas 20-30 cm i lyfthöjd.

Avatar Fallback

Re: Weimer

80-90  
#424553 Måste vara skillnad för jag tycker det finns hur mycket plats i höjden som helst på kranen .. jag har 6,7 m kranen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#424557 Weimer har väldigt låg kranpall, detta påverkar lyfthöjden. 10 tons vagnen har kanske lägre grind och stakar? Kollar man på måttskisserna ser det inte ut att skilja så mycket på kranpelarens höjd.

7200 bör vara en helt annan kran än 6700, den större lyfter betydligt mer. 8300 är säkert en 7200 med dubbelutskjut.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#428471 Dags för lite sammanfattning nu när det har körts lite kubik och man är någorlunda varm i kläderna.
Jag är riktigt nöjd med kranen,förutom den låga lyfthöjden som jag sagt förut.
Den är riktigt fin i hydrauliken,snabb och stark med bra precision.
Två normaltimmer plockar man för det mesta.

Kärran är mycket stabil tom,har inte haft några vält tendenser vid tomkörning än.
500 hjul är att rekomendera,trots att totalvikten är högre än gammla kärran med 400-15.5 så bär det bra.
Ironiskt nog så behöver man sällan använda drivningen då kärran är längre och därmed mer vikt på hitchen
än en mindre kärra.
Trots detta då är den smidig i gallring,kommer fram på vägar gjorda av Rottne 2004 utan problem.

Dock har solen sina fläckar,det som inte funkar helt tillfredsställande är drivningen.
Jag har expreimenterat med lite olika växlar på traktorn vilken som passar bäst men drivningen går oerhört tungt.
Så tungt att vid fullt lass så får man släppa efter ibland även på lägsta växeln som synkar bäst i hastighet
för att inte döda traktormotorn.
Vid tomkörning på plan mark med drivningen i så går den jättelätt och belastar traktorn knappt alls.

Någon som vart ute för detta? Weimer har inte gett förklaring än,får väl ligga på mer.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#429256 Pratade lite med Urban på Weimer idag igen och passade på att fråga om han visste vad som hänt med Estniska Weimer. Han visste inte exakt, men han sa att de med största sannolik gått i konkurs. De har även vart lite dumma och lurat en del företag. :sad:

Så vi skall vara väldigt glada att vi har Svenska Weimer! Han sa även att de har reservdelar och om de inte har försöker de ta fram. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Weimer

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452087 .....
Senast redigerad av Mowi sön 30 apr 2017, 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#452092 Vilket flöde och storlek på tank har du?

När jag pratade med Urban för ett tag sedan om tank och pump tyckte han att en 80l tank var "väldigt stor". Verkar inte som han tror att någon kör på det flödet trots att det är rekommenderat till en del av deras kranar samt att deras "stora" pumppaket ger närmare 80l/min vid 540pto, vilket inte är några som helst problem att uppnå vid rimligt motorvarvtal om man använder 1000varvs kraftuttag.
Har inte blivit någon affär med Weimer än, det verkar gå riktigt trögt från deras sida. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#452134
Mowi skrev:Hejsan, hur varm blir hydrauloljan i era vagnar med separat hydraulsystem?
Jag har en tiotonnare med 6700 kranen och vid normal körning så blir oljan riktigt varm, ca 75-85 grader. Detta även fast det inte är varmt ute. Är det någon som varit med om liknande eller är det bara min vagn som är såhär?


Hade dessa problem samt skumbildning i tanken.
Bytte till en storlek mindre pump och kom till rätta med problemet samt fick en hydraulik som fungerade som den ska.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#452135
loppan skrev:Hade dessa problem samt skumbildning i tanken.
Bytte till en storlek mindre pump och kom till rätta med problemet samt fick en hydraulik som fungerade som den ska.

Mindre pump? Går inte allt väldigt sakta då? Tänker på att du har en kran som de flesta andra tillverkare rekommenderar ca50-70l/min. Jag har även sett dessa kranar köras med högre flöde än rekommenderat utan att gå överdrivet fort.

Tankstorlek och flöde hade varit intressant att få veta.

Användarvisningsbild

Re: Weimer

loppan  
#452136 Fick ett rätt dimensionerat hydraulsusten med snabbare och mjukare kran samt svalare olja.
Kör på 1100 rpm på motorn med 55 minutliter i flöde vid det varvtalet.
Störst pump är inte alltid bäst

Användarvisningsbild

Re: Weimer

JohannesG  
#452137
loppan skrev:Fick ett rätt dimensionerat hydraulsusten med snabbare och mjukare kran samt svalare olja.
Kör på 1100 rpm på motorn med 55 minutliter i flöde vid det varvtalet.
Störst pump är inte alltid bäst

Absolut, hydraulsystemet måste vara rätt dimensionerat. Dock tycker jag Weimer borde haft koll på detta från början. Både passande flöde för kranen och passande storlek på tank för pumpen. Sedan skiljer det från person till person vilken hastighet man känner sig bekväm med. Finns många aspekter som spelar in.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).