Bioenergi

Små närvärmeverk

2 inlägg 2438 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Små närvärmeverk

michaels  
#42392 Detta är en intresseförfrågan!

Jag har sjävl erfarenhet av att vara med och både projektera och starta upp ett mindre värmeverk (2 MW).

För många skogsägare är det viktigt att få en säker avsättning av bränslesortiment till vettiga priser, och ett av sätten är att skapa större konkurrens om råvaran.

I både Danmark och Finland är det ganska vanligt med mindre andelsägda värmeverk, anläggningar som försörjer ett mindre samhälle eller ett villa/radhusområde.

Jag tror att fjärrvärmens i Sverige delvis dåliga rykte beror på en oligopolmarknad där främst stora energijättar är prisledande och resten av marknaden i praktiken är kommunala värmeverk.

Bergvärme i all ära, men fliseldade värmeverk i storleksklassen 0,5 - 10 MW är fullt rimliga att driva i samverkansprojekt. Dessutom finns det idag mycket pengar i det nya landsbygdprogrammet att söka för själva projekteringen, centern har framgångsrikt drivit igenom ett nytt program som började gälla 2007-01-01 om jag minns rätt.

De gröna näringarna är i fokus, och vad kan vara mer grönt än projekt som både sänker kostnaden för uppvärmning, bidrar till sänkta CO2-utsläpp, ger lokal sysselsättning och gynnar skogsägandet lokalt?

Det som krävs är ett antal lokala eldsjälar, några offentliga byggnader som kan vara med (extra bidrag för konvertering) samt kunskap.

Min fråga är om det finns intresse för detta?
Och om det i så fall skulle kunna vara vettigt att bilda ett nationellt nätverk för att samarbeta kring etableringen av närvärmeverk?

Om ni är intresserade, hör av er!



   TS
Avatar Fallback

Re: Små närvärmeverk

flisshejk  
#42454 En mycket god ide av Micaels det verkar som om det börjar vara dags för dej att flytta stövlarna norrut det är såna som dig vi behöver här uppe med lite entreprenörsanda, Jag byggde ett fristående pannrum på min fastighet 1979 därifrån levererade jag värme förutom till mina egna fastigheter också till två närliggande grannar. Det måste ha varit ett av de första privata värmevärket ivart fall i denna del av Sverige. Man kunde få 2500 kr i bidrag av boverket för energibesparande åtgärder jag sökte detta men det var efter mycket huvudbry från myndigheten innan jag fick det, nåja jag hade byggt det även utan detta stora bidrag. En grej bör man tänka på vid ett sådant projekt är att skriva kontrakt på minst 20-25 år av värme leverans så man inte står där utan kunder innan anläggningen är avskriven, Lycka till med ditt initiativ

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).