Trähantverk

Såga stock till timmerstuga?

32 inlägg 46499 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Brannäs  
#423688
Brannäs skrev:Här kommer några bilder från mitt pågående projekt. Ca 140-årig tall från egen skog är grundmaterialet. Stocklängden är 7,2 m, och takhöjden blir drygt 6m där inte loftet är. I dagarna kommer plattan att gjutas, och i januari plockas förhoppningsvis huset upp! Av det roligaste jag gjort med egen skog[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]


Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423689
Brannäs skrev:Här kommer några bilder från mitt pågående projekt. Ca 140-årig tall från egen skog är grundmaterialet. Stocklängden är 7,2 m, och takhöjden blir drygt 6m där inte loftet är. I dagarna kommer plattan att gjutas, och i januari plockas förhoppningsvis huset upp! Av det roligaste jag gjort med egen skog[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]


Snyggt. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423691 Verkar riktigt skoj

Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

Amatörhuggare 62  
#423699 Riktigt snyggt blir detta!

Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423702 Jag har sålt en hel del frötall till en timmerhusbyggare i närheten. Men han bygger i gran också. Han sågar och bygger själv över hela Sverige vad jag förstår. Vill du ha kontakt med honom så skicka ett pm.

Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

husqvarna_med_sthil  
#423706
Brannäs skrev:Här kommer några bilder från mitt pågående projekt. Ca 140-årig tall från egen skog är grundmaterialet. Stocklängden är 7,2 m, och takhöjden blir drygt 6m där inte loftet är. I dagarna kommer plattan att gjutas, och i januari plockas förhoppningsvis huset upp! Av det roligaste jag gjort med egen skog[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]


Tack för att du delar ! Snyggt ! Inspiration deluxe !

Hur många stockar går åt till ditt bygge och hur stort blir det när det är färdigt ?

Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Brannäs  
#423720 Tack! Det har gått åt ungefär 65 stockar, och golvytan (innermått) blir 610x610 cm. Överlag är det ganska grova stockar, så höjden kommer att bli imponerande. Återkommer med flera bilder!

Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Brannäs  
#423721
Brannäs skrev:Tack! Det har gått åt ungefär 65 stockar, och golvytan (innermått) blir 610x610 cm. Överlag är det ganska grova stockar, så höjden kommer att bli imponerande. Återkommer med flera bilder!


Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423737 Fint med rundtimmer och smart att skära ut för takpanelen, det missade jag på min stuga.

Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

frågande och vetande  
#423755 Riktigt fint arbete du lagt ner brannäs! Tänk om man kunde göra något liknande, himla kul det hade varit. Gör du det mesta själv? Hur lång tid har du planerat för sett fina projekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

sundelius  
#423802 Imponerade ^:)^

Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

husqvarna_med_sthil  
#423837 Jag bara måste hitta ett tillfälle till en timringskurs, fasen vad roligt det vore !

Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

skogshasse  
#423882
frågande och vetande skrev:Har gått och funderat ett tag på hur vi ska få upp en ny stuga ca på 30 m2. Och ni vet själva hur det är att få en idé som man bara går runt och maler och maler men kommer ingenstans. Så dags att fråga hör igen :grin: . Jag kan inte riktigt bestämma mig hur man ska gå tillväga. Så jag är fullt öppen för nya trevliga förslag.

Idéen så här långt är att hugga gran i förbestämda längder, köra de till byasågen och ge alla (utom takvirket) samma grovlek och profiler för att sedan torka hemma antingen på logen eller under plåttak ute. Naturligtvis med bra luftgenomströmning i båda fallen.

Problemen då!...är det över huvud taget en bra idé, tar jag på mig något som inte riskerar att bli bra? Då jag gärna ser att ett gäng snickare reser stugan, är också frågan hur man hittar några som kan detta?

Nu blev detta inlägg lite långt, men hur hade ni gjort? Byggt helt annorlunda?


titta på en 9 meters bamsesåg med såg och timmerfräs så har du grejer så du kan göra allt sen när du är klar med jobbet kan du sälja prylarna

Avatar Fallback

Re: Såga stock till timmerstuga?

frågande och vetande  
#423900 Detta blir på att göra listan, bamsesågen har jag gört gott om. Tack ska du ha. För övrigt sitter jag bara och njuter av bilderna i tråden. Fasen vad sugen man blir.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga stock till timmerstuga?

Brannäs  
#424165
frågande och vetande skrev:Riktigt fint arbete du lagt ner brannäs! Tänk om man kunde göra något liknande, himla kul det hade varit. Gör du det mesta själv? Hur lång tid har du planerat för sett fina projekt.

Jag har haft förmånen att få gå bredvid timmermännens häxmästare och motorsågen Maradona! Suger åt mig alla tips och trix, för att sedan eventuellt kunna timmra en huggkubbe själv..... All ytfinnish (handbarkning, lipning av innerväggar ) har varit mitt ansvar. Därimellan har jag försökt memorera en erfaren timmermans stockval, långdrag, knutritning och motorsågsteknik. Handbarkningen tog ca en vecka, och väggslipning med vinkelslip tog nog också en vecka. Själva knutningen tog nog lite drygt tre veckor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).