Bioenergi

Grot- hållbar värme från skogen

7 inlägg 7814 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grot- hållbar värme från skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Grot- hållbar värme från skogen

isteskog  
#423379 Som Grotpriserna är för tillfället så ligger groten bra i skogen. Den ger ju näring där den ligger. :smile:

Avatar Fallback

Re: Grot- hållbar värme från skogen

j-eg63  
#423432 Marknaden är död :surp:

Avatar Fallback

Re: Grot- hållbar värme från skogen

alias  
#423437
isteskog skrev:Som Grotpriserna är för tillfället så ligger groten bra i skogen. Den ger ju näring där den ligger. :smile:


Kan till viss del hålla med dig, men jag tycker nog att fördelarna, som det innebär att få bort GROT:en, med enklare markberedning och plantering överväger nackdelarna. Har i.o.f. till största delen medelgoda till goda marker med skaplig bärighet och tämligen nära till bilväg, vilket kan påverka hur man beslutar att göra...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Grot- hållbar värme från skogen

isteskog  
#423442 Uppe hos mig har jag mest finkvistig gran. Jag sätter Conniflexbehandlade plantor efter avverkningen och upplever inte riset som väldigt störande. Skulle jag däremot avverka något bestånd med mycket grovkvistigt löv och riktiga risgranar kanske jag skulle överväga att Grotskörda. :smile:

Avatar Fallback

Re: Grot- hållbar värme från skogen

jannee  
#423534 Groten är absolut inte död, tyvärr är tillgången större än efterfrågan, om det är tillfälligt eller kommer att bestå återstår att se.
Så länge priset inte understiger 80 kr/m3 stjälpt mått får man vara tacksam - som det nu är :oops:

Användarvisningsbild

Re: Grot- hållbar värme från skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425350 Flexibel hantering av grot ger mer bioenergi www.lantbruk.com/debatt/vi-skildrar-nat ... den-ser-ut
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).