Verkstan

Fastrostad koppling

35 inlägg 19163 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fastrostad koppling

Sture Andersson  
#423856 Har en gammal grävare hymas 474 som kopplingen fastnat ett antal gånger under åren ,men det har alltid gått att rycka loss den .Men nu sitter den fast vad jag än gör ,har kört runt i hagen satt ner skopan så det blir tvärstopp men den vill inte släppa .Har lyft golvet så jag kan se urtrampningslagret och det rör sig så det är inte fel på det men tydligen sitter lammellen fast mot svänghjulet,har tittat in med en kamra så jag ser kopplingen .Fundera på om jag kan dränka det med nått ,så det löser upp rosten .Har fott förslag på ättika ,har ni nått bra föslag .Jag försökte med bromsrengöring men det verka alldeles för flycktigt,tömde en flaska och titta in med kamran ,men sog ut som det inte
fans kvar sog nästan tort ut.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Fastrostad koppling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423858 Det hände en sån grej här i byn och det slutade med delning av traktorn, så jag vill åxå ha tips.

Användarvisningsbild

Re: Fastrostad koppling

rokon  
#423860 Du kan testa med Omegas krypolja på axeln mellan urtrampningslagret och lamellerna den är så tunn och har sådana krypande egenskaper samt är tyngre än vatten så att den når in och följer splinesen. Upprepade små duschar med det smala plaströret under några dagar, kan kanske hjälpa, då denna olja bara fortsätter och krypa vidare så blir den till sist så pass tunn at jag tror den ej skall påverka kopplingen för mycket, och det är ju ej där du skall spraya, utan på axeln. Värt ett försök tycker jag. https://www.kullagret.com/product/omega ... olja-400ml

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

tallen100  
#423865 Det kan vara så jävligt att du måste dela den, men prova att köra på en så hög växel som möjligt helst den högsta, ställ den i medlut så startmotorn får lite hjälp. Kör sen ryckigt, bromsa, gasa o.s.v med kopplingen nere, för det blir inte mycket till "moment" om man åker sakta och slår tvärstopp med tex skopan, det är bättre att "jucka" på hög växel.
Senast redigerad av tallen100 tor 15 dec 2016, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fastrostad koppling

rokon  
#423866 även om lite av Omegas krypolja skulle nå lamellerna så är den inte så värmetålig utan jag förmodar att den kommer att brännas bort vid användning av kopplingen

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

ovecase  
#423876 En skruvmejsel från sidan som lyfter isär kopplingen funkade fint på våran gamla IH

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

markalyckan  
#423898 Det är inte på axeln den Sitter fast utan det är oftast att den sitter fast mot svänghjul. Är det en lucka så man kan se svänghjul o lamell kan man banka in en en maisel, men kopplingen,måste vara nedtryckt. Vet inte hur det ser ut på just denna maskin. Bara ett tips.

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

lumber  
#423909 Kopplingskåpan är delad horisontellt så man kan ta bort övre halvan via luckan i golvet, då kommer man åt lamellen.
Mellan kopplingen och växellådan är en delbar mellanaxel som gör möjligt demontera kopplingen utan att dela traktorkroppen.

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

Sture Andersson  
#423923
lumber skrev:Kopplingskåpan är delad horisontellt så man kan ta bort övre halvan via luckan i golvet, då kommer man åt lamellen.
Mellan kopplingen och växellådan är en delbar mellanaxel som gör möjligt demontera kopplingen utan att dela traktorkroppen.

Du har rätt ,det ser ut så men det är mycket prylar att skruva dän för att få dän den ,så jag kommer nog testa spruta in regält med ättika först och se om det hjälper annars får det bli den luckan.

Markalyckan tror du har rätt att det är lamellen som sitter fast mot svänghjulet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fastrostad koppling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423983 Så var det här iaf, lamellen satt fast i svänghjulet

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

Sture Andersson  
#424009
rokon skrev:Du kan testa med Omegas krypolja på axeln mellan urtrampningslagret och lamellerna den är så tunn och har sådana krypande egenskaper samt är tyngre än vatten så att den når in och följer splinesen. Upprepade små duschar med det smala plaströret under några dagar, kan kanske hjälpa, då denna olja bara fortsätter och krypa vidare så blir den till sist så pass tunn at jag tror den ej skall påverka kopplingen för mycket, och det är ju ej där du skall spraya, utan på axeln. Värt ett försök tycker jag. https://www.kullagret.com/product/omega ... olja-400ml


Krypolja skulle säkert lossa det hela men undrar hur det går med kopplingen ,men å andra sidan vad har jag att förlora ,om jag ändå får riva dän kopplingen så är det värt ett försök,vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

valtra a 72  
#424010 Jag tycker att du ska prova mera med att köra med nedtryckt koppling, har haft flera fordon med samma fel och förr eller senare har det släppt.Prova att köra till traktorn blir ordentligt varm.

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429198 ättikan vete tusan om den gör nån skillnad, den är väl bättre när lamellerna slirar. tror det är svårt att få nåt att bita. är nog ryck och knyck som gäller och hoppas lamellen inte går sönder.

Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

Sture Andersson  
#429203 Har skjutet det här problemet framför mig men får ta tag i det nu

   TS
Avatar Fallback

Re: Fastrostad koppling

tallen100  
#429223 Du har kopplat av :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).